Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

Nu mer än tidigare ser vi en tydlig förändring och ett skifte i det förväntade resultatet av både betald annonsering och organiskt innehåll i våra digitala kanaler. Facebook medger att stramare spårningsskydd kopplat till dataintegritet gör att det blir dyrare att nå ut till rätt person. Flertalet stora kreatörer på YouTube ställer sig frågandes till nedåtgående siffror då TikTok plockar allt större andelar sett till videokonsumtion. Det som fungerade för ett år sedan, fungerar möjligtvis inte längre idag. I denna artikel lyfter vi fram det viktigaste att tänka på när du i framtiden ska skapa och ta fram nytt kreativt innehåll.

Nuläget bland plattformar

För att ge en bättre överblick och bidra med att lyfta fram uppdaterad information har vi nedan presenterat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll, och de fallgropar som är viktiga att undvika.

Facebook och Instagram

Med iOS 14.5 tog Apple ett hårdare grepp kring annonsspårning mellan applikationer och webbsidor för Safari och iOS-användare, något som nu också påverkar marknadsföring via e-mail och nyhetsbrev med nysläppta iOS 15. Vilka effekter det har fått för dig som marknadsförare och privatperson har du säkert bra koll på vid det här laget. För första gången har nu Facebook gått ut med ett pressmeddelande som berör hur du som arbetar specifikt med betald annonsering skall navigera i situationen när 2021 nu går mot sitt slut. Det som är mest intressant att notera är; Facebook uppskattar att de underrapporterar webbkonverteringar för iOS med hela 15% i sina annonsverktyg.

Utifrån ett innehållsperspektiv säger de att marknadsförare endast skall analysera kampanjen och inte innehållet vid rapportering — men att som tidigare fortsätta testa olika versioner av innehåll.

YouTube

TikTok-användare spenderar nu mer tid per månad att titta på videoinnehåll jämfört med YouTube i både USA och UK, så lyder rubrikerna. Google har under året lanserat YouTube Shorts runtom i världen för att hänga med trenden — även om YouTube fortfarande behåller plats nummer ett sett till generellt videotittande runtom i hela världen för första halvåret 2021. Om Shorts kommer att fungera återstår att se, men det krävs ingen hög IQ för att förstå att kortare och vertikala YouTube Shorts kommer rankas högre av YouTube, och premieras av algoritmen resten av året. För kreatörer som i dagsläget endast laddar upp klassiska och vanliga filmer på plattformen blir formatet ytterst viktigt att börja använda för att fortsätta växa och skaffa fler prenumeranter och fortsätta bygga community.

TikTok

Plattformen har vuxit explosionsartat och flyttat upp på topplistorna som en av de största kanalerna på bara ett fåtal år, sett till tid spenderat i appen. Miljontals människor har nu migrerat och flyttat sitt beteende till en helt ny plattform. Så om du inte har börjat använda TikTok i någon form för att skapa innehåll är det hög tid att starta ett konto och utforska videofunktionerna som finns. För att hjälpa dig förstå plattformen bättre har TikTok utvecklat en content guide, creator portal och TikTok Video Editor som bör vara det nästa du läser efter den här artikeln.

Fördelen med TikTok som innehållsplattform är att du inte behöver lägga mycket tid eller resurser på skapandet och framtagandet av nya filmer. Det innehåll som fungerar bäst skapas enkelt med telefonen. Allt som du behöver är en idé och med små medel kan du nå ut till väldigt många personer på ett personligt och mer avslappnat sätt. Kom ihåg att “imperfekt” innehåll fortfarande kan vara professionellt och att framförallt den mänskliga faktorn är viktigare än det du försöker kommunicera när du vill nå ut!

Såsom TikTok själva säger: Don’t Make Ads. Make TikToks. 

LinkedIn

Företag som marknadsför på LinkedIn har en extremt stor och tuff utmaning; 95% av alla B2B-köpare är inte på marknaden för produkterna som erbjuds. Företag byter ut sina leverantörer var femte år, det betyder att 20% är i marknaden för en ny lösning varje år, och endast 5% per kvartal. Resterande 95% är inte i marknaden alls. LinkedIn menar att de flesta B2B-varumärken inte spelar och tänker på det det långsiktiga spelet, vilket de borde. För att hitta en balans mellan det långsiktiga och kortsiktiga rekommenderar LinkedIn att följa 60/40 metoden vilket innebär att 60% av allt innehåll du skapar för LinkedIn endast skall fokusera på Varumärke och inget erbjudande eller behov. Slutsatsen är att skapa mer Awareness-innehåll på LinkedIn, och om du känner oss på DigiView väl vet du att Awareness alltid innebär video/rörligt material!

För mer inspiration och B2B-innehåll kan du läsa vårt case och hur vi gjorde detta för Epicenter här.

Pinterest

Känns det övermäktigt med video, live-streaming och mer tids- och resurskrävande format är Pinterest ett mycket intressant alternativ. Nya siffror från plattformen visar att långsam shopping dvs. långa köpcykler inom e-handeln leder till att personer köper för en summa som är 50% högre. Här på DigiView har vi sett att de flesta företag redan har mycket befintligt material och specifikt mycket tilltalande produktbilder som är redo för att bara laddas upp på Pinterest. Praxis är att sätta upp en en produktkatalog och koppla den till webbsidan. Och har ni endast produktbilder med vit bakgrund, eller t.o.m. en helt ny produkt som ska lanseras? Ja, då är det hög till att få in dem i en attraktiv miljö och visa upp dem från sin bästa sida, med färg och form och fotografera nya produktbilder! I synnerhet sedan deras lansering av “Snap and Shop”. 

Snapchat

Denna sommaren lanserade Snapchat en välkommen uppdatering för företag, nämligen publika profilsidor. Detta betyder att precis som på t.ex. Instagram samlas Linser, Highlights och Shop på ett ställe, för att kunna återupptäcks vid ett senare tillfälle. Varje profil har en dedikerad URL som du kan länka till. Detta betyder att du nu kan driva trafik till Snapchat från andra håll än plattformens egna annonseringsverktyg.

Vidare har Snapchat arbetat ytterligare med att fortsätta integrera AR-linser bättre i appen och har nu lagt till en funktion för att kunna skanna av omgivningen man befinner sig i. Baserat på vad kameran ser kan man nu alltså få förslag på olika linser att använda. Utöver förslag på linser kan man identifiera raser på olika hundar, plantor och växter samt musik (som har funnit tidigare) och produkter. Det återstår att se om, och huruvida detta kan komma att användas som en annonsplacering i framtiden.

Streaming växer explosivt

En kategori som lätt glöms bort inom betald marknadsföring är live-streaming. Då vi på DigiView anordnar och sänder egna webinars, ser vi själva effekten tydligt hur detta medium påverkar kundresan positivt. Doug Scott, Chief Marketing officer på Twitch, som är en av de största och mest populära plattformarna, säger själv att;

The two cornerstones are Real-time interaction and A common community is what drives success — something that has been especially important for all of us during the pandemic. Since 2018, streaming has passed both Photo & Video and Chat, where the annual growth has grown by 25% versus 15%.

Sedan 2018 har streaming passerat både Foto & Video samt Chatt där den årliga tillväxten har vuxit med 25% kontra 15%. Streaming bör och ska användas som en metod för att förbereda målgruppen för konvertering, ur ett långsiktigt perspektiv — och för att bygga en stark varumärkesrelation, privatpersoner och företag sinsemellan.

Vikten av video

Världen är full av innehåll med allt från artiklar, infografik, webinar, podcaster och inlägg. Innehåll kan betyda en miljon olika saker för en miljon olika personer. Allt innehåll har sina för- och nackdelar, men datan och siffrorna visar åter och åter igen varför video är ett av de bästa formaten. De främsta styrkorna med video är:

  • Det är minnesvärt
  • Det fångar uppmärksamheten och inspirerar
  • Det bygger varumärken
  • Konsumenter älskar det
  • Det övervinner banner-blindhet (undermedvetet kan vi ignorera formatet)

Enligt Wyzowl’s årliga rapport The State of Video Marketing, säger statistiken att:

  • 94% av användarna har tittat på en så kallad explainer video för att lära sig mer om en produkt eller tjänst.
  • 84% av användarna säger att de har blivit övertygade om att köpa en produkt eller tjänst efter att ha tittat på en video från ett varumärke.
  • Användare konsumerar i genomsnitt 18 timmar online video per vecka (Detta är en ökning med 2 timmar per vecka i jämförelse med 12 månader sedan, och en häpnadsväckande ökning om 7,5 timmar per vecka under de senaste 3 åren.)
  • När användare fick frågan om hur de helst skulle vilja lära sig mer om en produkt eller tjänst sa 69% att de föredrar att titta på en kort video. Detta kan jämföras med 18% som hellre läser en textbaserad artikel/blogg/hemsida, 4% som vill se en infografik, 3% som hellre laddar ner en e-bok eller manual, 3% som hellre vill delta under ett webinar och 2% som önskar få ett försäljningssamtal eller demo.

Här på DigiView ser vi alltid till att arbeta med video så mycket vi kan igenom hela marknadsföringstratten – från awareness, consideration och conversion till maintain och sedan expand. I det fall vi använder bilder försöker vi fortfarande alltid göra dem till filmer där vi animerar eller adderar någon del som är rörlig. Detta är nödvändigt idag för att skapa bästa möjliga förutsättningar till att samla värdefull data liksom insikter och goda resultat inom digital annonsering.

Här är ett axplock av det fantastiska material som vårt team har skapat för våra kunder.
Explore more about our Creative Services here.

Trenden för sök, display och programmatic

För de aktörer som verkligen vill arbeta vidare på bästa sätt med sitt digitala innehåll finns det fler områden och plattformar att tänka på. Nämligen Sök, Display & Programmatic. Detta omfattar självfallet ännu fler typer av olika format och ännu fler placeringar som gör att det kreativa teamet behöver ännu mer kunskap kring metodiken och hur denna process skall effektiviseras. En trend vi ser är att det blir allt mer populärt att omforma och anpassa sociala medier-innehållet för dessa nämnda placeringar — och att behandla allt som en kampanj med samma kommunikation. Tidigare har dessa placeringar separerats, eller att man börjar från det andra hållet (Sök, Display & Programmatic) först, innan Sociala Medier-innehållet tas fram. Detta innehållsarbete blir ännu svårare om flera byråer är involverade eller om man arbetar inom olika avdelningar — därför ser vi att allt fler börjar bygga upp desto starkare inhouseavdelningar inom ämnet.

Ett tips för att anpassa Sociala Medier-innehåll (betalda annonser) enklare för Sök, Display & Programmatic är att arbeta utifrån en bestämd hierarki. Att bestämma ordningen för vad vilka element som plockas bort för vissa format som har begränsat med utrymme och utifrån de tekniska möjligheternas parametrar. Exempel; Logotypen kanske kan nedprioriteras ganska mycket i Conversion-fasen, där priset på en produkt förmodligen är viktigare. Samtidigt är logotypen superviktigt för Awareness-fasen där den bör rankas högre i hierarkin än priset. Detta är ett viktigt steg att bestämma tidigt i strategin för att sedan ha en plan man kan följa och sedan utveckla framåt.

Sammanfattning — Så är du kreativt och effektfull

Alla dessa nyheter och funktioner på de olika plattformarna är viktiga att veta om, men ännu viktigare är det att ha koll på alla smådetaljer som kan ta ditt innehåll till nästa nivå. Vi har samlat ett par enkla tips nedan för vad du ska tänka på och inte göra när det är dags att vara kreativ!

Gör detta

  • Tänk på hur du ska fånga uppmärksamheten visuellt och få målgruppen att faktiskt stanna kvar med relevanta budskap och kommunikation
  • Använd en split-screen-layout och design på annonsen om befintligt material är i liggande 16:9 format för att anpassad de till andra format som t.e.x. Stories (9:16)
  • Använd vertikala rörelser för att undermedvetet signalera för Swipe Ups, likaså pulserade effekter för nya länk-stickers på Instagram Stories ifall det är ett organiskt
  • Led in personer till profilen genom att använda pilar och andra animerade rörelser för att leda dem till profilbilder som de sedan kan klicka på
  • Tänk på 10-sekundersregeln och first frame (thumbnail). Första sekunden behövs det någon effekt, rörelser i videoklipp eller ljud för att fånga uppmärksamheten. Någonstant vid sekund 2-3 måste det hända något ytterligare för att vi ska kunna bibehålla intresset.
  • Jobba alltid hypotesdrivet för split-tester baserat på tidigare insikter
  • Se till att marknadsföringen hänger ihop, från sociala medier och webbsidor till outdoor.

Gör inte detta

  • Placera inte logotyper och grafik på platser där de skyms av annonsformatets egna knappar och ikoner. Detta är främst viktigast för Instagram Stories, Snapchat, TikTok och YouTube Shorts som tar upp hela mobilskärmen. Dubbelkolla alltid!
  • Låt inte stora partier vara tomma eller svarta. Fyll ut och anpassa innehållet för specifika format på ett smart sätt med färg, form eller designad text.
  • Testa inte flera saker i en och samma annons vid ett split-test. Om du både testar två olika färger och t.e.x. flera olika budskap kan du inte avgöra vad det var som gav det bättre resultatet.

Det är den aktiva publiken/målgruppen och var de befinner sig som styr mediet för var du ska annonsera och publicera ditt innehåll. Eftersom detta kan förändras ganska snabbt är det viktigt att inte jaga perfektion, utan att hellre testa olika idéer och följa trenderna. Innehåll på Sociala Medier lever under en kort tid, och det som fungerar bra idag fungerar kanske inte lika bra imorgon. Därför att det viktigt att förstå att din idé inte alltid är bäst, se till att förlita dig på flera olika idéer med olika mätpunkter. När du med tiden lär dig vad som fungerar bäst, kan du sedan utveckla innehållet ännu mer.

Vill du ta del av fler insikter och utforska inspirerande exempel på hur du skapar effektfullt samt engagerande innehåll anpassat för en digital värld? Då är du varmt välkommen att se inspelningen av vårt webinar “Effektfull kreativitet och engagerande innehåll anpassat för en digital värld” i efterhand här.

Hoppas att du uppskattade denna artikel. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev här nedan för att ta del av fler insikter likt dessa!

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm