DigiView summerar: Digital 2021, the global overview report

We are social & Hootsuite genomför varje år en studie som kartlägger det digitala medielandskapet och 2020 var minst sagt ett annorlunda år. Låt oss sammanfatta de viktigaste insikterna från rapporten att ta med sig in i 2021!

År 2020 var ett spännande år om man utgår från den digitala aspekten. Användandet av sociala medier ökade med 13% vilket innebar nästan en halv miljard nya användare av de sociala plattformarna. Idag är det 4,2 miljarder som använder sociala medier vilket är över 53 % av världens befolkning och varje användare spenderar i snitt 2,5h per dag i de sociala kanalerna. Idag är närmare 66% av befolkningen mobilanvändare, och vi spenderar mer tid i våra smartphones än vad vi kollar på TV. Våra smartphones har blivit dagens “first screen”. 

Låt oss kika på ett par spännande siffror om våra sociala medier från We are social & Hootsuite’s globala rapport ”Digital 2021”.

Facebook

  • 2,18 miljarder användare kan du nå via annonsering på plattformen. 
  • Antalet användare har ökat med 12% under 2020.
  • Största målgruppen som du kan nå på plattformen är män mellan 25-34 år.
  • 98,3% loggar in på plattformen via en mobilenhet, varav 80,7% via Facebookappen. 
  • Facebook inlägg med statusrelaterat innehåll väcker mest engagemang med 0,19%.

Instagram

  • 1,22 miljarder användare kan du nå via annonsering på plattformen. 
  • Största målgruppen som du kan nå via din annonsering på plattformen är män mellan 25-34 år.
  • I snitt publicerar varje användare 1,56 inlägg per dag. 
  • Karusell-inlägg väcker mest engagemang med 1,05%.

Youtube

  • 2 miljarder användare loggar in på Youtube varje månad.
  • 70% av alla Youtube-klipp visas på en mobilenhet. 
  • 1 miljard Youtube-klipp visas varje dag. 
  • Av de målgrupper som du kan nå via plattformen är 45,8% kvinnor och 54,2% män. 
  • Största målgruppen som du kan nå är mellan 25 och 34 år. 

LinkedIn

  • 727,6 miljoner användare kan du nå genom din annonsering via plattformen. 
  • Målgruppen på plattformen är fördelad mellan 43,1% kvinnor och 56,9% män.
  • Största målgruppen som du kan nå via din annonsering på LinkedIn män mellan 25-34 år.

TikTok

  • Appen har 689 miljoner aktiva användare varje månad.
  • 56 miljoner laddade ner appen under december 2020. 
  • Målgruppen på plattformen är fördelad mellan 49% kvinnor och 51% män.

Twitter

  • 353 miljoner användare kan du nå genom din annonsering via plattformen. 
  • Målgruppen på plattformen är fördelad mellan 31,5% kvinnor och 68,5% män.
  • Största målgruppen som du kan nå via din annonsering på plattformen är för kvinnor mellan 18-24 år och för män 35-49 år.
  • Den mest använda emojin är skrattemojin: 😂 , som har används över 3,1 miljarder gånger under 2020.

Snapchat

  • 498 miljoner användare kan du nå genom din annonsering via plattformen. 
  • Räckvidden har ökat med 15% i annonsering på snapchat under 2020. 
  • Målgruppen på plattformen är fördelad mellan 57% kvinnor och 40.9% män.
  • Största målgruppen som du kan nå via din annonsering på plattformen är män mellan 25-34 år.
  • 33% ökning i räckvidd för annonsering i åldersgruppen 55+

Pinterest

  • 200,8 miljoner användare kan du nå genom din annonsering via plattformen. 
  • Räckvidden har ökat med 6% i annonsering på Pinterest.
  • Målgruppen på plattformen är fördelad mellan 77% kvinnor och 14.5% män.

Key takeaways

Användandet av sociala medier fortsätter att öka och genom detta öppnas affärsmöjligheter för ditt bolag. Men det gäller att hänga med i svängarna och följa din målgrupps digitala beteende. Ett tips är att skapa en persona för din valda målgrupp och välja plattformar efter det. Dagens användare av sociala medier befinner sig oftast på fler än en kanal och genom att synas på fler plattformar, kan du fånga din målgrupp i vardagen.

Ökad budget

En stor ökning av användandet av sociala medier gör även att du genom din annonsering på plattformen når ut till fler, vilket gör att det förutspås att 60% av alla företag som annonserar idag kommer att spendera ännu mer budget under 2021.

Digitala kundrelationer

I den rådande pandemin har vi inte kunnat bygga kundrelationer genom att mötas fysiskt. Istället har vi kommunicerat online och detta gör att din kommunikation är mer viktig än någonsin. Konsumenterna kräver en snabb kundservice via sociala medier och en mer personlig kundupplevelse. Det förutspås att varumärken kommer att fokusera på humanisera deras kundupplevelser online under 2021. 

Live-shopping

Livestreamad shopping uppkom under den rådande pandemin och kommer följa med oss under 2021. Det förutspås att varumärken och kreatörer kommer att använda Liveshopping för att bygga relation med målgruppen och föra dem samman med deras produkter. 

Produktsökningar via sociala medier

Via en undersökning av GWI så framkom det att sociala medier har tagit över det mest populära sättet att söka efter produkter i åldersgruppen 16-24 år och detta är något som förutspås öka under 2021. Sociala plattformar anges bli nyckeln för sökningar för varumärken och produkter.

Lyft ditt varumärkes värderingar

Det förutspås att fler kommer att komma tillbaka till sociala medier och söka efter produkter och det är en stor konkurrens bland alla varumärken. Mer än 25% av alla konsumenter som köpt något från ett varumärke för första gången hävdade att det var på grund av företagets värderingar. 

Våga gå utanför din comfort-zone

Den snabbast växande målgruppen på Facebook är åldersgruppen 65+, och en virtuell TikTok gjorde så att ett 90 år gammalt företag för tranbärsjuice utvecklade sitt företag över en natt. Live-shopping har också varit en het trend som vi växer och denna hakade  Akademibokhandeln på under 2020 som fick mycket positiv respons. Ja, det finns stora möjligheter att genom kreativitet och en ökad digital konsumtion. Mycket handlar om att testa sig fram och våga spendera budget för att kunna öka affärsmöjligheter.

Personaliserad kundresa

Att förstå sin målgrupp är A och O för hela kundresan, och det som förutspås för 2021 är att marketing automation kommer att växa ytterligare genom att det hjälper oss att göra våra kunder nöjda genom att vi kan leverera rätt budskap, vid rätt tidpunkt och plats.  

Sammanfattning

Det finns många anledningar för ditt företag att satsa på din marknadsföring i sociala kanaler under 2021, då det finns möjligheter för att ökad tillväxt genom ett ständigt ökande av användare. Att hänga med i den digitala utvecklingen handlar inte enbart om att anpassa sig för Covid-19 utan tänk långsiktigt. För att hur vårt samhälle har formats av pandemin kan komma att bli det vår vardag framöver med. Se den digitala utvecklingen som det nya normala. Håll dig därför uppdaterad i de digitala trenderna som spekulerar och som vi brukar säga; Testa dig fram, lär dig med vägen och optimera mera. 

Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev! 

Denna artikel är en sammanfattning av We are social & Hootsuite’s globala rapport ”Digital 2021”.

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm