Kom igång med annonsering på Pinterest

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
Idag har Pinterest över 442 miljoner globala användare och det finns stora möjligheter för dig att öka din tillväxt genom att annonsera på plattformen. 48% har shopping som prioritet när de använder appens sökfunktion, vilket gör att du kan annonsera mot en köpbenägen målgrupp. I detta inlägg kommer vi gå in på hur du kommer igång med din annonsering på plattformen.

Den sociala plattformen lanserades i början av 2010 och idag har appen över 442 miljoner globala användare varje månad. Pinterest används främst till att samla inspiration i form av bilder, det kan vara till din kommande renovering, bröllop eller middagsbjudning. Användarna kan själva ladda upp bilder och dela med andra för att sedan skapa pinboards – som en form av digital anslagstavla. Plattformen domineras av kvinnliga användare varav majoriteten är mellan 29-34 år. USA har största användarantalet som är 97 miljoner enligt senaste statistiken från Hootsuite. 

Varför annonsera på Pinterest?

I knappt tio år har vi kunnat använda oss av betald marknadsföring i sociala medier. Att annonsera är ett kostnadseffektivt sätt för att nå ut till fler än din följarskala, och interagera med nya potentiella kunder. Annonsering i sociala kanaler har öppnat för nya affärsmöjligheter genom att bidra till e-handelns tillväxt.

Genom Pinterest funktioner har du redan en köpbenägen målgrupp och du kan rikta dina annonser genom Pinterest sökfunktion likt googles sökmotor. Detta öppnar upp möjligheter för dig som annonsör. Likt andra annonseringsverktyg kan du själv välja vilken budget du vill sätta för din kampanj. Du kan sätta mål och genom detta uppnå din målsättning såväl som att driva varumärkeskännedom till leadsgenerering. 

Det finns även alternativ för dig som E-handlare genom att Pinterest kopplades ihop med Shopify under 2020 och möjliggjorde att koppla ihop affären direkt med plattformen.

Genom Pinterests annonseringsverktyg kan du skapa målgrupper genom demografi, geografi, ålder, kön och på så sätt öka din räckvidd och samtidigt säkerställa att du når ut till rätt målgrupp.

Detta behöver du för att komma igång med din annonsering på Pinterest.

För att kunna komma igång med din annonsering och få tillgång till Pinterests annonseringsverktyg behöver du skapa ett företagskonto, för att sedan komma igång med ett annonskonto i Pinterest business där du skall skapa dina första annonser. 

För att sedan mäta ditt resultat av din annonsering är en rekommendation är att installera en pixel, för att på så sätt ha möjlighet att följa din målgrupp genom köpresan.  

Steg för steg – Annonsering på Pinterest. 

Steg 1 – Välj målsättning 

Du behöver likt andra kanaler sedan välja målsättningen med din kampanj som kan vara;

  • Öka varumärkeskännedom
  • Skapa överväganden 
  • Driva konverteringar
  • Onlineförsäljning

Läs mer om Pinterest tillgänglighet för mål och annonsformat här.

Steg 2 – Välj målgrupp

Via Pinterests inriktningsverktyg så får du hjälp att hitta rätt målgrupp för dina annonser. Så här hittar du rätt publik:

Automatisk inriktning: Baseras på uppgifter från din pin

Målgrupper: Rikta in dig till rätt publik via information som ålder, kön, plats och språk. 

Intressen: Nå den publik som är intresserad av exempelvis recept, inredning eller mode

Sökord: Nå din målgrupp genom att inrikta dig på specifika söktermer. 

Kundlistor: Nå befintliga kunder som varit i kontakt med din webbplats, butik eller via innehåll på Pinterest.

Lookalike målgrupper: Dessa målgrupper kan du skapa för att hitta andra personer som har liknande beteenden och intressen som dina befintliga kunder

Läs mer om hur du ställer in din målgruppsinriktning här.

Steg 3 – Välj budget

Du kan välja vilken budget som du vill avsätta för din annonsering, och du väljer mellan daglig budget för din kampanj eller livstidsbudget som är totalsumman för hela perioden. Beroende på vilket kampanjmål som du valde i tidigare steg så kan du välja att ställa in egna bud för dina annonser eller att Pinterest hjälper till med automatiska bud. 

Läs mer om hur du ställer in och redigerar ditt bud här.

Steg 4 – Välj format & Placering

Innehållet avgör vilket format eller placering som du väljer på Pinterest samt vad du har för målsättning med din annonsering. Dessa format är rekommenderade för Pinterest: 2:3,9:16 1:1, för att sedan nyttja dessa placeringar som finns att välja emellan:

Statiska pins: Har en bild och liknar vanliga pins, men är märkta med “sponsored”.

Videoannons: Liknande statiska pins men i rörligt format.  

Annons för app-installation: Annons som vill få användaren att installera en specifik app, utan att lämna Pinterest.

Karusell- annonser: En serie av fler bilder.

Shopping-annonser: visar en bild/video i taget och gör det möjligt för användaren att köpa produkter som de hittar på Pinterest. 

Samlings-pins – visas med en huvudbild ovanför tre mindre bilder i flödet på mobila enheter. 

Granska Pinterest’s produktspecifikationer här.

Steg 5 – Mäta annonsering i Pinterest. 

Baserat på vad du har satt för målsättning för din kampanj så är det olika mätetal (KPI:er) som är intressanta att kolla på. Dessa är några av de vanligaste KPI:erna:

Cost per action – Vad är kostnaden per lead?

Cost per Click – Vad kostar varje klick på din annons?

FrekvensHur många gånger ser din målgrupp din annons per vecka?

ROAS – Vad blir din avkastning på annonskostnaden?

Läs mer om rapportering på Pinterest här.

A/B testning på Pinterest

Likt annonsering i Facebooks kan du också skapa A/B tester för att se vad din målgrupp interagerar och engageras av. Det gör du genom att skapa två annonser som är snarlika varandra, men du ändrar små detaljer som kan vara färg, copy, språk etc. Sedan kan du utvärdera vad som attraherar din målgrupp och optimera dina annonser.

Sammanfattning.  

Det har inte varit möjligt att annonsera i Pinterest lika länge som i våra största sociala kanaler, och detta gör att det ännu är låg konkurrens jämfört med de andra kanalerna. Det möjliggör för ditt företag att ta mark och kunna kostnadseffektivt annonsera i kanalen. 

Dessutom så kommer det successivt nya uppdateringar som kan utveckla din annonsering. Nyligen lanserade Pinterest Dynamic Creative som automatiserar dina personliga annonser och gör så att de smälter in i flödet och inte känns som “reklam”. Pinterest lanserade också en funktion under 2020 som öppnar upp för ännu fler konverteringsmöjligheter för e-handelsbolag. Genom “Shop tabs” kan privatpersoner ta bild på möbler de är intresserade av, därefter kommer liknande möbler upp på plattformen – en anledning till varför du som företag även ska arbeta organiskt på plattformen. 

Oavsett om du nyligen kommit igång med din annonsering på Pinterest eller redan annonserat ett tag, behöver du prova dig fram. Det finns enbart riktlinjer – men inget facit för hur du skall nå din målgrupp med din annonsering. Så testa, lär och OPTIMERA mera! 

Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev! 

Läs mer om Pinterest for Business här.

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm