Pinterest utvidgar sina shoppingfunktioner till fler marknader

Pinterest utvidgar sina shoppingfunktioner till Australien, Kanada, Frankrike och Tyskland efter ett ökat tryck för e-handeln under förra året. I denna artikel kommer vi dyka ned i möjligheterna med shoppingfunktionerna på Pinterest.

Pinterest meddelar att de utvidgar sina shoppingfunktioner till Australien, Kanada, Frankrike och Tyskland efter att under förra året öppnat upp för en mängd nya shoppingfunktioner. Funktionerna har gjort att användarna kunnat handla direkt via pins, anslagstavlor, sökfunktionen och genom en visuell sökning. Många användare sparar ned produkter och idéer som de gillar och statistiken säger att närmare 7% köper produkter som de har sparat, enligt Pinterest Internal Data, maj 2021.

Baserat på den datan lanserar Pinterest den nya funktionen “Shoppinglista”, för att göra det enklare för användare att samla alla produkter som de är intresserade av att köpa på ett ställe som de är intresserade av att köpa, och kommer att bli informerade om produktens pris har sänkts. Funktionen kommer lanseras först i USA, och Storbritannien därefter Australien, Kanada, Frankrike och Tyskland senare under året.

Pinterest säger själva:

“Shopping on Pinterest is bigger and better than ever for advertisers, too. New research shows that giving people the time to consider and enjoy shopping like they can on Pinterest—vs. rushing them to purchase—results in significantly higher spend. People who visit Pinterest weekly outspent non-Pinners by 2x every month and have an 85% larger basket size. 

“People have always come to Pinterest to shop – they use Pinterest to discover new ideas and actively consider what to do or buy to bring those ideas to life. We want to help users to find products just right for them and feel confident that they’ve made a solid choice from reputable merchants with a seamless shopping experience. We’re excited that Pinterest users in more countries will now be able to go from inspiration to purchase anywhere on Pinterest, bringing us one step closer to our goal of making every Pin easy to shop.” – säger Dan Lurie, Global Head of Shopping products på Pinterest. 

Vilka shoppingfunktioner finns sedan tidigare på Pinterest?

Sökfunktion

Att handla via en sökning på Pinterest innebär att användaren söker på produkter efter egna idéer eller inspiration exempelvis “vit trästol” som hen vill köpa och ha i det nyrenoverade köket. I sökresultatet kommer att hen att få länkar med alternativ för att sedan kunna hitta och handla av varumärken med rätt produkter för sin stil och budget.

Visuell sökning

Om användaren ser en produkt, exempelvis ett klädesplagg, som hen gillar och önskar att köpa går det att med hjälp av Pinterest-kameran göra en visuell sökning efter liknande produkter.

Pins

Många användare använder sig av Pinterest för att hitta inspiration och användarna kan köpa produkter direkt från pins som de sparat ned med produkter som de fått upp och är intresserade av att köpa.

Produkt-Pins

När användare upptäcker produkter som de gillar kommer Pinterest att visa detaljer såsom pris, frakt, och recensioner från varumärket, och därefter kan användaren välja att läsa mer om produkten. Pinterest har också testat att märka pins med “Bästsäljare” eller “Populär” baserat på vad andra användare tidigare har köp.

Shopping Spotlight

Baserat på trendande innehåll har Pinterests experter har gjort ett urval av för att inspirera användarna att upptäcka och handla från nya varumärken.

Som Pinterest själva beskriver funktionen:

“With the feel of a personal stylist and the look of an editorial magazine, shopping for the latest trends has never been easier. We’re kicking the experience off with product picks based on Pinterest trends from publishers including Marie Claire in Australia and in France and InStyle in Germany ”

Anslagstavlor

Via anslagstavlor får användare fram produkter som är inspirerade av användarens tidigare sparade innehåll.

Sammanfattning

Det finns mycket möjligheter med Pinterests shoppingfunktioner för såväl dig som e-handlare som dig som marknadsförare. Målgruppen är redan är köpbenägen och du kan rikta in dina annonser via Pinterest-sökfunktionen som liknar Googles sökmotor som gör att du når ut till en specificerad målgrupp och som med stor sannolikhet kommer att vilja köpa dina produkter.

Har du ännu inte kommit igång med annonsering på Pinterest? I vår tidigare artikel ”Kom igång med din annonsering på Pinterest”, guidar vi dig genom plattformen.

Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev här nedan! down below!

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm