Den ultimata guiden: Annonsplaceringar & format i sociala medier

Annonsering på sociala medier är en av de mest effektiva marknadsföringsmetoderna för ditt företag. Låt oss vägleda dig genom de möjligheter som finns på Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Pinterest, TikTok, Twitter och Youtube.

Val av format och placeringar till dina annonser kan bli det som avgör hur dina annonser går. De placeringar som du skall välja är beroende av vilket innehåll du vill kommunicera ut och till vilken målgrupp. Är det en längre video som beskriver hur du använder den produkt som du säljer så kan exempelvis Youtube vara att föredra framför Instagram. Det krävs en analys av målgruppen för kanalval och att även granska vad som trendar genom att göra en omvärldsanalys.

Facebook & Instagram

Facebook for business rekommenderar att du inkluderar annonsering på Instagram om du skapar annonser för Facebook där målsättningen även stödjer Instagram. På så sätt optimerar du leveransen. Att välja automatiska placeringar i Facebook Ads Manager är att föredra då Facebook själv optimerar din budget på de placeringar som går bäst för maximalt resultat. I undersökningen “svenskarna och internet 2020”så är Facebook den mest använda sociala kanalen i alla åldersgrupper 26 år och uppåt.

Obs! Apple har meddelat nya policykrav för iOS 14 som kan påverka var din annons kommer att visas. Läs mer här.

På följande platser kan dina annonser på Facebook & Instagram visas.

Facebooks nyhetsflöde – Dina annonser visas i nyhetsflödet på datorn när personer öppnar Facebook-webbplatsen på sina datorer. Dina annonser visas i nyhetsflödet på mobila enheter när personer använder Facebook-appen på mobila enheter eller öppnar Facebook-webbplatsen i en mobilwebbläsare.

Instagram-flödet – Dina annonser visas i mobilflödet när personer använder Instagram-appen på mobila enheter. Instagram-flödesannonser visas bara för personer som använder Instagram-appen.

Facebook Marketplace – Dina annonser visas på startsidan i Marketplace eller när någon bläddrar i Marketplace på Facebook-appen. Lär dig mer om annonser på Marketplace här.

Facebooks videoflöden – Din video visas mellan organiska videor i miljöer med endast video på Facebook Watch och i Facebooks nyhetsflöde.

Facebooks högerkolumn – Dina annonser visas i högerkolumnen på Facebook. Annonser i högerkolumnen visas endast för personer som ansluter till Facebook på sin dator.

Instagram Utforska – Dina annonser visas när någon klickar på ett foto eller en video. Lär dig mer om Instagram Explore här.

Messenger-inkorg – Dina annonser visas på startfliken på Messenger. Läs mer om annonser i Messenger här.

Sponsrade meddelanden i messenger – Dina annonser visas som meddelanden till personer som har en befintlig konversation med dig i Messenger. Läs mer om sponsrade meddelanden här.

Stories – Stories på Facebook, Instagram och Messenger kan man rikta personaliserade annonser till din målgrupp samt optimera din räckvidd för att maximera antal personer som du kan nå. Även i placeringar nedan så finns möjligheter att på ett riktat sätt nå ut till din målgrupp. 

Din vertikala annons i helskärm visas i användarnas stories enligt:

Facebook stories – Dina annonser visas i användarnas stories på Facebook. Läs mer om annonser i Facebook stories här.

Instagram stories – Dina annonser visas i användarnas stories på Instagram. Läs mer om annonser i Instagram stories här.

Messenger stories – Dina annonser visas i användarnas stories på Messenger. Läs mer om annonser i Messenger stories här.

Audience Network – Ett effektivt sätt att nå fler personer som använder andra appar och få en ökad räckvidd till en lägre kostnad än om du hade enbart valt Instagram och Facebook. Fördelen är med andra ord att du kan nå ut till fler utan att behöva använda mer budget.

Dina annonser visas i externa appar.

  • Audience Network Native, Banner och Interstitial: Dina annonser visas i appar i Audience Network. Ta reda på mer om bannerannonser, interstitial-annonser och native-annonser.
  • Audience Network belönad video: Dina annonser visas som videoklipp som folk kan titta på i utbyte mot belöning i en app (till exempel valuta eller objekt i appen). Ta reda på mer om belönad video.

Facebook in-stream videos – Dina annonser visas i Video on Demand och i en utvald grupp av godkända partner-liveströmmar på Facebook. Läs mer om in-stream videos här.

Facebook sökresultat – Dina annonser visas bredvid relevanta sökresultat på Facebook och Marketplace.

Facebook Instant Articles – Dina annonser visas i Instant Articles i Facebooks mobilapp. Läs mer om Instans Articles här.

En slutsats av Facebooks annonsplaceringar är att det finns enorma möjligheter att nå din målgrupp vid exakt rätt humör, tid och typ av digitalt beteende. Därför är det viktigt att du ser till att anpassa ditt innehåll till olika placeringar och inkludera det i din kampanjinställning för att säkerställa en optimal kundupplevelse. För att täcka maximal exponering inom varje placering måste du optimera ditt annonsmaterial till formaten 1:1, 4:5, 16:9 och 9:16.

Snapchat

Beroende på om ditt mål med kampanjen är att driva trafik, öka antalet konverteringar eller skapa engagemang finns det placeringar i Snapchat som möjliggör för att matcha ditt mål. Enligt ”Svenskar och Internet 2020″ fortsätter Snapchat att främst användas av generation Z i Sverige, där 9 av 10 användare är mellan 16 och 25 år gamla.

En Snapchat-annons kan vara upp till tio sekunder lång och är tillgänglig i dessa format: Video, GIF, Bild och Cinemagraph.

Låt oss nu titta på vilka annonsformat som finns på kanalen.

Bild eller videoannonser – En bild- eller videoannons är en helskärmsannons som kan användas för många målsättningar. Lägg bara till din bild eller video och möjliggör för Snapchatters att svepa up och agera på ditt budskap. Läs mer om enstaka bild- eller videoannonser här.

Collection Ads – En Collection Ad möjliggör för fyra klickbara thumbnails där du kan visa upp flera produkter, vilket ger Snapchatters ett friktionsfritt sätt att utforska och köpa det du vill sälja. Läs mer om Collection Ads här.

Story Ads – Story Ads är varumärkesbyggande thumbnails som exponeras i Snapchats Discover-del. Skapa spänning kring ditt varumärke eller senaste kollektion med en serie om 3-20 bild- eller videoannonser. Läs mer om Story Ads här.

Linser & AR-upplevelser – Linser är ett kraftfullt och minnesvärt sätt att knyta band med målgruppen med hjälp av AR. Skapa engagerande och interaktiva effekter som Snapchatters kan använda i sitt eget skapande och skicka till vänner. Läs mer om Linser & AR-upplevelser här.

Commercials – Är non-skippable annonser under 6 sekunder, men kan också vara upp till 3 minuter långa. Läs mer om commercials här.

Filter – Konstnärliga filter som visas när du tar en Snap och sveper åt vänster eller höger. Filter kan användas för att vara en del av Snapchatters skapande och konversationer med vänner när de besöker specifika kvarter, parker, restauranger, butiker och särskilda event eller reseorter. Läs mer om filter här.

LinkedIn

Om du är ett B2B-företag är LinkedIn en utmärkt kanal för annonsering eftersom du kan vara extremt detaljerad med din målgruppsinriktning och nå företag och beslutsfattare som är viktiga för dig.

LinkedIn har över 740 miljoner medlemmar och 55 miljoner företag listade i 200 länder. De har också mer än 260 miljoner aktiva användare varje månad och av de LinkedIn-användare som engagerar sig i plattformen varje månad, besöker 40% plattformen dagligen. LinkedIn används dock sparsamt, så du har bara några minuter på dig att påverka. Användare tillbringar bara cirka 17 minuter på LinkedIn per månad.

Låt oss kika på hur du kan nå dem.

Sponsored Content – Nå en högt engagerad målgrupp i LinkedIns news feed.

  • Enkel bildannons – Inkludera en bild och dyk upp direkt i LinkedIn-flödet för medlemmar i kampanjens målgrupp. Läs mer här.
  • Videoannons – Inkludera en video och dyk upp direkt i LinkedIn-flödet för medlemmar i kampanjens målgrupp. Läs mer här.
  • Karusellannons – Exponera fler bilder i en karusellannons. Karusellannonsen dyker upp direkt i LinkedIn-flödet för medlemmar i kampanjens målgrupp. Läs mer här.

Sponsrade Meddelanden: Engagera din målgrupp i LinkedIns meddelande-inkorg, det finns två typer av sponsrade meddelanden på LinkedIn:

Lead Gen Formulär – Generera kvalitativa leads av dina annonser genom LinkedIns in-app och förifyllda formulär. Läs mer om Lead Gen Forms här.

Dynamiska textannonser – Exponera dina annonser i LinkedIns högerkolumn. Det finns tre typer av dynamiska textannonser på LinkedIn:

  • Text Ads – Driv nya kunder till ditt företag – via en budget som fungerar för dig genom LinkedIns självbetjäningsplattform (PPC). Läs mer om textannonser här.
  • Spotlight Ads – Driv konverteringar genom att använda Spotlight Ads där du visar upp din produkt, tjänst, evenemang eller annat för att öka trafiken till din webbplats eller målsida. Läs mer om Spotlight-annonser här.
  • Follower-annonser – För att skapa varumärkeskännedom och öka antalet följare, använd Follower Ads för att marknadsföra din LinkedIn-sida. Läs mer om Follower Ads här.

Pinterest

Annonser på Pinterest kallas “promoted pins” och ser till sitt utseende likadana ut som vanliga pins men det står “sponsrad längst ned. Fördelen med att annonsera på Pinterest är att det är låg konkurrens annonserings möjligheten öppnades upp under 2019 i Sverige. På kanalen finns en köpbenägen målgrupp så det finns goda möjligheter att driva konvertering.

Som ägare av ett annonskonto på Pinterest kan du välja att marknadsföra dina bäst presterande pins, skapa en ny bild eller video eller till och med marknadsföra en bild som har pinnats från en webbplats.

När en annons har konfigurerats i Pinterest Ads Manager visas den i användarnas hemflöden och relevanta sökresultat. Låt oss djupt dyka in i olika format.

Statiska Pins & Annonser: Statiska Pins och annonser exponerar bara en bild. Dessa specifikationer gäller både organiska pins och annonser.

Max. bredda videoannonser: Max. breddvideoannonser är videos som sträcker sig över hela mobilskärmen. Max. bredda videoannonser är endast tillgängliga i betalt format, dvs annonser.

Pins och annonser med standardbredd: Pins och annonser med standardbredd är videos som har samma storlek som en vanlig Pin. Dessa specifikationer gäller både organiska Pins och standardannonser.

Appinstallationsannonser – Appinstallationsannonser har en bild och låter användare ladda ner appar utan att behöva lämna Pinterest. De är endast tillgängliga som betalt format. Appinstallationsannonser följer samma specifikationer som statiska Pins och annonser.

Shoppingannonser: Shoppingannonser har en bild eller en video i taget och gör det möjligt för användare att köpa produkter de hittar på Pinterest. Shoppingannonser följer samma specifikationer som statiska Pins och annonser.

Samlings-Pins och annonser: Samlings-pins och annonser visas som en huvudbild ovanför tre mindre bilder, i flöden på mobila enheter. Dessa specifikationer gäller både organiska samlings-pins och samlingsannonser.

Story Pins – Story Pins visas som en uppsättning med flera videor, bilder, listor och anpassad text i en enda pin. Story Pins finns endast som ett organiskt format.

Utforska Pinterest kreativa specifikationer och krav här.

TikTok

De senaste åren har TikTok vuxit enormt sedan det lanserades 2016. Appen slogs samman med Musical.ly 2018 och har varit på topplistorna över de mest nedladdade apparna i både App Store och Play Store. Idag har appen över 500 miljoner användare per månad.

Annonsering på TikTok har bara börjat, Konkurrensen är lägre bland din målgrupp och det finns stora chanser för ditt företag att ta mark här. Passa därför på att växa med plattformen och ta plats bland din målgrupp genom att haka på aktuella trender.

Låt oss titta på vilka format och placeringar TikTok har att erbjuda.

Brand Takeover – Är format anpassat för varumärkesbyggande annonsering- effektiv mot målgruppen. Men dyr då den är specificerad till en riktad målgrupp.  

TopView Ads – Liknar Brand Takeover man ger användaren tre sekunder att scrolla innan annonsen dyker upp i flödet.

In-Feed-Ads – Korta videoannonser som finns i flödet och kan vara upp till 60 sekunder långa. 

Branded Hashtag Challenge – likt vanliga hashtag-trender och utmaningar med både möjligheter organiskt och sponsrat. Chanser finns att ens utmaning kan synas på TikToks Discover-Banner.

Branded Effects – för att skapa sina egna delbara klistermärken, filter och effekter.

Utforska TikTok’s annonsformat här & specifikationer här.

Twitter

På Twitter kan du enkelt nå en relevant målgrupp då du enkelt kan identifiera den med hjälp av specifika nyckelord, hashtags, intressen och engagemang i ämnen som trender samt personer som följer specifika konton. Vissa format och placeringar kan dessutom uppfattas som mer flexibla de möjligheter som finns på Facebook. Så vilka annonsformat har vi här?

Sponsrade Tweets – två varianter. Första alternativet är att öka engagemanget ytterligare för en tweet som du publicerat som gav högt engagemang. Andra alternativet är att du boostar ett inlägg så att det enbart ses den målgrupp som du riktar dig till. Ett bra sätt att få potentiella följare att upptäcka dig.  Lär dig mer här.

Karusellannonser – Berätta en historia, visa upp olika produkter eller USP’ar – allt i en enda annons. Karuseller kan ha upp till sex bilder eller videor som spelas direkt och driver trafik till din webbplats eller app. Läs mer här.

Video – Video är några av de snabbast växande och mest engagerande medieformaten. Starta en Twitter-videovy eller förstärk kampanjen med rörligt format för att göra ett desto starkare avtryck. Läs mer här.

Vill du sticka ut från mängden på Twitter? Förbereder du dig för en stor lanseringsdag?

Twitter har också ett par take-over-produkter för att gå ett steg längre än traditionella Twitter-annonskampanjer genom att ge dig exklusivt ägande av Twitters premiumfunktioner, så att du kan maximera din räckvidd och öka dina resultat. Låt oss titta på deras premiumerbjudanden:

First View: First View är ett exklusivt, en-dags, ”mass-awareness” -annonspaket med Twitters mest värdefulla exponeringsmöjligheter. Du kan uppnå en massiv räckvidd för Twitters mottagliga publik under en 24-timmarsperiod genom att exponera dina videos högst upp på tidslinjen. Utforska First View här.

Promoted Trend: En Promoted Trend är en exklusiv och effektiv 24-timmarsövertagande av den bästa trend-listan på Twitter och fliken Explore på mobilen – där användare går in för att se vad som händer i realtid. Utforska Promoted Trend här.

Promoted Trend Spotlight: Promoted Trend Spotlight är en annonsplacering som parar video med Twitters Explore-flik i 24 timmar. Utforska Promoted Trend Spotlight här.

Youtube

Youtube har 2,2 miljarder användare runt om i världen enligt senaste rapporten från Hootsuite, och är världens andra största sökmotor och kommer på andra plats som världens mest besökta hemsida. Plattformen är också den näst mest använda sociala kanalen efter Facebook. Det finns olika sätt att använda Youtube, och oavsett vad du har för målsättning kan du använda dig av kanalen – exempelvis att via storytelling visa upp din produkt eller tjänst och driva trafik till din hemsida. Internetanvändaren 18+ spenderar i snitt 41.9 minuter på plattformen varje dag. 

Låt oss djupdyka i deras annonsformat.

När du valt målsättning och målgrupp är det dags att välja format. Vart vill du synas? Standardformatet för videoklipp är: 16:9 och du kan på Youtube välja dessa placeringar:

Instream-annonser – Detta format går att välja om det skall vara en annons som skall gå att hoppa över eller inte. Annonsen spelas upp före, under eller efter en annan youtube-video. Om annonsen går att hoppa över kan detta göras efter 5 sekunder efter att annonsen har startats. 

Video Discovery-annonser – Video Discovery-annonser består av en miniatyr från  din video och med mindre text. Annonsens exakta storlek och utseende kan variera beroende på var den visas, men innehåller alltid en uppmaning om att klicka för att titta på videon. Videon spelas sedan upp på visningssidan eller kanalens startsida på YouTubes startsida.

Bumper-annonser – Bumper-annonser är sex sekunder, men kan också vara kortare. De spelas upp före, under eller efter en annan video. Denna annons kan inte användaren hoppa över.

Outstream-annonser – Outstream-annonser börjar spelas med ljudet avstängt. Användaren kan trycka på annonsen för att slå på ljudet. Outstream-annonser är utformade för att öka räckvidden för dina videoannonser till ett attraktivt pris.

Topp-annonser – En video som används i en toppannons spelas upp automatiskt utan ljud i upp till på YouTubes startsida på din dator, i din app eller på din tv-skärm.

Utforska YouTube’s annonsformat här.

Sammanfattning
Det var ”allt” för idag! Vi hoppas att du uppskattade läsningen och samlade värdefulla insikter om hur du kan maximera din mediemix och marknadsföringsstrategi för sociala medier genom att nyttja alla dessa fantastiska möjligheter där ute.  Testa, lär och framför allt utveckla för att nå bästa resultat. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev! 

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm