Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future - AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

Vi vet att vår framgång grundar sig i hur vi förbereder oss och en del är till och med besatta av det. Faktum är att det är vi människor som skapar vår framtid och det som händer är något som vi människor har byggt upp. Det handlar om vision, ta beslut och framförallt om att våga. Människor söker ständigt efter vad framtiden kommer att ge – vad vi kan göra i detta stadie är att prata med våra medmänniskor såsom kollegor, partners eller visionärer som praktiskt taget bygger vi vår framtid tillsammans med hjälp av ny teknologi som revolutionerar hur vi alla förs samman.

I framtiden kommer det att vara AR (Augmented reality) och VR (Virtual Reality), som för oss samman – men inte på det sätt som vi föreställer oss. Människor kommer känna att de är nära varandra, men i verkliga fallet är de tusentals mil ifrån varandra. De digitala enheter som vi kommer att ansluta oss via sägs komma att bli mindre distraherande och mer instinktiva.

Strävan framåt – Framtiden är ljus

Föreställ dig att du i framtiden kan vara närvarande vid varje tillfälle och att det inte finns en begränsning av teknik eller distans. För oss människor handlar närvaro inte enbart om vår psykiska hälsa och vårt välmående utan om vår existens. Pandemin har lärt oss hur viktigt det är att känna närvaro, när vi inte längre har möjlighet att få träffa vänner, nära och kära eller kollegor såsom vi är vana vid och är en del av vårt vardagliga liv. I detta fall har dagens teknologi varit otroligt värdefullt och människor har kunnat fortsätta hålla kontakten via mobiltelefoner, videosamtal och sociala medier även om fysisk kontakt inte varit möjligt. Frågan som många ställer sig – är detta det nya normala?

Så vad säger statistiken om VR & AR?

  • De globala utgifterna för VR och AR beräknas öka med 6 gånger så mycket mellan år 2020-2024.
  • 75% av företagsledare förutspås använda AR och VR under år 2023.
  • Sökningarna på AR- och VR-relaterat innehåll har ökat med 44%.
  • Medlemmar i grupper relaterade till AR & VR har ökat med 74% på Facebook.
  • Användare som kontaktar säljare på Facebook Marketplace och uppmärksammar AR och VR har ökat med 75%.
  • 78% av de globala användarna säger att AR är ett kul sätt att komma i kontakt med nya varumärken.
  • 55% av Spark AR creator-gruppen är kvinnor.

Det som AR och VR utlovar är att bryta barriärer och fylla gapet mellan den fysiska och digitala världen. Den verkliga magin är när teknologin gradvis försvinner in i bakgrunden och blir en instinktiv del av våra liv.

Sinne: AR och VR låta oss att känna närvaro på en ny nivå, när digitala enheter begränsar vår förmåga att vara delaktiga vid varje tillfälle.

Distans: VR och AR låter oss vara där med människor som betyder mycket för oss, när avståndet distanserar oss från vänner, familj, och kollegor.

Kropp: När vi inte längre kunnat göra de saker som vi velat på grund av fysiska begränsningar ger AR och VR oss verktyg att uppleva dessa som om det inte existerade.

Pengar: När vi inte har råd att göra de saker som vi önskar eller utforska nya hobbys, kan VR och AR erbjuda alternativa aktiviteter.

Tid: När det handlar om krav på vår tid begränsar vår förmåga att ha kontakt med andra. AR och VR hjälper oss att nå ut på nya sätt och att nå och delta på våra egna villkor.

Rättvisa: När våra valmöjligheter är begränsade på grund av en ekonomisk situation, ursprung eller kön kan VR och AR ta ned barriärer och öppna nya dörrar.

Vilka möjligheter finns med AR och VR?

AR och VR kommer att fungera annorlunda beroende på i vilken aspekt som tekniken används och vi kommer att gå in på 4 faktorer som AR/VR med fördel kan påverka.

1. EMPATI

I en tid när samhället känns splittrat kan VR hjälpa oss att öva på att känna empati och reflektera över den värld som vi lever i.

Vad är nytt?
VR hjälper människor att återberätta historier för dem som inte kan få sin röst hörd. Projekt som ”We live here” tillåter oss att förstå deras verklighet, låter oss gå i deras skor och få en djupare förståelse för de problem som påverkar deras liv.

Vad är nästa steg?
Med hjälp av VR och kommer människor att känna känslan av att ingen tyngdkraft finns och omringad av jorden från ovan, vad astronauter refererar till “Overview effect” – en förståelse för världen och mänsklighetens brister när du ser planeten från rymden.

“I am most excited about an inclusive future for AR/VR. For me this means— on the African continent — we will have access to the technology; our voices will shape its emergence. We will create for good or bad as the rest of the world will; we will not be locked out of the potential and promise of this exponential technology and all it means for the future of the human race” – JUDITH OKONKWO Founding Director, AR/VR Africa said. 

2. UPPLEVELSE

De sakerna som vi vill göra men påverkade av distans, tid, pengar och åtkomst kan bli tillgängligt och överkomligt med hjälp av AR och VR.

Vad är nytt?
När träning flyttade till AR, kommer gymmet till dig istället för att du går dit. Häftiga upplevelser som ”Supernatural” tillät åtkomst till övningar av hög kvalitet från var som helst.

Vad är nästa steg?
När AR och VR kommer ta nästa steg i att gå från observera till att delta. Föreställ dig att ha ett personligt träningspass med några av världens främsta fotbollsstjärnor i vardagsrummet.

3. PRODUKTIVITET

AR och VR kan frigöra oss från att låta avstånd komma mellan oss eller omständigheterna som påverkar vem som har tillgång till vården, tjänster, yrken eller utbildning framöver.

Vad är nytt?
Inom det medicinska området kan AR och VR hjälpa sjukvården att förhindra komplikationer och rädda liv genom att läkare kan öva på tillvägagångssättet innan de går in i operationssalen. AR kan också effektivisera den tid som det tar att lära upp nya kollegor – i ett fall där Walmart använde VR i sin onboarding minskade inlärningstiden med 96%.

Vad är nästa steg?
AR och VR gör inte enbart att vi utvecklar utbildningar i världsklass utan utvecklar också hur vi lär oss. Föreställ dig framtidens studenter när de fysiskt kan uppleva London år 1943 och få en förståelse för den mänskliga berättelsen.

4. LÖSNINGAR

AR och VR utmanar inte bara den klassiska marknadsförings-tratten utan de vinner över den genom att avslöja nya vägar att gå för kundengagemang, transparens, varumärkeslojalitet, och konverteringar.

Vad är nytt?
AR lösningar fyller redan utrymmet mellan online och offline shopping genom att tillåta kunder att testa, utforska och överväga produkter i en verklig miljö. Varumärken kan också via VR få deras vision att bli till känslomässiga upplevelser och berätta historier på ett nytt, innovativt sätt. Tack vare AR kan människor även testa produkter innan de köper – till och med om det handlar om val av tatuering.

Vad är nästa steg?
AR och VR tar relationen mellan kunder och varumärken till en ny nivå – genom hur varumärken kan engagera sig i människor. Föreställ dig ett personligt möte med en framgångsrik kläddesigner eller se hur ett läppstift passar på dina läppar genom att bli en del av den kemiska sammansättningen av produkten.

“By 2030, we will be able to enter digital environments that appear completely real to all of our five senses simultaneously.” – Ericsson ConsumerLab said. 

Se hur AR kan driva faktiska affärsresultat. Skanna QR -koden med din smartphone-kamera för att öppna Facebook-appen, dyka in i en hajbur i Sydafrika och boka ett äventyr med ett fiktivt företag – allt i ett enda ögonblick.

Låt oss tillsammans skapa vår framtid

FACEBOOK REALITY LABS: De ansvarigas innovationsprinciper.

1. Överraska aldrig människor

“We are transparent about how our products work and the data they collect. We communicate clearly and candidly so people can understand the tradeoffs we considered and make informed decisions about whether and how to use our products ”

2. Inför kontroller som spelar roll

”We provide controls – where and when they matter – to put people in charge of their experience”

3. Överväg alla produkter

“We build products that are inclusive of our diverse community and design hardware that is not one-size-fits-all.

4. Människorna går först

”When deciding what’s right for our business, the individual and the community, we prioritize what’s best for most people in the community”

“Imagine wearing a pair of glasses that lets you visit with your parents no matter where you are, tour the Louvre on your lunch break and walk and talk with a friend on the other side of the planet and truly feel that they are at your side.” säger Michael Abrash Vice President, Facebook Reality Labs

Läs mer here om hur Facebook tar handling på principerna ovan.

Facebook visar första annonserna anpassade för VR-headset

För sju år sedan köpte Facebook upp Oculus ett bolag som lanserat spel med VR-glasögon. Nu visar plattformen upp hur de första annonserna kan se ut i en VR-värld och de planerar även att testa dem i en rad spel och annonsintäkterna skall delas mellan spelutvecklarna och Facebook själva.

En anonym talesperson från Facebook sade följande i samband med presentationen:

“During the tests, we will be able to see how users interact with the ads, if they click on them for more information or if they want to hide them. This is a crucial part of our goal to create a platform that can stand on its own two feet and make the technology available to a new type of content and target group.”

Key takeaways från Facebook IQ

Upptäck.

  • Utforska hur andra verksamheter framgångsrikt använder AR och VR för att omvandla deras strategi.
  • Utbilda dig själv inom AR och VR så att du är medveten om huruvida detta är den bästa vägen för din verksamhet eller inte.
  • Lär dig om hur din verksamhet skapa mervärde till dina kunder med hjälp av AR och VR.

Organisera.

  • Organisera ditt team och ge dem rättigheter för att få det tydligt vad det gäller vilka KPIer som de skall jobba mot.
  • Använd dig av din community för att informera, inspirera dem kring din AR/VR-strategi.
  • Utbilda din organisation om hur AR och VR kan påverka din bransch.

Experimentera.

  • Ge dig själv tid att experimentera och tillåt såväl motgångar som framgångar för att hitta din väg till att exponera ditt varumärke.
  • Bygg upp ansvarsfulla innovationsprinciper från start.
  • Hitta en bra SparkAR partner eller Oculus-utvecklare för att låsa upp dörrar till AR/VR-ekosystemet.

Sammanfattning

Som vi nämnde i början av artikeln så bygger vi tillsammans vår framtid av en vision som är högre än vad världen förväntar sig. Den byggs av dem som självsäkert säger “nu kör vi” istället för “Vi får se”. Mycket handlar om att våga kasta sig ut och teknologi skapar nya möjligheter för att din verksamhet skall utvecklas gäller det att ständigt hålla dig uppdaterad.

Detta är en sammanfattning av Facebook IQ’s rapport, läs mer här: “Hello Future: AR / VR: New dimensions of connections”.

Är du nyfiken på inspirerande exempel kring hur du kan arbeta kreativt med AR? Då är du varmt välkommen att se inspelningen av vårt webinar”Effektfull kreativitet och engagerande innehåll anpassat för en digital värld” här

Hoppas att du uppskattade denna artikel. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev här nedan för att ta del av fler insikter likt dessa!

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm