E-handeln exploderade under 2020: Insikter om användarbeteendet du måste känna till

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
E-handeln tog fart under föregående år och med anledning av den rådande pandemin ökade tillväxten i fler produktkategorier. I detta blogginlägg kommer ni få den senaste statistiken och värdefulla insikter för 2021, som du behöver ha i åtanke för din marknadsföringsstrategi.

Dagens detaljhandel har förändrats markant de senaste åren, och styrs av vårt köpbeteende. Vi handlar annorlunda i jämförelse med tjugo år sedan när Amazon grundades och som sedan blev startskottet för E-handeln. Samhällets digitalisering och den rådande pandemin har gjort att konsumenterna tagit avstånd från fysiska butiker, vilket har gjort att E-handeln har exploderat under de senaste året. Vår konsumtion i Sverige har främst ökat inom dagligvaror, barnprodukter och leksaker enligt e-barometern och våra fraktsätt har även utvecklats genom smidigare hemleverans, vilket många företag inte alls erbjöd tidigare. De som har bidragit mest till e-handelns tillväxt under 2020 är generation X och äldre människor enligt  The 2020 Facebook Christmas Package

Låt oss kika på statistik kring globala e-handelsköp enligt senaste rapporten från Hootsuite, samt förutspådda trender under 2021.

Global tillväxt per produktkategori

+ 41% Dagligvaror & personlig vård

+ 27% Mode & Skönhet

+ 26% Digital musik

+ 25 % Leksaker, Fritid & DYI

+ 23% Videospel

+ 18% Elektronik & Traditionell Media

+ 20% Möbler & Inredning

+27%Take Away – Mat

– 51% Resor & Boende

Insikter att ha i beaktning i din marknadsföringsstrategi 2021

Idag använder över 53% av världens befolkning sig sociala medier, och tillgängligheten gör även att social shopping ökar. Nedan följer några extra intressanta siffror att ha i åtanke enligt undersökningar av Influencer Marketing Hub och Hootsuite:

Statistik om internetanvändarnas beteende

28% hittar nya varumärken via sociala mediers annonser

45% uppger att de söker efter produkter via sociala medier.

69% av användarna säger att de använt en shopping-app på deras mobil varav 55% köpt något via appen.

Statistik inom B2B

73% uppger att de använde sig av sociala medier för att få att nå nya kunder.

64% använde sig av sociala medier för att bygga upp sitt varumärke 

45% använde sig av sociala medier för att driva konverteringar. 

Mobilanpassning av innehåll

Mobilshopping har dominerat e-handelsmarknaden under 2020 och ser ut att komma att göra det framgent också då vi spenderar i snitt 3-4h på våra mobila enheter per dag. Därför behöver du se till att din marknadsföring är anpassad för att målgruppen smidigt ska kunna göra köp via mobilen. Enligt en undersökning från december 2020, säger 24% att e-handelns innehåll inte fick plats i mobilskärmen, vilket du bör ha i åtanke även i din annonsering när du vill driva din målgrupp till din hemsida. (Källa: The 2020 Facebook Christmas Package)  

Live-shopping – en trend som är här för att stanna

En stigande trend under 2020, som allt fler hakar på, är live-shopping inom B2C. Den rådande pandemin har gjort att allt färre besöker fysiska butiker, vilket i sin tur leder till att relationen mellan företag och kunder inte kan byggas på samma sätt som tidigare. Därför borde du som E-handlare testa live-shopping, för att fortsätta skapa engagemang hos din målgrupp genom att ge en personlig och genuin känsla av ditt varumärke. Enligt en undersökning av Bambuser, visar det sig också att 20% av dem som tittar på live-shopping sedan lägger produkter i varukorgen. Enligt senaste rapporten från GWI säger 80% skulle kunna tänka sig att köpa produkter via live streaming. 

Värde i fokus

Under 2020 spenderade vi mer tid online och detta gjorde att vi började bry oss mer av vad vi ville se. Vi ville interagera med innehåll av värde och detta är något som behöver tas med till 2021. Fokusera på att skapa ett budskap som tilltalar i din marknadsföring – visa upp en personlig touch av ditt varumärke genom exempelvis språk eller grafik. Detta gör att du kan sticka ut i mängden och fånga din målgrupps intresse så att de kommer ihåg ditt varumärke.

Kundservice

Social shopping fortsätter öka genom att det har blivit möjligt att söka och köpa produkter direkt via Facebook och Instagram. Enligt en rapport från GWI så säger 3 av 5 att dem upplever en dålig kundservice och att detta i sin tur påverkar deras köpbeslut. Kunder inom B2C vill ha en snabb, personlig kundservice via sociala medier enligt senaste rapporten från Hootsuite. Detta är behöver du därför som E-handlare lägga stor vikt vid din kundservice för att bibehålla dina befintliga kunder samt kunna fortsätta få nya kunder via social shopping.

Sammanfattning

Vi handlar mer online än någonsin och detta ser ut att komma hålla i sig då vi lägger stor vikt i att handla säkert och vi vill åt en smidighet vilket fortsätter att det finns en lösning för digitala enheter. Vi har ett större behov av att interagera med innehåll som väcker känslor och fokuserar på vad vi handlar genom att tänka hållbart från produkt till leverans. Detta gör att ditt företag behöver anpassa sig till samhällets digitalisering för att kunna fortsätta ge konsumenterna en bra digital shoppingupplevelse – det nya normala. 

Hoppas du uppskattade artikeln och glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Sign up and subscribe for more interesting articles like this. 

RELATED ARTICLES

Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Matilda Widgren
Kundtjänst via sociala medier: Vikten av att bygga starka kundrelationer

Har du en strategi för dina sociala medier? Toppen. Det behöver du även för att kunna leverera en bra kundservice i dina sociala kanaler. I snitt spenderar internetanvändaren närmare 2,5h i sociala medier och detta öppnar upp möjligheter för ditt företag att bygga relationer med dina kunder. I detta blogginlägg kommer vi ta en närmre titt på våra sociala kanalers funktioner när det kommer till kundservice.

READ MORE
Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm

We've changed, so our website had to change too.

We are happy to announce the SocialView re-launch: DigiView Agency, a part of Recoordinate Group!