DigiView summerar: Think forward 2021 – The social reset

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
För sjätte året delar We Are Social med sig av värdefulla insikter i deras årliga trendrapport "Think forward". I det här blogginlägget sammanfattar vi de mest intressanta delarna i rapporten, kapitel för kapitel. Trevlig läsning!

I början av 2020 så vändes vår värld upp och ned när pandemin slog till. Vi har stått inför en medveten klimatkris och en global pandemi och förändringar, som gjort att samhället har ställts inför en prövning. Vi har fått ställa in, ställa om och saktat ned vårt tempo. Många städer världen över har levt i lockdowns och statusen har varit oviss i världen.

Sociala medier har spelat en stor roll under tidens gång och gjort att vi kunnat leva på, fast digitalt. När pandemin hade sin första våg i början av mars 2020, arbetade över 3,9 miljarder människor hemifrån och digitala verktyg och kommunikation blev vår vardag. Digitaliseringen gjorde att vi utvecklade vårt sätt att använda de digitala verktygen genom exempelvis live-shopping. 

För sjätte året, delar We Are Social med sig av sin årliga trendrapport som syftar till att lyfta det komplexa och ständigt skiftande konsumentbeteendet online och utforskar vilken roll varumärken kan spela för att reflektera och forma det. Rapporten 2021 sammanställs av deras team av experter från vart och ett av deras 15 internationella kontor världen över.

Låt oss djupdyka i de mest intressanta insikterna, kapitel för kapitel.

Recap – 2020 – Events “shaping” social.

Januari.

– Över hälften av världens befolkning använder sociala medier. 
– Australiens bränder är en förödelse av klimatförändringarna och väcker mycket uppmärksamhet och människor agerar online. 

Februari.

– Covid-19 börjar att påverka världsekonomin.

Mars.

– Covid-19 sprids utanför Kina och WHO klassar det som en pandemi.

April.

– TikTok slår rekord som den mest nedladdade sociala appen under ett kvartal 

Maj.

– SpaceX lanserar sitt första plan med besättning – Dragon 2 som blev livestreamat för världens befolkning under ett online-event.

Juni.

– Statyer kopplade till slaveri tas ned av pga BLM protester.
– J.K Rowling hamnar i ett digitalt bråk om trans rättigheter.

Juli.

– Indien förbjuder TikTok och 58 kinesiska appar.

Augusti.

– Jeff Bezos blir den första i historien att ha ett nätverk som överstiger 200 miljoner dollar. 

September.

– Antal döda globalt av Covid-19 överstiger en miljon. 

KAPITEL 1

The simple life – Människor använder sociala plattformar för att återgå till sina kärnvärderingar. 

En tredjedel av världens befolkning kände stress under 2019 visade en rapport från Gallup Global Emotions . Det som har hänt under 2020 har fått oss att reflektera och tänka över vad som är viktigt för oss. Men det handlar inte enbart om hälsa eller familj utan om enkla behov som att laga mat från grunden eller att känna bekvämligheten av att vara en del av en lokal gemenskap. Vi använder sociala kanaler annorlunda nu och väljer att prioritera det som vi vill se är av värde genom att vi blir mer medvetna. 

Förändringar av digitala beteenden.

Lokala gemenskaper.

Människor väljer att hålla kontakten via sociala kanaler under lockdowns av samhällen har de kunnat bibehålla en gemenskap. Det har skapats grupper i WhatsApp och på Facebook och på så sätt kunnat fortsätta hålla kontakten. 

Digitala rollspel.

Vi ser en trend från en Facebook grupp där människor vill fly till digitala rollspel i virtuella världar, där de låtsas vara myror och där de kan låtsas att pandemin inte existerar. Detta för att undkomma oron kring allt kring pandemin. 

Offline pleasures. 

En ökning har skett av att dela med sig av enkla vardagshändelser i sociala medier som exempelvis arbete i trädgården. 

Att ha i åtanke som marknadsförare under 2021:

Förstå vilken av att små saker, inte enbart de stora. 

Vi ser att det som engagerar är innehåll av värde, det behöver inte betyda att det skall innefatta de större händelserna i livet utan små händelserna i vardagen är också viktiga att dela med sig av på så vis kommer man ner på en mänsklig nivå. Man vill komma åt det personliga i innehåll som skapar känslor.  

Investera i de lokala gemenskaperna. 

Genom samhällets digitalisering spelar sociala medier en stor roll i hur människor engagerar sig i lokala verksamheter. Ett exempel är Heineken som använde sig av sociala kanaler för att samla in små summor från olika håll för att kunna investera i de lokala småföretagen under krisen. 

KAPITEL 2

Practical Advocacy- Människor hittar praktiska sätt att mobilisera inifrån deras flöden i sociala medier.  

Under 2020 har många sociala rörelser cirkulerat i sociala medier och den aktivism som funnits tidigare har utvecklats till praktisk handling. Många grupper har gått ihop via sociala plattformar och gjort så att fler har kunnat höja sin röst och göra en global påverkan. 

Oavsett om det handlat om att motverka förtryck eller stödja dem som drabbats av naturkatastrofer. Detta har också gjort att varumärken har omorganiserat deras flöden till följd av #PullUpOrShutUp som är ett initiativ av UOMA Beauty som uppmanar företag att vara transparenta i deras interna mångfald. Den digitala responsen som skedde i samband med att Black Lives Matter blev den största protest någonsin i syfte att stå upp för svartas rättvisa frihet i världen. 

78% of American Gen-Zers have used social media to express support for Black Americans  Yubo, 2020

Förändringar av digitala beteenden.

Människor utbildar sig allt mer om social rättvisa.

Ett ökat engagemang har skett i sociala kanaler för social rättvisa i samhället. Vox har publicerat en “powerpoint om aktivism” för instagram i karusellformat och sättet som vi mottager information ser annorlunda ut och Instagram spelar en viktig roll i att sortera ut laglig utbildning och läsning kring sociala frågor. 

Tonåringar engagerar sig i politik via TikTok. 

Unga människor använde sig av grupper på TikTok under presidentvalet i USA för att försöka utestänga politiska kampanjer av President Donald Trump.

Att ha i åtanke som marknadsförare under 2021:

Varumärken kan utbilda människor via sociala medier.

Att utbilda människor gör att de förstår vad de själva kan göra för ett bättre samhälle. Sociala medier har en stor inverkan och ditt tillförlitliga företag kan skapa förändring i samhället genom att fler blir medvetna och fler handlingar i rätt riktning kan ske. 

Varumärken kan utbilda sig själva genom sociala medier.

Genom att lärdomar från transpersoners konversationer i sociala medier så skapade Starbucks en kampanj – “whats your name”, där deras arbetande transpersoner fick göra en video till Youtube i samarbete med  “Trans Charity Mermaids” i syfte att alla är välkomna alla människor som de är. Detta är något fler varumärken bör göra för att värderingar spelar större roll i ett medvetet samhälle idag. 

KAPITEL 3

In-feed Intimacy – Människor vill att den digitala kommunikationen blir mer personaliserad och mänsklig.

Vi spenderar mycket tid online, och det har funnits oroligheter kring att detta påverkar våra fysiska relationer. Netflixs dokumentär: The Social Dilemma visar utdrag ur från de senaste årens användande av de sociala nätverkens inverkan på oss människor som ett “wake-up call”. Men under pandemin skedde en förändring, våra sociala plattformar fick en ny mening, de har accepterats och gjort så att vi kan hålla kontakt med våra nära och kära. Under pandemins framfart så uppdaterades Facebook med en reaktions emoji i syfte att man bryr sig, som en personlig interaktion. “Small Gestures” introducerades av TikTok, som tillåter användare att skicka gåvor till andra användare. När alla sedan har kommit igång med videokommunikation lanserade Bumble en videochatt-funktion som fick bra respons. Videomöten i Google Hangouts, Microsoft Teams och Zoom har blivit en del av vår vardag. 

Livestreaming plattformar har väckt mycket engagemang och visat att en varm målgrupp känner en mer personlig kontakt med influerade profiler. Madonna skrev sin biofilm med manusförfattaren Diablo Cody i Instagram Live. Medan Jacinda Arden använde Twitch för att få kontakt med sina följare. Vi ser trender i hur sociala medieanvändare skapar en personlig kontakt via video.

Förändringar av digitala beteenden.

Avatars personaliserar interaktioner i chattfunktion.

Genom Memoji som Apple skapade så har Facebook lanserat avatars och en VR-lekpark där människor blir virtuella versioner av sig själva och kan personalisera interaktioner. 

Ljudformat för att kommunicera.

Det trendande formatet är ljud och via formatet kan du skapa en personlig känsla av att du pratar till en person i fråga. Tidigare appar som Chalk och Space testar sättet att skapa kontakt med människor runt om i världen via ljudsamtal. Dessa liknar även den trendande appen Clubhouse. Andra kanaler har följt trenden och Twitter har lanserat ljudbaserade tweets och Linkedin har utvecklat en röstfunktion i chatten. 

Likasinnade samlas i privata digitala forum.

Människor vill gärna ansluta sig till forum där de hittar människor som har liknande intressen utöver deras flöden som känner att de förs samman. I en svår tid så är en gemenskap högt prioriterad. Många söker en mänsklig kontakt för att de känner sig ensamma i en rådande pandemi.

83% av människorna globalt tycker att varumärken bör använda sina sociala kanaler för att skapa en känsla av gemenskap och stöd.

Att ha i åtanke som marknadsförare under 2021:

Personalisera kundservice.

Vi har inte kunnat möta människor face-to-face under den rådande pandemin, vilket gör att den mänskliga kontakten har försvunnit och den naturliga relationen som byggs med människor då försvinner. Därför blir det ännu viktigare med personlig kommunikation. Ett exempel är IKEA i Italien som anordnade en Instagram Live med sina medarbetare.

Dra nytta av skiftet för en exklusivitet.

Genom att skapa denna personliga känsla för kunden så ger det också en exklusivitet av varumärket. Ett exempel är att under Fashion Week skickade Guccis egna creative director Alessandro Michele ut inbjudningar via WhatsApp som ett ljudmeddelande. 

KAPITEL 4

Reliable Idols – Användarna vill att offentliga profiler använder deras plattformar på ett ansvarsfullt sätt.

Människor blir mer kräsna vilka konton de följer och tänker på varför de följer de konton som de gör. Det anses vara viktigt är att information som går ut är pålitlig. Det finns studier som visar att under pandemin så var offentliga profiler – influencers ansvariga för 69% av den missvisande informationen som delades. Detta medför att de tappar förtroende och att vi blir allt mer källkritiska genom att allt har blivit lättillgängligt på våra digitala plattformar. 

Många influencers har vuxit genom skönhet, framgång, resor och det handlar om att skapa ett fint flöde och kreativt innehåll. Men det finns fortfarande ett ansvar att visa integritet och vara ansvarstagande genom att exempelvis liksom andra under pandemin ta sitt ansvar vad det gäller restriktioner i samhället. 

Under BLM så använde Selena Gomez sin plattform till att höja rösten för profiler inom rörelsen som förtjänade det. För att visa att hon är så mycket mer än en vacker kvinna och visa att dem är värd sin plats i flödet. 

Exempelvis efter explosionen i Beirut under augusti 2020, publicerade en kartograf en korrekt karta över explosionens storlek.

Trustworthiness is the #1 trait people have looked for in influencers and creators, following the outbreak of Covid-19 GWI, 2020

Förändringar av digitala beteenden.

Följa människor som inspirerar till att avdramatisera problem. 

En trend som vi ser är att människor vill följa influencers konton där de kan få hjälp att lösa komplexa problem. Ett exempel är självlärda ekonomen Nathan Tankus som enligt Bloomberg blivit en “must-read” för att förstå ekonomiska statusen. Detta skapar möjligheter för företag att som inte är lika attraktiva att se över deras tjänster. 

Följa expertis för ny lärdom

Vi vill följa de personer som är kunniga om specifika områden, för att inspireras och få “gratis” lärdom. Under pandemins gång så har Dr Fauci varit en betydelsefull person, bland människor på nätet genom att tala om samhällets status i en oviss tid. Det har också varit annan vårdpersonal som klivit fram i sociala medier.

Influerade profiler förväntas ge upp sina digitala plattformar för viktiga problem.

Det har uppkommit förväntningar på de stora profilerna i de sociala kanalerna. Att de skall nyttja dem på rätt sätt som exempelvis Marcus Rashford, en engelsk fotbollsspelare som hjälper till att bekämpa fattigdom bland barn. 

Att ha i åtanke som marknadsförare under 2021:

Viktiga frågor i samhället genom varumärken. 

Att använda sig att varumärken för att lyfta viktiga frågor i samhället ser vi som en ny trend. Fortnite anordnade en händelseserie som fick namnet “We The People” i syfte att motverka rasism där man fick lyssna på utvalda talare med auktoritet.

Granska varumärkesidentitet. 

Företag måste granska och vara tydliga med de offentliga personer, som de väljer att jobba med för att de genom sitt samarbete också står i som frontperson för varumärket. Det kan annars bli problematiskt som i en konflikt som när Lui Yifei som spelar Disneys “Mulan” gick ut med sina personliga åsikter i sociala medier. 

KAPITEL 5

Unbound platforms – Människor utvidgar sitt sätt att engagera sig i sociala medier.

Det har skett en utveckling i sociala medier under 2020. Influencers skapar mer kreativt innehåll, de sociala plattformarna kommer ut med nya funktioner. Varumärken och plattformar har varit tvungna att anpassa sig efter ett behov av nytt innehåll. Spelare på Twitch har behövt anpassa sig genom att producera livsstils-innehåll medan Youtubers har lärt sig att använda den trendande appen TikTok. Genom ett förändrat beteende av målgruppen som behöver plattformarna komma ut med nya funktioner för att inte tappa användare. Spelplattformarna utvecklas för att nå en bredare publik och för att streamers skulle kunna se filmer med sina fans och sedan diskutera, lanserades “Watch Parties”.

Förändringar av digitala beteenden.

Förändring i sättet att ta in information i sociala medier. 

Twitter har utvecklat sin citat-funktion av retweets för att spåra konverteringar och vi ser att de som sparat inlägg på Instagram sorterar innehåll som de vill gå tillbaka till. Sociala plattformar används av olika anledningar och sättet att utforska och organisera innehåll förändras. 

Ökad medverkan i digitala events.

Liveinnehåll har vuxit och givit kreatörer mer utrymme att prestera och vi har sett sociala plattformar med nya ögon genom att de har blivit en central del av våra vardagliga liv. Vi planerar efter våra onlineevents.  

Socialisering på spelplattformar.

Spelnätverk har utvecklats från att enbart handla om spel till att bli plattformar där socialisering är en prioritering. 

Att ha i åtanke som marknadsförare under 2021:

Se över vilka format du använder i sociala medier. 

Digitala plattformar utvecklas vilket medför att formaten behöver omprövas, det som funkade igår kanske inte fungerar idag i de sociala kanalerna. På instagram ser vi att mer informativa, lång inlägg fungerar på instagram. Medan annonser utvecklas och Facebook har infört en “20%” – regel i syfte att en annons får max innehålla 20% text. 

Överväga nya kanaler i din mediemix.

För att synas för din målgrupp gäller det att du hänger med i vilka plattformar som de befinner sig på därför behöver du emellanåt se över din mediemix. Tonaliteten på en plattform är också skapad av dess publik och att engagera sig med sin målgrupp kan göra att du uppnår resultat där du är. Ett exempel är när Gucci såg potential i en e-sport- plattform som drivs av organisationen Fnatic och Gucci skapade en kampanj med spelare. 

KAPITEL 6

Open-source Creativity – Människor ägnar sig åt samarbetsformer för skapande av kreativt innehåll.

Kreativiteten flödar i sociala medier och processen av det kreativa skapandet blir allt mer gemensam. Den unga målgruppen har ett samarbetstänk när det kommer till att testa nya utvecklade verktyg och format. De sociala plattformarnas innehåll börjar bli mer återanvändbart. Ett exempel är Tiktok där användarna följer trender genom att återanvända andras innehåll med samma musik, dans etc. Ett annat exempel är Youtube där Youtubers använder andra Youtubers ideer för att skapa innehåll till sina kanaler. Du behöver alltså inte skapa nytt material hela tiden, utan kan spara märkbart med tid genom att vidareutveckla trender med din touch.

Förändringar av digitala beteenden.

Offentliga personer samarbetar via sociala medier.

Det har visats en öppenhet på digitala plattformar – mellan offentliga personer och deras fans. Ett exempel är Charli XCX som tillsammans med sina fans på Zoom under lockdown skrev hennes senaste album. 

Samarbete mellan innehållsskapare & följare. 

Tiktok har under lockdown varit ett samarbete innehållsskapare och följare. Detta genom att skapa innehåll efter kommentarer och förfrågningar. Ett exempel är Melissa Ong aka @chunkeysdead som skapar innehåll genom kreativa åsikter. 

Omdelning av utmaningar av populära innehållsstreams. 

Utmaningar i sociala medier har utvecklats och vi tenderar att återanvända andras innehåll genom att testa andra följares utmaningar genom att sedan använda hashtags så att andra följare enkelt kan haka på trenden. Ett exempel är #euphoriamakeupchallange på TikTok som fick närmare 1,4 miljarder visningar där användare gjorde sminkningar och tutorials inspirerade av HPOs tvprogram “Euphoria”.   

Att ha i åtanke som marknadsförare under 2021:

Öppna upp för att våga skapa kreativitet.

Enbart din fantasi kan stoppa dig i kreativt skapande, ditt varumärke måste våga prova sig fram och leka i de verktyg som finns. Under lockdown så var det många unga som influerades av Reese Cooper, en designer som lanserade DYI, en kollektion av mönster och instruktioner för att unga skall kunna sy sina egna kläder. 

Använd respons på innehåll till att skapa nytt.

På instagram ser vi trender där företag tar efter sin målgrupp. Ett exempel är Gymshark som publicerat ett foto av en plus-sizemodell, fick blandade reaktioner som sedan de valde att svara på varje kommentar. Där de stod upp för sina värderingar. 

Sammanfattning.

2020 handlade om digitalisering av samhället, genom pandemin och distansering så blev digitala plattformar en del av vår vardag. Men vi använder dem på ett annorlunda sätt än tidigare, vi är mer kreativa och vågar ta inspiration av andra till att återskapa innehåll. Våra sociala medier har stort inflytande på oss, men vi är källkritiska och vill följa konton som förmedlar värde åt oss. 

Sociala medier är ett föränderligt klimat och vad som funkar idag, kanske inte fungerar imorgon. Ett tips är därför att hålla dig uppdaterad på trender genom en frekvent omvärldsbevakning.

Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev! 

Blogginlägget är en sammanfattning av Think Forward 2021, så vi säger ett stort tack till We Are Social för att ni delar med er av er kunskap och att ni i våra ögon är några av de absolut främsta inom thought leadership i vår bransch. Heja er!

Sign up and subscribe for more interesting articles like this. 

RELATED ARTICLES

Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Matilda Widgren
Kundtjänst via sociala medier: Vikten av att bygga starka kundrelationer

Har du en strategi för dina sociala medier? Toppen. Det behöver du även för att kunna leverera en bra kundservice i dina sociala kanaler. I snitt spenderar internetanvändaren närmare 2,5h i sociala medier och detta öppnar upp möjligheter för ditt företag att bygga relationer med dina kunder. I detta blogginlägg kommer vi ta en närmre titt på våra sociala kanalers funktioner när det kommer till kundservice.

READ MORE
Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm

We've changed, so our website had to change too.

We are happy to announce the SocialView re-launch: DigiView Agency, a part of Recoordinate Group!