7 anledningar till varför din organisation bör använda sig av social selling

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
Social Selling är en försäljningsstrategi som handlar om att bygga upp värdebaserade relationer med viktiga nyckelpersoner och beslutsfattare. I detta blogginlägg kommer vi att dyka in i några intressanta siffror och insikter om social selling.

Köpprocessen har digitaliserats och har medfört att sälj- och marknadsavdelningar behöver ta till nya strategier för att kunna prospektera nya kunder och bygga långsiktiga relationer. Social selling har blivit den dominerande försäljningsstrategin i många branscher.  

Social Selling handlar om att tänka långsiktigt i sitt sätt att bygga relationer med sina kunder. Enda anledningen att man vill ta kontakt med människorna inom relevant bransch eller yrke, är att man först och främst vill få ut ett värde, inte att sälja in en produkt eller tjänst. Det är människorna bakom varumärket som man vill nå, och det handlar mer om att ge och inte om att att få någonting tillbaka. 

Social selling är effektivt – du kan öka din leadsgenerering med 33% , jämfört med traditionell försäljning. 89% av de toppresterande säljarna säger att en plattform som Linkedin är viktig för att stänga en affär. Sociala mediers framfart har gjort att sociala kanaler har blivit “to-go-to” för säljare att nå ut till sin målgrupp och prospektera kunder.

7 anledningar till varför din organisation bör arbeta med social selling

1. Mer än 50% av intäkterna i 14 stora branscher genereras av social selling.

2. 78% av säljarna som använder sig av social selling säljer för mer än dem som inte gör det. 

3. De som använder sig av social selling öppnar upp för 45% fler möjligheter och potentiell chans att stänga en affär är 51% högre gentemot konkurrenter med lägre SSI

4. 84% av beslutsfattare på C-level säger att sociala medier har påverkat dem någon gång under köpprocessen. Källa: IDG

5. 24% uppger att de har ökat sin sin lead conversion rate via social selling.

6. Genom att använda dig av social selling kan du spara upp till 39% av din tid. 

7. Via social selling kan du få närmare 14% kortare säljcykel genom att processen är mer effektiv.

Se vårt webinar
“Social selling i tider du behöver det som mest” här

Vi ser en trend i sociala medier att personaliserat innehåll växer för att det skapar värde. Mycket handlar om att vi vill se människorna bakom skärmen istället för varumärket i sig, allt eftersom vår värld blir allt mer digitaliserad. Tiden för social selling är därmed här – fortsätt att skapa nya relationer och bygga upp ditt nätverk.

Relationer tar tid och du behöver också ta hand om dem. Läs vårt tidigare inlägg “Det här är social selling – och så arbetar du med det” för att lära dig mer om social selling.

Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad!

Sign up and subscribe for more interesting articles like this. 

RELATED ARTICLES

Team DigiView
DigiView sommarläsning: En samling av vårens nyheter, trender och insikter

Sommaren närmar sig med stormsteg och medielandskapet börjar sakta men säkert förbereda sig inför sommarledighet. Kanske planerar du att slöläsa igenom den gångna vårens senaste nyheter och fräscha upp minnet inför hösten? Låt oss göra det enkelt för dig – I detta blogginlägg summerar vi vårens mest populära artiklar, trender, nyheter samt insikter och kunskapswebinar från medarbetarna på DigiView. Trevlig läsning – och sommar!

READ MORE
Team DigiView
Annonsering på Facebook & Instagram

Sociala medier växer globalt och används av mer än 53% av världens befolkning idag. Detta bidrar till stora möjligheter för ditt företag att nå ut till en bred publik. I detta blogginlägg kommer vi att gå igenom steg för steg hur du går tillväga när du vill komma igång med att annonsera i de största sociala kanalerna: Facebook och Instagram.

READ MORE
Team DigiView
DigiView sommarläsning: En samling av vårens nyheter, trender och insikter

Sommaren närmar sig med stormsteg och medielandskapet börjar sakta men säkert förbereda sig inför sommarledighet. Kanske planerar du att slöläsa igenom den gångna vårens senaste nyheter och fräscha upp minnet inför hösten? Låt oss göra det enkelt för dig – I detta blogginlägg summerar vi vårens mest populära artiklar, trender, nyheter samt insikter och kunskapswebinar från medarbetarna på DigiView. Trevlig läsning – och sommar!

READ MORE
Team DigiView
Annonsering på Facebook & Instagram

Sociala medier växer globalt och används av mer än 53% av världens befolkning idag. Detta bidrar till stora möjligheter för ditt företag att nå ut till en bred publik. I detta blogginlägg kommer vi att gå igenom steg för steg hur du går tillväga när du vill komma igång med att annonsera i de största sociala kanalerna: Facebook och Instagram.

READ MORE
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm

We've changed, so our website had to change too.

We are happy to announce the SocialView re-launch: DigiView Agency, a part of Recoordinate Group!