Konkurrensen om ljudtrenden rusar: Facebook, Twitter & Linkedin slåss om prispallen

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
Ljudformatet har tagit fart ordentligt sedan 2020 och de sociala plattformarna ser konstant över möjligheter att skapa nya verktyg, appar och funktioner i formatet vilket gör att konkurrensen växer. Låt oss i detta blogginlägg ta tempen på Facebook, Twitter och LinkedIns svar på Clubhouse.

Ljudformatet har vuxit ordentligt efter att Clubhouse lanserade sin app i mars 2020.  Plattformen tog världen med storm där grunden ligger i den mänskliga faktorn och att vi vill finna nya sätt att skapa en personlig kontakt med andra människor. Andra sociala medier såsom Facebook, Twitter och Linkedin har uppmärksammat potentialen i det växande formatet och jobbar i skrivande stund stenhårt på att identifiera sin plats på marknaden genom att utveckla konkurrerande ljudformat.

LinkedIn arbetar på en ljudbaserad funktion efter att användarna visat intresse för ett nytt format för att skapa gemenskap med andra människor i nätverket då meningsfulla och givande diskussioner samt samtal är centralt via plattformen. Användarnas egna professionella identitet kommer att vara kopplad till verktyget vilket gör att LinkedIn tror att funktionen kan bli ett desto starkare verktyg för marknadsföring. 

“Vi ser att nästan 50% tillväxt av konversationer på LinkedIn återspeglas i berättelser, videodelningar och inlägg på plattformen. Vi gör några tidiga tester för att skapa en unik ljudupplevelse kopplad till din professionella identitet och tittar på hur vi kan ta med ljud till andra delar av LinkedIn, till exempel evenemang och grupper, för att ge våra medlemmar ännu fler sätt att ansluta till en gemenskap” säger Suzi Owens, talesperson för LinkedIn. 

Facebook hakar också på tåget för att se hur ljudformatet kan prestera och smyglanserar ljudappen “Hotline” med utvalda användare för att skapa evenemang under en provperiod –  däremot kan vem som helst delta. Appen är endast ljud, dock kan man välja att koppla på video i inställningarna. Hotline liknar Clubhouse, fast med en annorlunda touch eftersom att deltagarna kan vara delaktiga från början och ställa frågor direkt, för att sedan ranka frågorna och få dem besvarade i en önskad ordning. Det finns utöver det en emoji-funktion där användarna kan reagera med hjälp av en emoji i samtalet.

Facebook hävdar att denna period är för att hjälpa plattformens team att bättre förstå användarna:

”Med Hotline hoppas vi kunna förstå hur interaktiva, levande multimedia-frågor kan hjälpa människor att lära sig av experter inom områden som professionell kompetens, precis som det hjälper experterna att bygga upp sina affärer. En nytt produkttest har även gjorts av multimediaprodukter som CatchUp, Venue, Collab och Bars, och vi uppmuntras att se formaten fortsätta att hjälpa människor att ansluta och bygga en gemenskap” säger Facebook 

Twitter har lanserat “Spaces” på marknaden som en konkurrent till Clubhouse och inkluderar även android-användare som kan medverka och prata i funktionen. Twitter har en provperiod för att skapa “spaces” för android-användare, som är en motsvarighet till de rum som Clubhouse har. Clubhouse har nämligen hittills enbart lanserat appen för IOS vilket gör att Spaces kan växa bland Android-användare.

Nyligen var Twitter i samtal med Clubhouse om att förvärva plattformen. Bolagen diskuterade ett affärsvärde av 4 miljarder dollar för Clubhouse. Dock kom de inte vidare enligt Bloomberg och Twitter satsar därmed på Spaces.

Sammanfattning. 

Clubhouse har varit den ledande ljudappen på marknaden ett tag. Frågan vi ställer oss är om appen kommer att fortsätta att vara det när Facebook, Twitter och LinkedIns nya funktioner börjar ta mark. Det återstår att se. Ser vi tillbaka på Meerkat – en tidigare plattform för live-streaming som Facebook var intresserad av när den först kom, men där de sedan istället valde att utveckla sina egna funktioner, gjorde att Meerkat försvann. Detta hände även med Periscope som togs över av Twitter, som sedan valde att utveckla en egen live-streaming funktion, och gjorde att Periscope sedan också lades ned. 

Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Sign up and subscribe for more interesting articles like this. 

RELATED ARTICLES

Team DigiView
Kom igång med annonsering på Pinterest

Idag har Pinterest över 442 miljoner globala användare och det finns stora möjligheter för dig att öka din tillväxt genom att annonsera på plattformen. 48% har shopping som prioritet när de använder appens sökfunktion, vilket gör att du kan annonsera mot en köpbenägen målgrupp. I detta inlägg kommer vi gå in på hur du kommer igång med din annonsering på plattformen.

READ MORE
Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Kom igång med annonsering på Pinterest

Idag har Pinterest över 442 miljoner globala användare och det finns stora möjligheter för dig att öka din tillväxt genom att annonsera på plattformen. 48% har shopping som prioritet när de använder appens sökfunktion, vilket gör att du kan annonsera mot en köpbenägen målgrupp. I detta inlägg kommer vi gå in på hur du kommer igång med din annonsering på plattformen.

READ MORE
Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm

We've changed, so our website had to change too.

We are happy to announce the SocialView re-launch: DigiView Agency, a part of Recoordinate Group!