Allt du behöver veta om TikToks framfart – och varför du bör se över din mediemix

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
De senaste åren har TikTok vuxit enormt sedan det lanserades 2016. Appen slogs samman med Musical.ly 2018 och har varit på topplistorna över de mest nedladdade apparna i både App Store och Play Store. Idag har appen över 1 miljard aktiva användare. Så vad vet vi om appen som är på allas läppar och vilka affärsmöjligheter finns?

Så vad vet vi om appen som explosivartat har tagit marknadsföringsbranschen med storm? Här kommer lite fakta, som förmodligen kommer få dig att vrida på huvudet en aning och börja ifrågasätta över din befintliga mediemix.

  • Totalt antal aktiva användare: 1,1 miljard
  • Totalt antal TikTok-nedladdningar: 1,65 miljarder
  • Antal videovisningar per dag: 1 miljard
  • TikTok-användare spenderar nästan 850 minuter per månad på appen
  • TikTok-användare spenderar i genomsnitt 52 minuter per dag på appen
  • Ungefär 50% av TikToks globala publik är under 34 år varav 26% är mellan 18 och 24 år
  • TikTok var den 2:e mest populära nedladdningen av gratis-appar 2019 (738 miljoner nedladdningar)
  • TikTok var den mest populära appen som laddades ner globalt 2020 (850 miljoner globala nedladdningar)
  • TikTok har idag den högsta engagemangsgraden bland sociala medier per inlägg (Upfluence upptäckte att mikroinfluencers hade en genomsnittlig engagemangsgrad på 17,96% på TikTok, 3,86% på Instagram och 1,63% på YouTube. Å andra sidan hade mega-influencers en genomsnittlig engagemang på 4,96% på TikTok, 1,21% på Instagram 0,37% på YouTube.)

Källa: Influencer Marketing Hub
Källa: Digital 2020 Global O
verview Report by Hootsuite & We Are Social

Källa: TikTok Statistics – Updated February 2021 by Wallaroo

I juni 2020 har samtliga av de mest populära innehållskategorierna på TikTok över en miljard visningar. Den mest visade innehållskategorin i appen var underhållningsinnehåll, som sammanlagt samlade på sig 443,3 miljarder hashtag-visningar. Förmodligen inkluderar denna kategori alla de läppsynkroniserande-videos som är en given trend på plattformen. Den näst mest visade innehållskategorin var dans, med totalt 150,3 miljarder hashtag-visningar.

De efterföljande kategorierna är:

  • Pranks – 54 miljarder
  • Fitness / sport – 43,3 miljarder
  • Heminredning / DIY – 28,6 miljarder
  • Skönhet / hudvård – 21,8 miljarder
  • Mode – 17,5 miljarder
  • Recept / matlagning – 12,9 miljarder
  • Life hacks / rådgivning – 8,3 miljarder
  • Husdjur – 7,5 miljarder
  • Utomhus -1,2 miljarder

Medans underhållnings- och dansvideos monopoliserar TikTok-användarnas tid och intresse, är det uppenbart att de är villiga att spendera tid på att titta på videos om ett bredare spektrum av ämnen idag – vilket innebär större möjligheter för företag att skapa en stark närvaro och att skapa verkligt affärsvärde genom plattformen. Här är några svenska exempel på företag som har utnyttjat dessa stora möjligheter.

“Det viktigaste är att sätta en plan på hur man vill presentera sitt varumärke i denna kanal – både organiskt, via influencers och i betalda annonser och förstå och analysera hur alla dessa tre delar tillsammans kommer att bidra till ökad varumärkeskännedom, försäljning, engagemang och nya kunder. För oss är TikTok en performance marketing kanal bland alla andra kanaler och vi optimerar samt har implementerat samma KPI:er som vi har i våra andra kanaler” säger Raisa Räisänen från Ideal of Sweden i en intervju av E-handel.

“I slutet av 2019 registrerade Stronger ett konto på TikTok då vi märkte att den kanalen snabbt växte bland den yngre delen av vår målgrupp. Det finns ännu väldigt få företag som etablerat sig på TikTok och vi bestämde oss därför för att börja ta fram en strategi för TikTok för att ligga i framkantsäger Juri Gendelman, Head of Growth på Stronger i en intervju av E-handel.

Från början var TikTok enbart en kanal som nyttjades av den yngre målgruppen, även kallad generation Z som de personer som växt upp efter milleniumskiftet inkluderas i. Under 2020 ökade användandet av TikTok hos målgruppen 26-35 från 5 % i Q1 till 15% i Q3 enligt Svenskarna och internet 2020 och tros fortsätta öka under 2021. I och med pandemin har kanalen använts till annat än enbart challenges och dansvideos. Sjukvårdspersonal i USA har bland annat kunnat sprida information om Covid-19 och utbilda målgruppen för att hindra påhittade nyheter. Detta genom att publicera sketcher, nytt sätt, musikvideos och duetter. 

Ovan kan ni se användare av Tiktok som använder appen i utbildningssyfte. Chipotle använder appen till att dela sina kunders innehåll och på så sätt har det byggt en community.  Edmon Torosyan utbildar sina följare i juridiska frågor. Gordon Ramsey delar med sig av klipp där han kommenterar andras matlagning. 

Annonsera på TikTok

TikToks egna annonsverktyg påminner om Facebook Ads Manager genom att du kan skapa, leverera och optimera din annonser. Men även skapa Core-målgrupper baserat på demografi, geografi, intressen och sedan anpassade målgrupper och lookalike målgrupper utefter det.  Det går att välja kampanjmålen: Trafik och konverteringar beroende på vad ditt mål med kampanjen är. Men främst så finns det möjligheter att öka ditt engagemang. Annonseringen på TikTok har bara börjat där av är konkurrensen lägre bland din målgrupp och det finns stora chanser att på så sätt för ditt företag att ta mark på plattformen. Därför kan man genom att haka på trender enkelt växa och ta plats hos målgruppen. 

Nyligen meddelade TikTok att de har öppnat sitt nordiska kontor i Stockholm, vilket du kan läsa mer om i deras pressmeddelande här eller hos Resumé här.

Annonsformat på TikTok

Brand Takeover – Är format anpassat för varumärkesbyggande annonsering- effektiv mot målgruppen. Men dyr då den är specificerad till en riktad målgrupp.

TopView Ads – Liknar Brand Takeover man ger användaren tre sekunder att scrolla innan annonsen dyker upp i flödet. 

In-Feed-Ads – Korta videoannonser som finns i flödet och kan vara upp till 60 sekunder långa. 

Branded Hashtag Challenge – likt vanliga hashtag-trender och utmaningar med både möjligheter organiskt och sponsrat. Chanser finns att ens utmaning kan synas på TikToks Discover-Banner.

Branded Effects – för att skapa sina egna delbara klistermärken, filter och effekter.

Om du strävar efter att stärka ditt varumärke och öka ditt engagemang så är TikTok en bra kanal att ha med i din mediemix. På TikTok finns möjligheten att komma nära och lära känna din målgrupp. Det finns också som tidigare nämnt ovan möjligheter att ta mark då många bolag ännu inte har upptäckt TikTok och dess potential.

Lycka till och som vi brukar säga: Testa, lär och framför allt utveckla för att nå bästa resultat. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev! 

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm