Annonsering på LinkedIn: En nybörjarguide

Sociala medier växer globalt och används idag av mer än 53% av världens befolkning. Det bidrar till stora möjligheter för dig som företag att nå ut till en bred publik. Låt oss guida dig i hur du kommer igång med din annonsering i det unika karriärsnätverket: Linkedin

LinkedIn är en unik social plattform som grundades redan år 2002 och har idag över 260 miljoner användare varje månad, och totalt 760 miljoner användare i över 200 länder enligt statistik från Kinsa. På den sociala plattformen finns enorma möjligheter för dig som vill nå ut inom B2B och vill bygga ett nätverk i ditt yrkesliv. I snitt spenderar LinkedIns användare 17 minuter varje dag på plattformen. Av alla aktiva användare söker dessutom 40 miljoner jobb via plattformen varje månad.

Utveckling av betald marknadsföring. 
I knappt tio år har vi kunnat använda oss av betald marknadsföring i sociala kanaler. Att annonsera är ett kostnadseffektivt sätt för att nå ut till fler än din följarskara, och interagera med nya potentiella kunder. Annonsering i sociala kanaler har öppnat för nya affärsmöjligheter genom att bidra till e-handelns tillväxt, och även nya sätt att rekrytera och hitta spetskompetens till företag.

Möjligheter med annonsering på LinkedIn.
Du kan som arbetsgivare nå de specifika roller som du vill anställa i ditt bolag genom rekryteringsannonser. Fördelen med LinkedIn är att du genom ditt nätverk också kan hitta rätt kompetens till dina tjänster som skall tillsättas utan att individen i fråga aktivt söker. Men du kan också skapa annonser som kan hjälpa dig generera leads, nya kunder, öka din varumärkeskännedom eller få människor att signa upp på ditt webinar. 

Detta behöver du för att komma igång med din annonsering på LinkedIn.

För att annonsera på LinkedIn så krävs det att du först sätter upp en konto i LinkedIn för att sedan kunna skapa ett annonskonto i kampanjhantering som är LinkedIns annonsplattform. Du behöver också en företagssida för att kunna komma igång.

LinkedIn Insight Tag. 
För att kunna mäta din annonsering och se vart din målgrupp tar vägen när de har interagerat med din annons rekommenderar vi att ha din tekniska implementation på plats. Likt Facebooks pixel så kan du installera LinkedIn insight tag för att kunna kartlägga din målgrupp.

Strategi för annonsering i LinkedIn.  

Detta är en grundläggande strategi för din annonsering på plattformen. Längre ner kommer vi att gå igenom steg för steg vad du bör tänka på när du skall komma igång med din annonsering. 

Målsättning. 
Du behöver ha en målsättning för din kampanj och det baseras på var i köpresan som du vill nå din målgrupp: 

Utgå från de dessa tre steg när du väljer ditt kampanjmål:

  • Varumärkeskännedom
  • Överväganden 
  • Konverteringar. 

Målgrupp.
I valet av målgrupp är LinkedIns annonsplattform annorlunda gentemot andra kanaler genom att du kan nå ut till specifika roller genom den exakta data från medarbetare och företagsdata som LinkedIn har. Detta steg är det viktigaste för att du skall lyckas med din annonsering – för når du inte rätt personer med dina kampanjer så är din annonsering inte lönsam.

Format. 
På LinkedIn finns det sju olika format att välja mellan som är anpassade för bild och video och format väljer du efter det innehåll som du vill använda dig av i dina annonser för att sedan se var de passar. Mer om format samt placeringar längre ned.

Budget.  
I annonsering på LinkedIn så säljs annonserna via aktion vilket menas med att du budar mot andra annonsörer som vill nå samma målgrupp. Du väljer prissättning via CPC eller CPM. 

Steg för steg – Annonsering på LinkedIn. 

I kampanjhantering kommer du igång att skapa dina första annonser. Så här går du tillväga: 

STEG 1 – VÄLJ ETT MÅL FÖR DIN KAMPANJ

Öka varumärkeskännedom 
Medvetenhet väljer du för att nå ut brett till nya potentiella kunder som ännu inte känner till ditt varumärke särskilt väl.

Överväganden.
Webbplatsbesök, aktiviteter, filmvisningar väljer du för att engagera målgruppen som interagerat med ditt varumärke på något sätt tidigare.

Konverteringar. 
Leadsgenerering, webbplatskonverteringar, jobbsökande väljer du för att få din målgrupp att konvertera, vilket kan vara att ansöka till den tjänst som du har ute i en rekryteringsannons eller att fylla i ett formulär om din produkt/tjänst.

STEG 2 – VÄLJ DIN MÅLGRUPP

Som tidigare nämnt är detta steg det viktigaste av dem alla. Du kan välja att bygga dina målgrupper efter följande alternativ: 

  • Företag  
  • Demografi 
  • Utbildning 
  • Jobberfarenhet 
  • Intressen och egenskaper 

Du kan välja att utgå från Linkedins egna målgrupper och sedan komplettera dem med egna val. Om du inte vet exakt hur du vill bygga dina målgrupper kommer Linkedin med förslag och därefter kan du välja om målgruppen skall ha en koppling till exempelvis “ekonomi”. Det finns också möjlighet att exkludera målgrupper, som du inte vill nå med dina annonser. Det kan exempelvis vara dem som redan jobbar på ditt bolag.

STEG 3 – VÄLJ ANNONSFORMAT

Du bör välja format efter ditt val av målsättning, och de format som finns är:

Sponsrat innehåll – Du kan boosta det innehåll som du publicerar på din företagssida. Du kan sponsra bilder, videos och länkar. När annonsen dyker upp i målgruppens flöde så kan man leda dem vidare till ett leads-gen formulär som en “call-to action”, och då generera i kvalitativa leads genom din annons.

Enskilda bildannonser – En statisk bild.

Videoannonser – En video som spelas upp automatisk för målgruppen när de skrollar förbi i flödet.

Leadsgenerande annonser – Genom denna annons kan du lägga till ett leadsformulär som exempelvis till en rapport

Galleriannonser – Visar flera bilder i följd i ett galleriformat och du kan också välja att lägga till ett leadsgenererande formulär.

Dynamiska annonser – Tillåter dig att skapa annonser till en mer specifik målgrupp exempelvis: följarannonser, jobbannonser eller spotlight-annonser.

Textannonser – Denna annons syns i högra kolumnen i nyhetsflödet och syftar till att driva trafik till din hemsida, om du har en tilltalande rubrik och bild så skapar du leadsgenererande annonser.

Sponsrade InMails – Kommer som ett mailformat i din inkorg till dina kontakter. Detta format upplevs inte som en annons på samma vis som de andra formaten och har en premium-funktion där du kan skicka meddelande till vem du än vill.

STEG 4 – BUDGET

Det är generellt sett dyrare på LinkedIn än andra plattformar och det är framförallt konkurrens bland andra annonsörer som också vill synas för den målgrupp som du riktar dig mot. För att göra dina annonser så kostnadseffektiva som möjligt bör du använda LinkedIns automatiska budsystem som justerar så att beloppet spenderas så bra som möjligt utan att överskrida ditt valda maxbelopp. 

Det finns två sätt att kontrollera din budget utifrån:

  1. Daglig budget – Fastställ en summa som du vill spendera per dag. 
  1. Bud

Högsta kostnadsbud Högsta summan som du vill bjuda via CPC, CPM eller CPS

Automatiskt bud LinkedIn väljer att använda användarinformation för automatiskt ställa in och justera ditt bud, för att sedan kunna optimera mot ditt valda kampanjmål. 

STEG 5 – MÄTA DIN ANNONSERING

Likt annonsering i Facebook Ads Manager så kan du mäta följande:

  • Räckvidd – Hur stor exponering har dina annonser?
  • Click Through Rate- Hur många klickar sig vidare på din annons?
  • Cost per Click – Vad kostar varje klick på din annons?
  • Frekvens – Hur många gånger ser din målgrupp din annons per vecka?
  • Video engagement rate – Hur många interagerar med dina annonser genom visningslängd på videos?
  • Trafik – Hur många leads genererar dina annonser till hemsidan?
  • ROAS – Vad blir din avkastning på annonskostnaden?
  • Konverteringar – Hur många konverterar genom dina annonser?
  • Cost per action – Vad är kostnaden per lead?

Du kan med hjälp av dessa KPI:er hålla koll på att din kampanj uppnår den målsättning som du strävar efter och optimera dina annonser under kampanjperiodens gång.

A/B tester
Likt annonsering på Facebook kan du också skapa A/B tester för att se vad din målgrupp interagerar och engageras av. Det gör du genom att skapa två annonser som är snarlika varandra, men du ändrar små detaljer som kan vara färg, copy, språk etc. Sedan kan du utvärdera vad som attraherar din målgrupp och optimera dina annonser.

Sammanfattning.
Som med all annonsering i sociala medier så tar det tid att nå resultat. Det finns några saker som du som annonsör behöver ha i åtanke på Linkedin. På plattformen kan du nå ut väldigt smalt och det är enkelt att du fastnat i de specifika titlar som du kan nå – glöm inte bort att använda dig av inriktning också för att kunna få större räckvidd.

Avsätt en bra marknadsbudget för din annonsering i Linkedin. Det kostar mer att annonsera på Linkedin än på Facebook och du konkurrerar också med andra annonsörer på marknaden som budar för att få synas för samma målgrupp under samma tidsperiod. Satsa därför på en procentuellt högre budget än tänkt för att vinna budgivningen mot dina konkurrenter. Det går även att justera budget under kampanjens gång – Ta vara på dina optimeringsmöjligheter.

I annonsering behöver du prova dig fram. Det finns enbart riktlinjer – men inget facit för hur du skall nå din målgrupp. Så Testa, lär och OPTIMERA mera!

Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm