Youtube Shorts lanseras för kreatörer i USA

Den engagemangsdrivna kanalen TikTok inspirerar Youtube till att prova ett nytt format som innefattar korta vertikala videoklipp. Youtube Shorts är nu tillgängligt i både Indien och USA. Läs mer om det nya formatet i denna artikel.

TikTok har väckt ett otroligt engagemang under det senaste året vilket gör att fler kanaler vill haka på med korta vertikala videoklipp; Instagram med Reels som ett exempel. Nu lanserar även  Youtube sin TikTok-kopia: Shorts

Under en tid har funktionen varit tillgänglig i Indien och blivit väldigt populär. Shorts beta-testades av en mindre grupp användare i USA i mars och Youtube väljer nu att öppna upp för alla kreatörer i landet. Det spekuleras även i att formatet inom de kommande veckorna även skall öppnas upp för globala användare. 

Lanseringen av “Youtube Shorts” i USA gjordes offentlig i Youtubes senaste nyhetsuppdatering på kanalen “Creators Insider”, som kom ut den 4 maj 2021, tillsammans med några fler nya funktioner. 

Shorts hade till en början en gräns på 15 sekunder och har nu utökas till 60 sekunder. Det är ett spännande format för alla youtube-användare och formatet skall driva kreatörer till att vilja tänka nytt i sitt innehåll. Youtube undersöker även i möjligheterna att hur man på sikt kan tjäna pengar i formatet.   

 7 fakta om Youtube Shorts

  1. På grund av upphovsrättsliga skäl måste “Shorts” vara minst 15 sekunder om du väljer att använda musik från Youtube-biblioteket. 
  1. Du kan lägga till text efter att du spelat in din short och välja när den skall visas på tidslinjen. Youtube kommer automatiskt lägga till bildtexter för dem som är funktionshindrade. 
  1. Du kan sätta en timer och ange en nedräkning om du vill spela in i handsfree-läge och välja när inspelningen ska stoppas automatiskt.
  1. Hastigheten går att justeras i efterhand i din video om du vill öka eller sänka tempot. 
  1. Det går att byta ut videofilter i shorts-kameran på inspelnings och redigerings- skärmarna, vilket gör att du kan använda filter för att korrigera din video direkt i appen.
  1. Youtube-appen har fått en “Shorts-flik” som du hittar längst ned i appen och där du kan upptäcka andra användares Shorts.
  1. Du kan välja att lägga till klipp från ditt egna bibliotek till en av de inspelningar som du gjort med “Shorts-kameran”. 

Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm