Den digitala ljudtrenden: Fem format du behöver känna till i sociala medier

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
Ljudformatet växer genom nya funktioner och plattformar som lanserats inom sociala medier med tiden. Detta öppnar upp för nya möjligheter för ditt företag. I detta blogginlägg kommer vi djupdyka i de främsta trendande ljudformaten och spåna kring vad som kommer hända med formaten i framtiden.

I takt med samhällets distansering sjunker användandet av traditionell media inkluderande TV, Radio och tidningar. Vi ser istället en stor ökning bland streamingtjänster och digitala substitut. Under 2020 ökade främst ljudformatet – 9 av 10 använder en ljud-streamingtjänst idag. Pandemin har dragit med sig distansering och ett sänkt tempo, som i sin tur leder till att mänsklig kontakt har minskat och gjort att vi haft mer tid till att lyssna på podcasts och musik som gjort att vi känt oss mindre ensamma. 

Nedan kommer vi att gå igenom några av de senaste trendande ljudformaten. 

Twitters röstfunktion i direktmeddelanden och voice tweets.

Twitter beskrivs som en mikroblogg, där du pratar och diskuterar om nutida ämnen via Tweets innehållande 280 tecken som du delar med andra användare. Men mellan orden kan något falla bort mellan de korta raderna – din mänskliga touch. Med den Twitters nya ljudfunktion “Voice Tweet” kan du forma en starkare känsla genom att skapa en voicetweet på 140 sekunder. Twitter experimenterar också med röstmeddelanden via direktmeddelande, som redan finns på Facebook och Instagram. Vilket kommer medföra att du kan skapa en personlig kontakt med andra användare och välja om du vill ha en offentlig eller privat konversation. 

Clubhouse.

Du har säkerligen redan hört talas om den trendande ljudappen Clubhouse, som fungerar som ett ljudbaserat chattforum. Appen beskrivs som en blandning av livepodd, samtal och konferens. Var du än befinner dig i världen skall nätverket vara ett öppet forum för att tala med människor. Syftet är att dela med sig av trendande ämnen, bolla andra idéer eller få rådgivning, du väljer själv när du vill hoppa in i ett rum eller hoppa ur. Till skillnad från andra sociala plattformar så har appen ingen chattfunktion utan är enbart ljudbaserad och appen har vuxit i en rasande takt sedan lanseringen för knappt ett år sedan. I mars har appen nått 12 miljoner nedladdningar globalt, och appen är fortfarande inte publik utan du går med genom att få en inbjudan till appen av en existerande användare. Läs mer om Clubhouse i vårt tidigare blogginlägg här. 

Twitter Spaces. 

Twitter lanserar en ny funktion – Twitter Spaces för Android, för att skapa ett ljudbaserat forum liknande Clubhouse. Medan Clubhouse endast finns tillgängliga för iOS planerar Twitter Spaces att ta mark hos dem som använder sig utav Android. I Twitter Spaces kommer du att kunna gå med i rum där talare är aktiva under givna tider. Den som skapar “the space” kommer kunna styra vem som får gå med och vem som får aktivt delta i konversationen. Du går med i konversationen via ett direktmeddelande eller från en offentlig tweet.  

Voiceovers på TikTok. 

Kreativiteten flödar bland TikTok-användarna. Appen växer ständigt och detta gör att TikTok utvecklar sina verktyg successivt. Under 2020 så lanserades en voice over-funktion som gör att användare kan lägga in sin egen röst i sina kreationer. Voiceovers har länge använts av kreatörer för visuellt berättande i sitt skapande, och att nu göra det möjligt för kreatörer att slippa komplex redigering inför en publicering och istället kunna skapa voice overs direkt i appen visar onekligen på hur smarta TikTok är i sin utveckling. Detta kan exempelvis innebära en röst i en låt eller att man beskriver med sin egen röst vad som visas i ett klipp. På så vis kan du skapa ytterligare engagerade innehåll. Visste du att genomsnittlige TikTok-användaren har 52,1% i engagement rate? 

Podcast. 

Formatet har fått ett stort genomslag de senaste åren och det finns något som intresserar alla åldrar och intressen, genom ett utbud av podcast av allt vad det gäller snack om politik till mat. Du kan med hjälp av podcast för att bygga upp ditt varumärke genom att lyssnarna får ta del av din expertis och kunskap. Men formatet är också ett effektivt sätt att använda i sin marknadsföring för att skapa en känsla kring en produkt eller tjänst. Internetanvändarna har under 2020 ökat vår konsumtion av podcasts med 13% från 2019, en anledning tros vara att traditionell radio minskar och kommer att medföra att formatet fortsätter att öka. Enligt senaste rapporten från svenskarna och internet lyssnar 68% av alla internetanvändare på podcasts. 

Sammanfattning.

Vi blir mer medvetna genom en ökad digital konsumtion och detta medför att vi bli mer kräsna kring vad för typ av innehåll vi konsumerar. Vi strävar efter innehåll som ger oss något av värde. Ljudformat bidrar till att kunna skapa mer genuin känsla, än vad text kan göra. Att ljudformatet har ökat är för att det är ofta är värdeskapande och framförallt mänskligt. Att ljudbaserade forum har exploderat känns rätt i tiden och dessa format får oss att känna tillhörighet i en distanserad värld, vilket leder till att vi kan känna oss mindre ensamma. 

Det finns stora möjligheter inför framtiden gällande marknadsföring i ljudformat. Vi lyssnar medvetet på de poddar som intresserar oss och genom en trogen lyssnarskara så öppnas annonseringsmöjligheter mot en redan varm målgrupp upp. Framtidens radioreklam förutspås vara via podcast-formatet och kanske även några av våra nya ljudbaserade forum? 

Vi ser redan nu flera väletablerade podcasts som i form av storytelling, marknadsför både produkter och tjänster i sina poddavsnitt. Vem vet vad som kommer att hända på Clubhouse eller Twitter Spaces, kommer annonseringsmöjligheter bli tillgängligt i närtid?Ljudformatet är oavsett än så länge kostnadseffektivt och ett bra sätt att skapa engagemang och få ökad räckvidd organiskt. Så ta mark innan någon annan gör det – ljudformatet är här för att stanna. 

Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev! 

Sign up and subscribe for more interesting articles like this. 

RELATED ARTICLES

Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Matilda Widgren
Kundtjänst via sociala medier: Vikten av att bygga starka kundrelationer

Har du en strategi för dina sociala medier? Toppen. Det behöver du även för att kunna leverera en bra kundservice i dina sociala kanaler. I snitt spenderar internetanvändaren närmare 2,5h i sociala medier och detta öppnar upp möjligheter för ditt företag att bygga relationer med dina kunder. I detta blogginlägg kommer vi ta en närmre titt på våra sociala kanalers funktioner när det kommer till kundservice.

READ MORE
Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm

We've changed, so our website had to change too.

We are happy to announce the SocialView re-launch: DigiView Agency, a part of Recoordinate Group!