The 2021 Topics and Trends report från Facebook IQ.

The 2021 Topics and trends report från Facebook IQ, har samlat och analyserat ämnen och trender från Facebook och Instagram under det gångna året. Data från Europa, Nordamerika, Asien och Latinamerika har givit insikter om vilka trender som fötts under 2020 och är värda att hålla utkik efter under 2021. Rapporten är indelad i fyra övergripande kategorier; utbildning och aktivism, livsstil, teknologi och fritid.

Utbildning och aktivism

Kunskap är makt!

En Ökad medvetenhet 

I USA har många amerikaner  höjt sina röster mot rasbaserad ojämlikhet och har visat sitt stöd till Black Life Matters rörelsen. Protester mot ojämlikhet har vuxit i 2,000 städer i alla 50 delstater. I sociala medier har många delat inlägg om rasism i syfte att öka kunskapen och medvetenheten hos sina följare.

Läsning är glädje

I Australien har läsandet ökat på grund av Corona-pandemin. Litteraturen har erbjudit en känsla av flykt från vardagen med sina storslagna landskap, fiktiva karaktärer. År 2020 har varit året då allt fler intresserat sig för böcker om rasism och representation med anledning av den globala dialogen som öppnat upp gällande ojämlikhet.

Nya sätt att lära

I Brasilien har medvetenheten om fördelarna med distansundervisning vuxit. 

Stora institutioner stödjer det pågående arbetet med att förlägga allt mer undervisning online. E-böcker, videos, chatforum och andra multimedia resurser ger bränsle till utveckling. Det generella användandet av podcasts och e-böcker har ökat kraftigt överlag sedan Corona-utbrottets start. 

Livsstil

Gör din grej.

Odla mera

I Storbritannien har 42% av invånarna börjat odla själva. Då människor spenderar mer tid hemma är detta, bland annat ett sätt att få utlopp för frustration. Med denna nyfunna kärlek för odlandet skapar britterna en grund för ett mer hållbart leverne.

En mer avslappnad kultur

Amerikanerna prioriterar autenticitet före utseende. Med videomöten som den nya normala och då personliga möten fått stå tillbaka, har många fått en mer avslappnad inställning till sitt utseende. Många amerikaner verkar prioritera det autentiska över ett perfekt utseende trots att detta kan göra dem mer sårbara. 

Hårt arbete hemma

I Kananda ökar antalet renoveringar i hemmen. Många kanadensare har inspirerats av olika renoveringsprogram på Tv och vill skapa ett mer effektivt hem. När människor försökt att kombinera arbete, träning, lekt och fritid har viljan att renovera och göra om i hemmet ökat. I Juli 2020 ökade försäljningen av produkter relaterade till detta med 20%. 

Teknologi

Digitalisering på alla nivåer

Bättre förbindelser

I Indien saknar nästan hälften av invånarna tillgång till internet men detta något som är i förändring. Uppkopplingen nådde sitt all-time high under 2020 och e-handeln har intensifierats kraftigt. Som ett resultat av detta står Indien inför ett massivt behov av att öka uppkopplingen och tillgången till internet i landet. 

Nya typer av Banker

I Mexiko blir digitala banker allt mer populära. Under 2018 klubbades den första lagen för finansiell teknologi igenom, vilket ledde till att fintech-bolagen ökade med 18% på bara ett år. Många av Mexikos närmare 42 miljoner invånare som saknat bank, har redan skaffat sig mobila plånböcker, kreditkort och andra digitala banklösningar.

Hybrid shopping

Australien har legat efter när det kommer till e-handeln men intresset har ökat sedan Amazon etablerade sig 2017. Förra året, mellan mars och april 2020 ökade e-handeln med hela  29% och nästa hälften av alla australiensare använde en digital e-handelsplattform för första gången mellan Juli and Augusti 2020. 

Fritid

Vår fritid har förändrats 

Digital konst

I Brasilien har digital konst haft en boost under en tid och intresset för digital konst accelererar. Det första statliga museet dedikerat till enbart digital konst öppnade sina portar i São Paulo 2019. Museum och andra organisationer uppmuntrar nu människor att fortsätta utveckla sina kunskaper och färdigheter för att sedan kunna söka jobb hos olika företag i landet. 

Mode blir personligt

Corona har resulterat i färre anledningar till att klä upp sig och minskat intresset för de årliga modetrenderna. Dock har intresse för att själva laborera med att sy och förändra utseendet på kläder ökat. Nästan 24% av brittiska konsumenter har genomfört ett eget klädprojekt under det gånga året. 

På väg

I Tyskland har intresset för cykling ökat kraftigt vilket skapat en boost för cykelåterförsäljarna. Samtidigt  har trenden gällande drive-in bio, teater och andra event med bil ökat. Under 2020 planerade 34% av tyskarna för en hemmasemester och 68% av dessa planerade att ta bilen. 

Sammanfattning

För att sammanfatta detta års Facebook Topic and Trends rapport, räcker det egentligen med ett ända or; Covid-19. Pandemin har haft stor påverkan på hela världen under det gångna året. Denna rapport är behjälplig när det kommer till att förstå hur människor över hela världen hittat sätta att hantera situationen och ger värdefulla insikter om trender för 2021. Nedan följer de två tydligaste trenderna från rapporten;

Ökande digitalisering på alla nivåer!

Den digitala utvecklingen accelererar, digitala tjänster, e-handel, underhållning och social interaktion förläggs mer och mer online och fler och fler människor får tillgång till bra uppkoppling. 

Gör-det-själv-tänket!

På grund av restriktioner av olika slag har människor blivit mer intresserade av att göra saker själva. Allt ifrån trädgårdsarbete till renoveringar, mode och grooming har präglats av denna trend. Gör-det-själv trenden kommer med stor sannolikhet fortsätta så länge pandemin fortgår, frågan är om denna trend är här för att stanna även efter pandemin.

Hoppas ni haft en trevlig läsning och skaffat er värdefulla insikter för detta års digitala strategi! Är ni nyfikna på  DigiView och på hur vi kan öka er tillväxt med digital marknadsföring – tveka inte att höra av er!

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm