Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
Dispo - en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

Dispo eller Disposable som appen kallades från början, är en fotoapp som lanserades under 2020 på Product Hunt av David Dobrik som är en välkänd Youtuber. David har också ett Instagramkonto där han tar bilder med en engångskamera och där han har över 3 miljoner följare. Appen skapades som nytt alternativ till den väletablerade appen – Instagram. I appen kan du skapa och dela bilder utan filter, som kan associeras med en engångskamera. Syftet med appen är att det skall vara en fördröjning innan man får fram en bild, likt den nostalgiska framkallningen av bilder. Idag finns Dispo tillgänglig att ladda ner i Apple store för iOS. 

Så använder du appen

Du tar en en bild i appen som du väljer att dela med andra användare och sedan utvecklas den till en framkallad bild klockan 9 på morgonen dagen efter. Du får en notifikation när bilden är redo att visas för att likna en engångskamera. I en ny funktion kallad “Shared Rolls” kan du också samla bilder i ett gemensamt album med andra användare där de “framkallas” till nästa dag kl. 9 på morgonen. 

Framtidsspaning

I ett innovationssamhälle som ständigt digitaliseras vill vi se att appar utvecklas och att det går undan i svängarna. Vad som är i hetluften idag behöver inte vara det imorgon. Det är där Dispo kan tänkas hamna.

Att appen skulle bli nya Instagram är svårt att tro, då vi som användare vill att saker och ting skall gå fort och vi vill snabbt kunna publicera innehåll. Att framkalla bilder är definitivt en rolig idé, och Dispo skulle mycket väl kunna bli en app att variera med Instagram om man är intresserad av fotografi.

Dispo skulle också kunna slå igenom och bli en trend tack vare den ökade digitaliseringen och särskilt nu när man kan samla och dela bilder med andra användare.

Men vi får se, Dispo har främst tagit mark i USA. Tidigare krävdes dessutom en inbjudan eller att stå på en väntelista likt Clubhouse för att använda Dispo, men nu öppnas nya möjligheter genom att appen har öppnats upp och kan användas av allmänheten. 

Dispo förlorar investerarstöd

Tidigare i veckan rapporterade TechCrunch att en nyligen genomförd utredning av Business Insider avslöjade att en medlem av YouTubern David Dobrik’s “Vlog Squad” angripit en kvinna sexuellt under 2018 och att Dispos tidiga investerare Spark Capital har distanserat sig från appen.

Timmar efter att utredningen publicerades avgick Dobrik från Dispo-styrelsen, som först rapporterades av The Information.

Dispo’s tidigare investerare Unshackled Ventures och Seven Seven Six har också lämnat företaget och lovar att donera sina vinster från sina respektive investeringar till organisationer som fokuserar på överlevande från sexuella övergrepp.

Dispo, i ett uttalande till TechCrunch, sa följande:

“David has chosen to step down from the board and leave the company to not distract from the company’s growth. Dispo’s team, product, and most importantly – our community – stand for building a diverse, inclusive and empowering world.”

Dispo värderades till 200 miljoner dollar efter sin investeringsrunda om 20 miljoner dollar, ledd av Spark Capital för bara några veckor sedan. Företaget har publicerat ett uttalande om att de kommer att fortsätta tillväxtresan av Dispo.

Det kommer onekligen bli intressant att följa hur Dispo återhämtar sig efter stormvädret – och om appen trots allt förblir en fluga eller faktiskt lyckas tävla med Instagram på lång sikt.

Det var allt för idag. Hoppas du uppskattade artikeln och glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Sign up and subscribe for more interesting articles like this. 

RELATED ARTICLES

Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Matilda Widgren
Kundtjänst via sociala medier: Vikten av att bygga starka kundrelationer

Har du en strategi för dina sociala medier? Toppen. Det behöver du även för att kunna leverera en bra kundservice i dina sociala kanaler. I snitt spenderar internetanvändaren närmare 2,5h i sociala medier och detta öppnar upp möjligheter för ditt företag att bygga relationer med dina kunder. I detta blogginlägg kommer vi ta en närmre titt på våra sociala kanalers funktioner när det kommer till kundservice.

READ MORE
Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm

We've changed, so our website had to change too.

We are happy to announce the SocialView re-launch: DigiView Agency, a part of Recoordinate Group!