De bästa tiderna och dagarna att publicera innehåll i sociala medier 2021

När är användarna som mest aktiva på Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn? Vi har svaret baserat på en studie av Sprout Social. I denna artikel delar vi med oss av studien och data som kan vara värdefull att ha i åtanke gällande din marknadsföringsstrategi 2021!

Vi spenderar mer tid online än någonsin. Under 2020 rapporterades det att över 53% av världens befolkning befinner sig på sociala medier. Varje användare har dessutom i snitt 8,4 konton, enligt Hootsuite & We Are Socials senaste rapport Global Overview Report.

En betydande faktor för att du skall nå ut med ditt innehåll organiskt i sociala medier är delvis vilka du når och i vilken utsträckning men sedan hur många av dem som faktiskt interagerar med ditt innehåll. För att nå resultat behöver du därför ha koll på när din målgrupp är som mest aktiv i sociala medier.

Nedan har vi samlat de bästa tiderna och dagarna för att publicera ditt innehåll baserat på tider och dagar när innehåll har fått som mest engagemang i sociala medier, enligt en srudie av Sprout Social som innefattar data från över 20,000 konton på Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn.

Facebook

Idag är Facebook den mest använda sociala plattformen – vilket för många inte är en nyhet och det blir därför ingen överraskning att plattformen hade aktivitet nästan dygnet runt under 2020. Givetvis var pandemin en bidragande faktor och även att internetanvändarna ökade sitt användande av sociala medier under året.

De tider som mätningen visar utgår ifrån USA i central tid och innebär att det engagemang som visas tidigt på morgonen, liksom speglar den mer traditionella amerikanska arbetsdagen. Men man kan också återspegla hur Facebooks generella användare konsumerar plattformen på daglig basis runt om i världen baserat på mätningen. Vilket gör att denna data är värdefull för såväl internationella som lokala bolag, för att kunna förstå omvärlden.

Vilka dagar och tider är det som mest fördelaktigt att publicera innehåll på Facebook?

Bästa tiden är tisdagar, onsdagar och fredagar mellan kl. 9-13 och ser vi generellt sätt över dagar är tisdag, onsdag och fredag de mest effektiva dagarna att publicera ditt innehåll. Sämsta dagen visar sig vara lördag som har påvisat minst engagemang bland användarna.

Instagram

2020 var ett händelserikt år för Instagram, precis som för Facebook. Plattformen släppte bland annat en ny funktion – Reels, gjorde förbättringar av stories och adderade nya funktioner såsom shops under utforska-fliken. Sammanfattningsvis utvecklades Instagram till en desto mer kreativ miljö på plattformen, då många exempelvis letade efter en ny hobby under pandemin. Vi som marknadsförare behöver således vara lyhörda och på tårna för att kunna haka på kommande trender och beteenden baserat på nya format samt funktioner.

Vilka dagar och tider är det som mest fördelaktigt att publicera innehåll på Instagram?

Bästa tiden är tisdagar kl. 11-14 och måndag-fredag kl.11 och tisdagar är den mest effektiva dagen att publicera ditt innehåll. Sämsta dagen visar sig vara söndag som har påvisat minst engagemang bland användarna.

Twitter

Mycket information har cirkulerat på Twitter under 2020 om såväl pandemin som presidentvalet, som var väldigt uppmärksammat i USA. Många internetanvändare har tagit sig till plattformen för att få aktuella nyheter och information i vad som händer i omvärlden.

Vilka dagar och tider är det som mest fördelaktigt att publicera innehåll på Twitter?

Bästa tiden är tisdag-torsdag kl. 9-11 samt onsdagar kl.9-15. Den mest effektiva dagen att publicera ditt innehåll visar sig vara onsdagar. Sämsta dagen visar sig vara lördag som har påvisat minst engagemang bland användarna.

LinkedIn

Engagemanget är spritt över arbetsveckan och denna mätning utgår liksom ovanstående från USA. Eftersom Linkedin är en plattform som fokuserar på att bygga ett karriärnätverk är det viktigt att målgruppen får sitt innehåll under arbetsdagen när de är främst aktiva.

Vilka dagar och tider är det som mest fördelaktigt att publicera innehåll på LinkedIn?

Bästa tiden och dagarna i veckan att publicera ditt innehåll är tisdag-torsdag kl. 9-12. Sämsta dagen är söndagar, som har påvisat minst engagemang bland användarna vilket kanske inte heller är en överraskning eftersom majoriteten är lediga på helger.

Aktivitet inom olika branscher

Om vi ser till aktiviteten på Facebook, Instagram och Twitter och i åtta olika branscher – Vilka dagar och tider är det högt engagemang på plattformarna inom respektive bransch?

Sjukvård

Facebook: Måndag kl. 12 och fredagar kl. 13-14.

Instagram: Söndagar kl. 08-09 och tisdagar kl. 08-12.

Twitter: Måndagar kl. 09-12 och Tisdagar kl. 08-13.

Media

Facebook: Fredagar kl. 07 och Tisdagar kl. 06 -09.

Instagram: Tisdagar kl. 13-17, Onsdagar kl. 11 och Torsdag kl. 08-09.

Twitter: Måndagar kl. 06-09 och Tisdagar kl. 07.

Utbildning

Facebook: Onsdagar och Torsdagar kl. 10.

Instagram: Fredagar kl. 04-05 och Torsdagar kl. 14.

Twitter: Måndagar kl. 18-21 och Torsdagar kl. 10

Ideella organisationer

Facebook: Onsdagar kl. 10 & 17.

Instagram: Onsdagar kl. 10 & 17.

Twitter: Onsdagar kl. 10-11 och kl. 14-16.

Restaurang

Facebook: Måndagar kl. 12 och Fredagar kl. 13-14.

Instagram: Måndagar kl. 9-13.

Twitter: Onsdagar kl. 12-14 och Torsdagar kl. 8-14.

Teknik

Facebook: Torsdagar kl. 15-16.

Instagram: Måndagar kl. 10-11, kl. 14-17 och kl. 20, Tisdagar kl. 10-13, Torsdagar kl. 12 och Fredagar kl. 11.

Twitter: Måndagar kl. 11, Tisdagar & Onsdagar kl. 9 och Tisdagar kl. 14.

Resa & turism

Facebook: Tisdagar och Onsdagar kl. 9-13, Fredagar kl. 10-12.

Instagram: Torsdagar kl. 07 och Måndagar kl. 11-15.

Twitter: Måndagar kl. 10-14 och Onsdagar kl. 8-9.

Finans

Facebook: Onsdagar kl. 9-13, Måndagar kl. 17 och Fredag kl. 11.

Twitter: Måndagar och Tisdagar kl. 13-15 och Fredagar kl. 12-15.

Hoppas att du uppskattade denna artikel. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev här nedan för att ta del av fler insikter likt dessa!

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm