Annonsering på Youtube: Guide & bästa praxis

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
Youtube är världens andra största sökmotor och plattformen bidrar med stora möjligheter till att nå ut till en bred publik. Video växer och väcker mest engagemang och det förutspås att att över 80% av allt innehåll på nätet kommer att vara i rörligt format under år 2022. Låt oss guida dig i hur du steg för steg kommer igång med din annonsering på Youtube.

Bakgrund.

Youtube har 2,2 miljarder användare runt om i världen enligt senaste rapporten från Hootsuite, och är världens andra största sökmotor och kommer på andra plats som världens mest besökta hemsida. Plattformen är också den näst mest använda sociala kanalen efter Facebook. Det finns olika sätt att använda Youtube, och oavsett vad du har för målsättning kan du använda dig av kanalen – exempelvis att via storytelling visa upp din produkt eller tjänst och driva trafik till din hemsida. Internetanvändaren 18+ spenderar i snitt 41.9 minuter på plattformen varje dag. 

Betald marknadsföring. 

Youtubes sökmotor har gjort att målgruppen länge kunnat söka på de videoklipp som är av intresse och nås av ditt organiska innehåll. Men fördelen med att arbeta med betald marknadsföring är att du kan samla data från din målgrupp och återannonsera mot befintliga kunder, men framförallt så du kan utöka räckvidden och prospektera nya potentiella kunder. Du väljer själv vilken budget du vill spendera på din målgrupp och genom att du kan specificera din målgrupp via demografi, ålder, kön, geografiskt område, intressen och beteende så kan du nå de målgrupper som ger en faktiskt effekt på dina affärsmål. 

Möjligheter med att annonsera på Youtube.

På youtube når du ut till en stor publik och genom Youtubes annonsplattform kan du effektivt få ännu större räckvidd genom din videoannonsering. Via Youtubes sökmotor kan användaren söka på produkter eller tjänster, vilket gör att man som annonsör effektivt kan nå ut till dem som är intresserade av din produkt eller tjänst. Annonser i rörligt format driver mer engagemang än stillbild. Cisco förutspår att under 2022 kommer 82 % av allt innehåll att vara rörligt.  

Detta behöver du för att komma igång med din annonsering på Youtube.

För att komma igång med din annonsering behöver du skapa ett Google Ads konto. Du behöver också starta en youtubekanal för att kunna annonsera och ladda upp din video på din kanal. 

I nästa steg väljer du texten som förmedlar vem du är och vad du erbjuder. Tanken är att du i detta steg skall välja en rubrik som skall fånga din målgrupps intresse och sedan väljer du en text som beskriver din tjänst eller produkt. Du behöver också välja en miniatyrbild för din videoannons som blir startbilden innan de klickar på din annons.  Därefter kan du välja var dina besökare skall hamna när de klickar på din annons och vilka målgrupper som du vill nå, en så kallad “call to action”. 

Det går också att välja sökord där du vill att din annons skall dyka upp, och sedan kampanjmål beroende på om du vill öka varumärkeskännedomen, driva trafik till din hemsida eller påverka övervägande av din produkt/tjänst. Sedan avgränsar du din budget som du har för kampanjen, antingen väljer du budget per dag eller totala budgeten som du vill spendera under hela perioden. Därefter väljer du var du vill synas för att sedan komma igång.

Låt oss djupdyka i vad du behöver tänka på steg för steg.

Strategi – Annonsering

Målsättning.

För att sätta en strategi för din kampanj behöver du först och främst ett mål med din kampanj. Du kan välja mellan följande sex alternativ:

  • Få nya tittare
  • Få fler prenumeranter
  • Expandera den globala räckvidden. 
  • Marknadsföra din lansering av produkt/tjänst
  • Sälja varor
  • Nå ut till nya målgrupper / Korsförsäljning

Målgrupper. 

Granska din nuvarande målgrupp och se över vilka som du vill nå med din annonsering. Ställ dig huvudfrågorna – Vem, Vad, Var och När? För att sedan kunna specificera vilken målgrupp du vill rikta dig till. 

Innehåll. 

När du bestämt dig för vilken målgrupp som du vill rikta dig till behöver du också se över var dem är i köpresan för att kunna nå ut på bästa sätt. I första fasen i den klassiska tunneln handlar det om att väcka uppmärksamhet, i nästa fas handlar det om att få dem som interagerat med din annons att vilja veta mer och i sista fasen så vill du att dem skall göra en handling – dvs konvertera. Rätt budskap är viktigt. 70% av alla youtube-klipp visas i mobilen enligt senaste rapporten från Hootsuite så tänk mobil first i din marknadsföringsstrategi.

Period.

Att ta hänsyn till när du väljer kampanjperiod för din annonsering är exempelvis högtider. Då det ofta är stor konkurrens bland annonsörer och därmed dyrare. 

Budget. 

Kostnaden för din annonsering beror på två saker: Vad du väljer för budstrategi samt vilken betalningsmodell som du väljer. 

  • Högsta CPV: Det högsta belopp som du vill betala per visning
  • Högsta CPM: Det högsta belopp som du väljer att betala för var tusende visning
  • CPM för synlighet: Det högsta belopp som du vill betala för var tusende synliga exponering.
  • Mål-CPM: Genomsnittliga belopp som du väljer att betala för var tusende visning av annonsen. 
  • Mål-CPA: Här väljer Google Ads automatiskt bud för att få så många konverteringar som möjligt till din valda målkostnad. 
  • CPD: Är tillgängligt för toppannonser och innebär att du väljer en fastkostnad per dag.

Steg för steg –  Annonsering på Youtube

Steg 1: Välj mål för din kampanj. 

Potentiella kunder – När du vill nå ut till och engagera potentiella kunder att interagera med ditt varumärke

Försäljning: När du vill öka försäljningen online, i appar, via telefon eller i butik.

exempelvis köpa en produkt eller också lämna sina kontaktuppgifter. 

Trafik till webbplatsen – När du vill få rätt typ av personer att besöka din hemsida.

Övervägande av produkt och varumärke – När du vill uppmuntra din målgrupp att utforska dina produkter eller tjänster.

Varumärkesmedvetenhet & Räckvidd– När du vill nå ut till en bred målgrupp och få ökad kännedom kring ditt varumärke

Steg 2: Välja budget

Budstrategi: Som tidigare nämnt så väljer du en budstrategi och denna optimeras mot ditt kampanjmål. Om ditt mål skulle vara att få visningar på dina annonser så mäts kostnaden via CPV, och om du vill få ökade exponeringar så mäts det via CPM. 

Kampanjens totala budget: Google Ads hjälper dig att fördela ut den summa som du valt för din kampanjperiod.

Daglig budget: Du kan också välja det maxbelopp som du vill spendera per dag i din annonsering. 

Steg 3: Välj målgrupp

Efter att du har identifierat din målgrupps beteende, intresse och behov kan du välja att skapa en annonsgrupp. Du kan också välja att skapa en annonsgrupp, kombinerad annonsgrupp eller fördefinierade annonsgrupper i Google Ads. Dessa alternativ kan du välja mellan:

Målgrupper inom intressegrupp – Nå målgrupper som visat tidigare intresse för ett visst ämne.

Livshändelse – Nå din målgrupp genom viktiga händelse i livet som exempelvis; examen

Intresserade målgrupper – Nå målgrupper efter vad dem brinner för samt deras vanor och intressen.

Anpassade målgrupper – Här kan du beroende på ditt tidigare valda kampanjmål nå användere efter deras vanor och intresse baserat på deras senaste köpavsikt. 

Anpassade målgrupper (med köpavsikt) – Nå användare utifrån deras senaste köpavsikt

Remarketing – Nå dem som tidigare interagerat med ditt bolag.

Detaljerad demografi – Nå användare baserat på långsiktiga fakta.

Kundmatchning – Nå befintliga kunder baserat på din CRM-data.

Liknande målgrupper-  Nå nya målgrupper med liknande intressen som dina befintliga kunder.

Steg 4: Välj format

När du valt målsättning och målgrupp är det dags att välja format. Vart vill du synas? Standardformatet för videoklipp är: 16:9 och du kan på Youtube välja dessa placeringar:

Instream-annonser – Detta format går att välja om det skall vara en annons som skall gå att hoppa över eller inte. Annonsen spelas upp före, under eller efter en annan youtube-video. Om annonsen går att hoppa över kan detta göras efter 5 sekunder efter att annonsen har startats. 

Video Discovery-annonser – Video Discovery-annonser består av en miniatyr från  din video och med mindre text. Annonsens exakta storlek och utseende kan variera beroende på var den visas, men innehåller alltid en uppmaning om att klicka för att titta på videon. Videon spelas sedan upp på visningssidan eller kanalens startsida på YouTubes startsida.

Bumper-annonser – Bumper-annonser är sex sekunder, men kan också vara kortare. De spelas upp före, under eller efter en annan video. Denna annons kan inte användaren hoppa över.

Outstream-annonser – Outstream-annonser börjar spelas med ljudet avstängt. Användaren kan trycka på annonsen för att slå på ljudet. Outstream-annonser är utformade för att öka räckvidden för dina videoannonser till ett attraktivt pris.

Topp-annonser – En video som används i en toppannons spelas upp automatiskt utan ljud i upp till på YouTubes startsida på din dator, i din app eller på din tv-skärm. 

Steg 5 Mäta annonsering

Utifrån vad du har satt för målsättning för din kampanj så är det olika KPI:er som du skall kolla på under din kampanjperiod. KPI:erna liknar också övriga kanaler. Om du har Varumärkeskännedom som ett mål så skall du fokusera på att mäta impressions, medan är ditt mål att öka antal köp så skall du fokusera på Conversion Rate etc. Dessa är några av de vanligaste KPI:erna på Youtube:

Impressions – Hur många personer som har sett och interagerat med din annons?

Completion rate – Hur många har sett hela din video?

Visningstid – Antal sekunder som din annons har visats för din målgrupp.

CTR – Antal klick dividerat med antal visningar av din annons. 

Räckvidd – Unika användare, visar det totala antalet användare som såg din annons.

Conversion Rate – Hur många har konverterat via din annons?

A/B test

För att se vad din målgrupp interagerar och engageras av, så kan du skapa två annonser som är snarlika varandra, men du ändrar små detaljer som kan vara färg, copy, språk etc. Sedan kan du utvärdera vad som attraherar din målgrupp och optimera dina annonser.

Sammanfattning.

En fördel med Youtube är att Google äger plattformen vilket kan optimera dina sökresultat även på din hemsida, och ger förutsättningar för dig som annonsör att synas under relaterade sökningar både under Youtube och Google. 

Videoformat är det som väcker mest engagemang i sociala medier, och det förutspås att att över 80% av allt innehåll på nätet kommer att vara i rörligt format under år 2022. I ett konkurrenskraftigt klimat bland alla annonsörer så kan du personalisera ditt rörliga innehåll till ditt varumärke och genom storytelling sticka ut i mängden. Du kan även bygga förtroende hos din målgrupp och detta ökar möjligheten att konvertera. 

Det finns ofantligt många möjligheter genom att annonsera i sociala medier, och du måste prova dig fram för att innehåll som fungerar idag, kanske inte fungerar imorgon. 

Hoppas att du uppskattade artikeln! Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm