E-handeln exploderade under 2020: Insikter om användarbeteendet du måste känna till

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
E-handeln tog fart under föregående år och med anledning av den rådande pandemin ökade tillväxten i fler produktkategorier. I detta blogginlägg kommer ni få den senaste statistiken och värdefulla insikter för 2021, som du behöver ha i åtanke för din marknadsföringsstrategi.

Dagens detaljhandel har förändrats markant de senaste åren, och styrs av vårt köpbeteende. Vi handlar annorlunda i jämförelse med tjugo år sedan när Amazon grundades och som sedan blev startskottet för E-handeln. Samhällets digitalisering och den rådande pandemin har gjort att konsumenterna tagit avstånd från fysiska butiker, vilket har gjort att E-handeln har exploderat under de senaste året. Vår konsumtion i Sverige har främst ökat inom dagligvaror, barnprodukter och leksaker enligt e-barometern och våra fraktsätt har även utvecklats genom smidigare hemleverans, vilket många företag inte alls erbjöd tidigare. De som har bidragit mest till e-handelns tillväxt under 2020 är generation X och äldre människor enligt  The 2020 Facebook Christmas Package

Låt oss kika på statistik kring globala e-handelsköp enligt senaste rapporten från Hootsuite, samt förutspådda trender under 2021.

Global tillväxt per produktkategori

+ 41% Dagligvaror & personlig vård

+ 27% Mode & Skönhet

+ 26% Digital musik

+ 25 % Leksaker, Fritid & DYI

+ 23% Videospel

+ 18% Elektronik & Traditionell Media

+ 20% Möbler & Inredning

+27%Take Away – Mat

– 51% Resor & Boende

Insikter att ha i beaktning i din marknadsföringsstrategi 2021

Idag använder över 53% av världens befolkning sig sociala medier, och tillgängligheten gör även att social shopping ökar. Nedan följer några extra intressanta siffror att ha i åtanke enligt undersökningar av Influencer Marketing Hub och Hootsuite:

Statistik om internetanvändarnas beteende

28% hittar nya varumärken via sociala mediers annonser

45% uppger att de söker efter produkter via sociala medier.

69% av användarna säger att de använt en shopping-app på deras mobil varav 55% köpt något via appen.

Statistik inom B2B

73% uppger att de använde sig av sociala medier för att få att nå nya kunder.

64% använde sig av sociala medier för att bygga upp sitt varumärke 

45% använde sig av sociala medier för att driva konverteringar. 

Mobilanpassning av innehåll

Mobilshopping har dominerat e-handelsmarknaden under 2020 och ser ut att komma att göra det framgent också då vi spenderar i snitt 3-4h på våra mobila enheter per dag. Därför behöver du se till att din marknadsföring är anpassad för att målgruppen smidigt ska kunna göra köp via mobilen. Enligt en undersökning från december 2020, säger 24% att e-handelns innehåll inte fick plats i mobilskärmen, vilket du bör ha i åtanke även i din annonsering när du vill driva din målgrupp till din hemsida. (Källa: The 2020 Facebook Christmas Package)  

Live-shopping – en trend som är här för att stanna

En stigande trend under 2020, som allt fler hakar på, är live-shopping inom B2C. Den rådande pandemin har gjort att allt färre besöker fysiska butiker, vilket i sin tur leder till att relationen mellan företag och kunder inte kan byggas på samma sätt som tidigare. Därför borde du som E-handlare testa live-shopping, för att fortsätta skapa engagemang hos din målgrupp genom att ge en personlig och genuin känsla av ditt varumärke. Enligt en undersökning av Bambuser, visar det sig också att 20% av dem som tittar på live-shopping sedan lägger produkter i varukorgen. Enligt senaste rapporten från GWI säger 80% skulle kunna tänka sig att köpa produkter via live streaming. 

Värde i fokus

Under 2020 spenderade vi mer tid online och detta gjorde att vi började bry oss mer av vad vi ville se. Vi ville interagera med innehåll av värde och detta är något som behöver tas med till 2021. Fokusera på att skapa ett budskap som tilltalar i din marknadsföring – visa upp en personlig touch av ditt varumärke genom exempelvis språk eller grafik. Detta gör att du kan sticka ut i mängden och fånga din målgrupps intresse så att de kommer ihåg ditt varumärke.

Kundservice

Social shopping fortsätter öka genom att det har blivit möjligt att söka och köpa produkter direkt via Facebook och Instagram. Enligt en rapport från GWI så säger 3 av 5 att dem upplever en dålig kundservice och att detta i sin tur påverkar deras köpbeslut. Kunder inom B2C vill ha en snabb, personlig kundservice via sociala medier enligt senaste rapporten från Hootsuite. Detta är behöver du därför som E-handlare lägga stor vikt vid din kundservice för att bibehålla dina befintliga kunder samt kunna fortsätta få nya kunder via social shopping.

Sammanfattning

Vi handlar mer online än någonsin och detta ser ut att komma hålla i sig då vi lägger stor vikt i att handla säkert och vi vill åt en smidighet vilket fortsätter att det finns en lösning för digitala enheter. Vi har ett större behov av att interagera med innehåll som väcker känslor och fokuserar på vad vi handlar genom att tänka hållbart från produkt till leverans. Detta gör att ditt företag behöver anpassa sig till samhällets digitalisering för att kunna fortsätta ge konsumenterna en bra digital shoppingupplevelse – det nya normala. 

Hoppas du uppskattade artikeln och glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm