Den trendande ljud-appen Clubhouse har nu toppat 12 miljoner globala nedladdningar

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
Clubhouse fortsätter att trenda i sociala medier och beskrivs som en blandning av live podcasts, konferens och ljudsamtal. Så vad är senaste nytt om appen som är på allas läppar?

Den sociala ljudappen Clubhouse, trots att de fortfarande är under förlansering och är tillgängligt endast via exklusiva inbjudningar, toppade 8 miljoner globala nedladdningar i januari, enligt data som släpptes av mobila data- och analysföretaget App Annie.

I februari rapporterade den oberoende analytikern Vajresh Balaji och även WERSM att Clubhouse passerade 10 miljoner globala nedladdningar under februari 2021.

Och så senast nu, i mars 2021, rapporterades 12,7 miljoner globala nedladdningar av Social Media Today och Business of Apps, enligt ny data som återigen släppts av App Annie.

“Clubhouse turns 1 on March 17th, 2021 – the app officially launched on the iOS App Store on Sept 14, 2020, and only 6 months later has seen 12.7 million downloads globally with the US, Japan, Germany, Brazil and Russia seeing the largest footprint. Garnering this level of success from invite-only access and limited to iOS is particularly impressive and has caught the attention of other publishers – particularly those in the social media space like Twitter and ByteDance.”Lexi Sydow, Senior Market Insights Manager at App Annie

Denna kraftiga tillväxt tillskrivs av flera högt profilerade gästspel, från exempelvis Tesla och SpaceX-grundaren Elon Musk och Facebooks VD Mark Zuckerberg.

Bakgrund
Under de senaste månaderna så har förmodligen du som användare av sociala medier, hört talas om Clubhouse, som är en trendande ljud-app som väckt stor nyfikenhet via “word of mouth”. Anledningen till att den blivit uppmärksammad är för att inte vem som helst kan ansluta sig till plattformen. Varför är det så? Det kommer att få läsa mer om längre nedan.

Om Clubhouse
Appen lanserades i mars 2020 i syfte att skapa ett socialt nätverk som skulle kännas mänskligt för användaren genom att bygga relationer via ljudsamtal på plattformen. Clubhouse beskrivs som en blandning av Livepodd, samtal och konferens. Tanken med appen är att var du än befinner dig i världen skall nätverket öppnas upp för att tala med människor, dela med sig av trendande ämnen, bolla andra idéer eller få rådgivning. Du får själv välja när du vill ansluta dig till ett gruppsamtal och när du vill hoppa ur appen. Till skillnad från många andra appar så har Clubhouse inte någon chatt eller videofunktion vilket innebär att du enbart kan interagera med andra användare via samtal. 

Appen är redan värderad till över en miljard dollar och växer ständigt – idag har appen två miljoner användare per vecka, enligt Clubhouse VD Paul Davison. Hittills har Clubhouse främst tagit mark i USA, men vill växa och etablera sig globalt.   

Hur får man tillgång till Clubhouse?
Du får tillgång till appen genom en inbjudan från en annan användare genom att använda den andra användarens mobilnummer. Det finns även en till väg att gå via Clubhouses hemsida. Du har möjlighet att ladda ner appen och registrera ett användarnamn, men du får inte tillgång till att skapa ett konto för ens om du har kontakter som använder appen och kan släppa in dig via en notis.

Vad har appen för funktioner?
I Clubhouse kan du ansluta dig till samtalsforum även kallat “rum” för olika ämnen och diskussioner där en moderator för detta rum kan släppa in dig. Du kan själv välja om du väljer att enbart lyssna eller aktivt delta i konversationen, då räcker du upp “handen” och den som äger rummet väljer om du får prata. Sedan väljer du själv, när du vill gå vidare till ett annat rum eller hoppa ur appen. 

Sammanfattning
Clubhouses utveckling bygger på den exklusivitet som appen har fått, för att det krävs en inbjudan av en existerande användare. Många ställer sig är om denna trendande app kommer att växa eller om den stannar av, eller expandera när den publika lanseringen kommer. Faktum är att sociala medier växer ständigt och vad vi kan se är att användarna vill åt värdet av plattformarna, därför kan appen komma att fortsätta expandera. Att appen lanserades under pandemin som kan vara en fördel eftersom tajmingen är rätt i tiden, så det finns definitivt möjligheter för den att ta ytterligare mark i medielandskapet. Många jobbar ännu hemifrån och detta är ett sätt att komma i kontakt med människor och minskar ensamheten. 
Har du blivit insläppt än?

Hoppas du uppskattade artikeln och glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Sign up and subscribe for more interesting articles like this. 

RELATED ARTICLES

Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Matilda Widgren
Kundtjänst via sociala medier: Vikten av att bygga starka kundrelationer

Har du en strategi för dina sociala medier? Toppen. Det behöver du även för att kunna leverera en bra kundservice i dina sociala kanaler. I snitt spenderar internetanvändaren närmare 2,5h i sociala medier och detta öppnar upp möjligheter för ditt företag att bygga relationer med dina kunder. I detta blogginlägg kommer vi ta en närmre titt på våra sociala kanalers funktioner när det kommer till kundservice.

READ MORE
Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm

We've changed, so our website had to change too.

We are happy to announce the SocialView re-launch: DigiView Agency, a part of Recoordinate Group!