DigiView sommarläsning: En samling av vårens nyheter, trender och insikter

Sommaren närmar sig med stormsteg och medielandskapet börjar sakta men säkert förbereda sig inför sommarledighet. Kanske planerar du att slöläsa igenom den gångna vårens senaste nyheter och fräscha upp minnet inför hösten? Låt oss göra det enkelt för dig - I detta blogginlägg summerar vi vårens mest populära artiklar, trender, nyheter samt insikter och kunskapswebinar från medarbetarna på DigiView. Trevlig läsning - och sommar!

Det digitala beteendet: Användande, trender & insikter

The 2021 Topics and Trends report från Facebook IQ

Vi inledde året med publicera en sammanfattning av “The 2021 Topics and Trends report av Facebook IQ” – en rapport som samlat och analyserat ämnen och trender från Facebook och Instagram under det gångna året. Med data från Europa, Nordamerika, Asien och Latinamerika tog vi med oss insikter om vilka trender som fötts under 2020 och som var samt fortsatt är värda att hålla utkik efter under 2021. En rapport indelad i fyra övergripande kategorier; Utbildning och aktivism, livsstil, teknologi och fritid. 


Läs artikeln här. 

E-handeln exploderade under 2020: Insikter om användarbeteendet du måste känna till
E-handeln tog en rejäl fart under föregående år och med anledning av den rådande pandemin ökade tillväxten i fler produktkategorier. I februari delade vi därför med oss av den senaste statistiken inom social shopping och värdefulla insikter för e-handlare från bland annat “The 2020 Facebook Christmas Package” och Influencer Marketing Hub.

Läs artikeln här. 

DigiView summerar: Think forward 2021 – The social reset
Under mars månad sammanfattade vi We Are Social’s årliga trendrapport som syftar till att lyfta det komplexa och ständigt skiftande konsumentbeteendet online och utforskar vilken roll varumärken kan spela för att reflektera och forma det. Rapporten 2021 sammanställdes av deras team av experter från vart och ett av deras 15 internationella kontor världen över.

Läs artikeln här. 

DigiView summerar: Digital 2021, the global overview report
I april bjöd vi också på en crash course av användandet per plattform i vår sammanfattning av den rapport som We are social & Hootsuite genomför varje år – “Digital 2021”. En studie som kartlägger det digitala medielandskapet och viktiga insikter in i 2021.


Läs artikeln här. 

Kom igång med sociala medier

Befinner du dig i startgroparna av att implementera sociala medier som en del av din marknadsföringsstrategi och behöver stöttning med hur du går tillväga för att komma igång? Under våren har vi publicerat flertalet guider för några av våra största medier för att hjälpa dig som marknadsförare att komma igång med din annonsering i sociala medier:

Som ett tillägg till ovan, har vi även skapat en guide för samtliga annonsplaceringar i sociala medier. 

Nyheter: Plattform för plattform

Facebook och Instagram

Facebook är den största kanalen i sociala medier och har 2,7 miljarder användare, följt av Instagram som har 1 miljard aktiva användare varje månad. Att annonsera på Facebook öppnar därför upp möjligheterna att nå ut till rätt målgrupp genom att det finns en stor databas som hjälper dig att hitta rätt personer. 

Under våren publicerade vi dessa nyheter om Facebook & Instagram: 

  • Det fristående verktyget Facebook analytics kommer att avvecklas och Facebooks andra företagsverktyg: Facebook Business Suite, Ads Manager & Events manager kommer att ersätta verktyget. I denna artikel kikar vi mer på de kompletterande verktygen. Läs artikeln här
  • Facebook lanserar “Live Shopping Fridays” tillsammans med stora varumärken inom mode, skönhet & hudvård – ett koncept som de har skapat med syftet att uppmana större varumärken att testa på liveshopping samt att öka medvetenheten kring formatet bland konsumenterna. Läs artikeln här.
  • Facebook lanserade dynamiska annonser för streamingtjänster i syfte att lyfta streaming-plattformars innehållsbibliotek till en relevant målgrupp. Dynamisk annonsering finns nu tillgängligt för alla streamingtjänster runt om i världen. Läs artikeln här. 
  • Instagram tycks testköra annonsering i Reels under våren. Först ut var Italien, Brasilien, Tyskland och Australien att låta kreatörer skapa annonser i formatet innan de förhoppningsvis öppnas upp för fler länder under de kommande veckorna och i blogginlägget får du läsa mer om hur annonsformatet fungerar. Läs artikeln här. 
  • Instagram har även lanserat ett digital magasin “Instagram Insider” – med trender, nyheter och inspiration för dig som ofta skrollar genom “utforska-fliken” i jakten på de allra senaste trenderna. Läs artikeln här. 
  • I takt med att social shopping växer stärker Shopify sina betalningsalternativ på Facebook och Instagram och detta kikade vi mer på i detta blogginlägg. 

LinkedIn

Idag har plattformen över 260 miljoner aktiva användare varje månad och totalt sett har de 760 miljoner användare i över 200 länder enligt statistik från Kinsa. På den sociala plattformen finns enorma möjligheter för dig som vill nå ut inom B2B och vill bygga ett nätverk i ditt yrkesliv. I snitt spenderar LinkedIns användare 17 minuter varje dag på plattformen. Av alla aktiva användare söker dessutom 40 miljoner jobb via plattformen varje månad.

Under våren publicerade vi denna nyhet om LinkedIn: 

  • Senaste året har LinkedIns livestreams ökat med mer än 400% jämfört med året innan och under våren lanserade de därför nya funktioner för att du ska kunna “Boosta” organiska inlägg och öka antalet deltagare till dina digitala evenemang via evenemangsannonser. Läs artikeln här. 

TikTok

De senaste åren har TikTok vuxit enormt sedan det lanserades 2016. Appen slogs samman med Musical.ly 2018 och har varit på topplistorna över de mest nedladdade apparna i både App Store och Play Store. Idag har appen över 1 miljard aktiva användare.

Under våren publicerade vi dessa nyheter om TikTok: 

  • TikTok har introducerat en ny annonsfunktion: leadsgenerering, som på effektivt sätt skall hjälpa annonsörer att skapa leadsgenererande annonser med syftet att utöka sin kundbas och lättare driva antalet konverteringar via plattformen. Läs artikeln här. 
  • Ljud och musikeffekter är en stor del av videoskapandet för användarna av TikTok. Under våren lanserades 6 nya effekter som kan ge kreatörerna fler sätt att använda musik och ljudeffekter via plattformen. Läs artikeln här. 
  • Det rörliga formatet växer minsann och TikTok verkar beta-testa ett nytt rekryteringsverktyg för några utvalda företag, vilket kommer bli en tjänst som riktar sig främst till generation Z. Läs artikeln här.
  • TikTok har också lanserat ett nytt verktyg för videoredigering, “TikTok Video Editor”, som skall göra det enklare samt mer kostnads- och tidseffektivt för annonsörer att skapa videoannonser. Läs artikeln här. 

Youtube

Youtube är världens andra största sökmotor och plattformen bidrar med stora möjligheter till att nå ut till en bred publik. Video växer och väcker mest engagemang och det förutspås att att över 80% av allt innehåll på nätet kommer att vara i rörligt format under år 2022. 

Under våren publicerade vi denna nyhet om Youtube: 

  • Youtube har testat ett nytt format “Youtube shorts” som innefattar korta vertikala videoklipp, och finns det tillgängligt för kreatörer i både Indien och USA. Läs artikeln här. 

Snapchat

Snapchat är en social plattform där du som användare kan dela bilder och videoklipp med olika stickers och filter till eller ringa ett videosamtal och chatta med andra användare. Appen lanserades under 2011 i USA. Idag används appen dagligen av 238 miljoner internetanvändare runt om i världen, enligt statistik från Hootsuite. Appen har aktiva användare som i snitt öppnar appen mer än 30 gånger per dag. Snapchat har en ung målgrupp i jämförelse med andra sociala kanaler, hela 82% av alla Snapchattare är under 34 år. Enligt en undersökning av Hootsuite så gör 60% av Snapchats användare spontana köp.

Pinterest

Idag har Pinterest över 442 miljoner globala användare och det finns stora möjligheter för dig att öka din tillväxt genom att annonsera på plattformen. 48% har nämligen shopping som prioritet när de använder appens sökfunktion, vilket gör att du kan annonsera mot en enormt köpbenägen målgrupp. 

Under våren publicerade vi denna artikel om Pinterest: 

  • Senaste sökningarna på Pinterest sträcker sig bortom pandemin. Pandemin har över ett års tid begränsat vår vardag, vilket har gjort oss mer kreativa än någonsin. Hemmaprojekt har bland annat varit en stigande trend, som tycks stanna ett tag till. Däremot drömmer vi oss också bort till att resa och att umgås med människor. Vi tog en närmare titt på söktrenderna på Pinterest. Läs artikel här. 

Twitter

Mikrobloggen Twitter lanserades redan år 2006 och var till en början ett socialt forum som användes främst av ungdomar som debatterade och diskuterade nutida ämnen. Under senare år har plattformen utvecklas till ett medium för innovationsföretag, politiska rörelser och nyhetsbyråer. Idag har plattformen över 353 miljoner globala användare som är aktiva varje månad. Hela 70% av Twitters målgrupp är män. Twitter används främst i USA, med 68.7 miljoner användare, och majoriteten av användarna är mellan 25-49 år. 

Under våren publicerade vi denna nyhet om Twitter: 

  • Twitter lanserade Fleets i november 2020, en kopia av Instagram och Snapchat Story med innehåll som försvinner efter 24 timmar. Nu har Twitter meddelat att de vill testa annonsering i formatet för att öppna upp för fler affärsmöjligheter på plattformen. Läs artikeln här.

Övriga trender

Vårens hetaste trend har varit ljud med Clubhouse i täten som tog världen med storm. Ett år efter lansering hade appen över 12,7 miljoner nedladdningar. Till en början fanns Clubhouse enbart tillgänglig för användare av iOS, men precis nyligen påbörjades lanseringen av en version för Android.

Ljudformatet växer genom nya funktioner och plattformar vilket öppnar upp för nya möjligheter för företag, vilket vi skrev mer om i våra artiklar: “Den digitala ljudtrenden: Fem format du behöver känna till i sociala medier” och Konkurrensen om ljudtrenden rusar: Facebook, Twitter & Linkedin slåss om prispallen”. Men, är ljudformatet verkligen här för att stanna?

Dispo är en ny foto-app som lanserades under 2020, där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Vi tittade närmare på appen i denna artikel och spånade på dess framtid: “Dispo – En fluga eller nya Instagram?

Insikter från medarbetarna på DigiView

DigiViews Head Of Performance, Ellen Lidbrink, bjöd under våren på sina 7 bästa tips att ha i åtanke som e-handlare när det kommer till annonsering i sociala medier.

“Under 2020 växte e-handeln i en rasande fart, samtidigt fortsatte sociala medier sin ständiga utveckling i vårt allt mer digitaliserade samhälle. Konkurrensen om konsumenterna är hårdare är någonsin och i ett konkurrensutsatt klimat behöver du som e-handlare en tydlig strategi för att lyckas nå ut till såväl existerande som potentiella kunder.

Ellen skrev dessutom om den outforskade marken på Twitter och Pinterest.  Affärsmöjligheter i våra mest populära sociala medier; Facebook, Instagram och Snapchat har sedan länge varit väl bekant. Men på senare år har ytterligare möjligheter öppnats upp genom annonsering på Pinterest och Twitter och i denna artikel lyfter Ellen varför du inte får missa dessa kanaler i din mediemix.

Vår digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring. Hon  skrev om 5 misstag som B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier”, där hon bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar.

Andreas Bengtsson, VD på DigiView delade med sig av 7 anledningar till varför din organisation bör använda sig av social selling. En försäljningsstrategi som handlar om att bygga upp värdebaserade relationer med viktiga nyckelpersoner och beslutsfattare. Vi ser en trend i sociala medier att personaliserat innehåll växer för att det skapar värde. I social selling handlar mycket om människorna bakom varumärket och detta berättar Andreas mer om i detta blogginlägg. 

David Andersson, Performance Marketer på DigiView, bjöd på en nybörjarguide gällande teknisk uppsättning för att mäta din annonsering i sociala medier.  För att kunna mäta och se hur dina kampanjer presterar i sociala medier behövs en teknisk uppsättning för att bygga värdefull data som du sedan kan använda för att optimera din kampanj och nå framgångsrika resultat. David samlade ett par viktiga fundament som du inte få glömma i din tekniska implementation i sitt blogginlägg.

DigiViews Art Director, Totte Annerbrink bjöd på 7 framgångsfaktorer för resultatdrivet innehåll i sociala medier. Att kommunicera mot rätt målgrupp är grunden för att nå bra resultat i sociala medier. Men exakt vad du kommunicerar är också en avgörande faktor för att nå framgång. Totte djupdyker i några framgångsfaktorer och vad man bör tänka på för resultatdrivet innehåll i sitt blogginlägg. 

Se vårens mest populära webinars i efterhand

1. Den kompletta digitala kundresan: Från prospektering till lojalitet

Fler kanaler, mer data än någonsin och digital transformation på samma gång ställer desto högre krav på oss som marknadsförare – men framförallt, kundens förväntan kring relevans & personifiering. Framtidens marknadsavdelning efterfrågar på så sätt alltmer svar kring hur kundresan från betald marknadsföring till en organiskt sådan ska bli så sömlös och lönsam som möjligt. 

I del 1 av “Den kompletta digitala kundresan: Från prospektering till lojalitet” delar Sofia Vinsa, Digital strateg på DigiView och Lisa Westergren, Projektledare & Senior Marketing Consultant på Recoordinate med sig av vilket förhållningssätt ditt lojalitetsteam, marknadsteam likväl e-handelsteam bör ha kring arbetssätt, datahantering och mediemix för en så optimal digital kundupplevelse som möjligt – för såväl nya som befintliga kunder. I del 2 knyter de ihop säcken med ett fiktivt case som vägleder dig genom hela kundresan från nykundsanskaffning till ökat värde av befintliga kunder. 

Se del 1 här
Se del 2 här 

2. Creative Spotlights – Innehåll för tillväxt via sociala medier

Framtidens marknadsföring ställer dag för dag nya krav på de metoder som vi använder oss av för att skapa innehåll och hur vi kommunicerar mot morgondagens målgrupper i sociala medier.

Så hur ser du till att nyttja plattformarnas fulla potential genom att sätta din data och kreativitet i en strategisk kontext? När nya placeringar, begränsningar, formateringar, thumb-stopping-effekter, plattformar och beteendeförändringar blir till vardagsmat – Hur ska du då hinna med allt? Det och mycket mer klargör Felicia Holte i sitt webinar.

Se webinar här. 

3. DigiView x LinkedIn: Öka din varumärkeskännedom och leadsgenerering inom B2B

Vi vet att köpbeslut inom B2B-försäljning vanligtvis är mer komplexa, vilket har gjort det mer utmanande och komplicerat för beslutsfattare inom marknadsföring att ha ett långsiktigt förtroende för sin strategi i sociala medier. Trots det faktum, att mer än hälften av jordens befolkning numera är aktiva användare av sociala medier – såväl privat som affärsmässigt.

LinkedIn, världens största professionella nätverk med nästan 740 miljoner medlemmar i fler än 200 länder och territorier världen över, är således en given plattform som företag inom B2B behöver ha in sin verktygslåda när det kommer till kännedom och leadsgenerering.

Vi bjöd därför in Tomas Davies från LinkedIn till ett exklusivt webinar tillsammans med Sofia Vinsa, digital strateg på DigiView, för dig som verkar inom B2B och är nyfiken på hur du kan bredda dina affärsmöjligheter via plattformen.

Se webinar här. 

Tack för en fantastisk vår!

Det var allt för oss! Vi hoppas att du uppskattade läsningen och fick med dig värdefulla insikter om vårt konstant föränderliga medielandskap från våren som gått. 

Med över 2000 – såväl nya som återkommande – deltagare under ”DigiView goes webinar”, vill vi också passa på att tacka för vårens otroliga engagemang för våra sändningar. Vi ser fram emot att fortsätta dela med oss av vår kunskap med nya, spännande ämnen under kommande höst. 

Ha nu en fantastisk sommar önskar hela team #DigiView! ☀️

Psst… Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev nedan för att hålla dig uppdaterad! 🥳

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm