Facebook har meddelat att deras fristående verktyg: Facebook Analytics, kommer att avvecklas efter den 30 juni 2021. Detta med anledning av att underlätta arbetet för företag genom att samla ihop deras företagsverktyg och fortsätta investera i dem som tillhandahåller statistik och dataanalys-möjligheter.
Facebook rekommenderar således att du använder dig av Facebook Business Suite, Ads Manager och Events Manager, som ersätter Facebook Analytics, för kunna fortsätta att förstå dina annonskampanjer, digitala närvaro och din aktivitet på Facebook och Instagram.
Nedan finner du en kort beskrivning av de tre verktygen
Facebook Business Suite
I verktyget kan du hantera dina företagskonton på Facebook och Instagram och även se detaljerad statistik om din målgrupp, innehåll samt trender.
Ads Manager
I verktyget får du tillgång till alla dina annonser, ad sets och kampanjer och kan visa aktuell data, för att sedan redigera dem för att kunna optimera dina annonsresultat på Facebook.
Events Manager
Verktyget hjälper dig att konfigurera och hantera Facebooks företagsverktyg såsom Facebook-pixeln och API för konverteringar. Här kan du rapportera på åtgärder som utförts på din webbplats, i din app eller i din fysiska butik. I verktyget kan du få ut rapporter efter en avslutad kampanj för att sedan kunna följa upp och optimera dina resultat.
Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!