Senaste nyheterna i sociala medier: Juni 2020

Facebook lanserar “Shops” for både Facebook & Instagram, Pinterest introducerar Shopping Spotlights, Facebook testar 3D produktbilder & Twitter varningsstämplar tweets från Donald Trump. Fler nyheter i månadens nyhetssvep!

Låt oss kickstarta veckan med ett par rykande färska nyheter från sociala medier-landskapet!

Facebook lanserar “Shops” for både Facebook & Instagram för att hjälpa mindre företag att sälja online

Äntligen gör Facebook det möjligt att ta mer mark när det kommer till e-handelslösningar.Syftet med Facebook Shops är att göra det enkelt för företag att sätta upp en egen onlinebutik för kunder att få tillgång till på både facebook och instagram.

Facebook beskriver:

”Att skapa en Facebook-Shop är gratis och enkelt. Företag kan välja de produkter de vill ha från sin katalog och sedan anpassa utseendet och känslan i sin butik med en omslagsbild och färger som visar upp sitt varumärke. Det betyder att alla säljare, oavsett storlek och budget, kan göra sina affärer online och få kontakt med sina kunder var och när det är bekvämt för dem.”

“Shop Builder” -plattformen är ett tillägg bland befintliga Facebook Page-verktyg. Från Shop Builder kan företag ladda upp sina produktlistor en efter en, alternativt ansluta till sin befintliga eCommerce-leverantör för att streama sin nuvarande katalog.

För att lyckas med denna process arbetar Facebook med Shopify, BigCommerce, WooCommerce, ChannelAdvisor, CedCommerce, Cafe24 , Tienda Nube och Feedonomics.

Facebook påbörjar nu en stegvis utrullning av Shops till alla företag globalt på Facebook och Instagram Shopping. De kommer börja med företag som redan använder Instagram Shopping profiler och kommer att utöka tillgången under de närmaste månaderna.

Se hur Facebook presenterar Shops här.

Pinterest introducerar Shopping Spotlights tillsammans med utvalda influencers och publicister

Konsumenter kommer nu har möjlighet att shoppa rekommenderade produkter och idéer från influencers och publicister.

Shopping Spotlights kommer att synas i sökfältet i form av artiklar som lyfter fram särskilda produkt-Pins, som länkar till produkter som Pinterest användare kan köpa. Pinterest ser även över att erbjuda Spotlight Shopping till brand partners.

“Med känslan av en personlig stylist och utseendet på en redaktörsmagasin har det aldrig varit lättare att shoppa de senaste trenderna och produkterna från dina favorit influencers och tidskrifter.”

Pinterest kommer att börja lansera Shopping Spotlights med gästredaktörer som journalisten och författaren Elaine Welteroth, modebloggaren Blair Eadie och interiörarkitekt Sarah Sherman Samuel. 

Facebook testar 3D produktbilder och andra AI verktyg i Marketplace för att förbättra shoppingupplevelsen

Facebook testar just nu produktbilder i 3D som kommer att möjliggöra för en bättre och mer fullständig vy av objekten på Marketplace.

Facebook använder också ett nytt, maskininlärningsbaserat system för att hjälpa säljare att bättre märka sina objekt, som automatiskt föreslår attribut som färger och material när säljare laddar upp bilder på sina objekt, vilket gör listningar på Marketplace mycket enklare. Detta system kommer också att göra det enklare för köpare genom att tillhandahålla förutspådda detaljerade beskrivningar i sökandet efter produkter.

Facebook testar även nya AI-baserade verktyg som kan lära sig vilken klädstil du föredrar utifrån din befintliga garderob, och gör sedan produktrekommendationer baserade på detta.

Se Facebooks demo för AI-styrd shopping här.

“Vi testar nu en intelligent digital garderob, som låter dig ta foton av dina kläder och digitalisera varje objekt inom några sekunder. Den digitala garderoben kan inte bara ge förslag på outfits baserade på planerade aktiviteter eller väder, utan också modeinspiration baserad på produkter och stilar som du gillar”

Facebook säger också att de arbetar med att utveckla nya AR “try-on” verktyg för produkter, som gör det möjligt för användare att se hur de ser ut, till exempel med brandade solglasögon, utifrån tidigare interaktion med annons eller page. Detta liknar Instagrams AR-annonstester med utvalda partners under förra året.

Se Facebooks “Try On Demo” för intelligent shopping här

Twitter varningsstämplar tweets från Donald Trumps

En ny stämpel uppmanar Twitteranvändare att “Get the facts about x”, i detta fall kring mail-in-omröstningar som dök upp i ett antal tweets från Donald Trump. Stämpeln visas nu nedanför tweeten och leder användarna till en sida med nyhetsartiklar, tweets och fakta som antyder att påståendet inte stämmer.

I en kommentar till TechCrunch beskrev en talesperson från Twitter att ett antal tweets från presidenten “innehåller potentiellt vilseledande information om omröstningsprocesser och har märkts för att ge ytterligare sammanhang kring ämnet”

Beslutet att markera dessa tweets är i linje med de utökade åtgärder som Twitter meddelade om tidigare denna månad kring spridning av felaktig information, till stor del med anledning av Covid-19.

Som svar på Twitters agerande hotade Trump plattformen och föreslog att sociala medietjänster måste regleras eller stängas ned helt, enligt TechCrunch.

Instagram testar nya intäktskällor med badges och IGTV annonser

De nya verktygen gör det likt Youtube möjligt för kreatörer att tjäna pengar på sitt innehåll. Badges kommer kunna köpas under Instagram Live Videos och ge tittarna ett sätt att stödja sina favoritkreatörer, exempelvis genom att köpa och ge olika “hjärt-markeringar” som erbjuds till ett pris från ca 10 kr och uppåt. Instagram kommer därefter ta en procentuell andel av intäkterna.

Instagram introducerar även annonser inom IGTV, där annonserna kommer visas för folk som väljer att klicka in på IGTV videos. Annonserna kommer vara upp till 15 sekunder långa reklamklipp.

IGTV annonser testas initialt med en liten grupp kreatörer och annonsörer, inklusive Sephora och Puma i USA, och tillgången kommer stegvis öka över tid. Instagram säger att minst 55% av intäkterna från IGTV annonser kommer att gå till kreatören själv.

Facebook lanserar CatchUp – En chatt-app endast för ljud

CatchUp är den senaste experimentella appen utvecklad av Facebooks NPW team och syftar till att ta vara på trenden med röstkonversationer. CatchUp kopplas samman med dina kontakter på telefonen, appen låter användarna veta när deras vänner är tillgängliga för röstsamtal och man kan därefter välja att med ett enkelt tryck connecta direkt med sina vänner för ett röstsamtal. Och utöver det, behöver du inget Facebook-konto. 

Vid lanseringen av appen förklarade Nikki Shah från NPE-teamet följande:

“Att hålla kontakten med vänner och familj är viktigt, särskilt under denna fysiska distans. Meddelanden och videosamtal är bra sätt att skicka en snabb uppdatering eller ansluta med någon ansikte mot ansikte, men att prata med någon via telefon erbjuder en unik balans mellan både bekvämlighet och personlig anslutning. Baserat på våra studier fann vi att en av de främsta anledningarna till att människor inte ringer ofta till vänner och familj är att de inte vet när de är tillgängliga att prata eller är oroliga för att de kan nå dem vid en obekväm tid. CatchUp löser detta problem och gör även gruppsamtal lika enkelt som ett tryck.”

WhatsApp testar QR kod för att hjälpa användare att connecta – är detta större än vad vi tror?

Whatsapp gör det enklare för användare att dela sin kontakt via QR-kod skanning. Användandet av QR koder kan nästan kännas obetydligt, då QR koder inte används så frekvent i vår vardag. I Kina däremot, är QR koder i sociala plattformar stort och VP’n Greg Geng på Tencent (ägare av WeChat) har bland annat uttryckt:

“I Kina har betalningsmetoder baserat på QR koder ersatt kontanter och bankkort på bara 5 år”

WeChat, som tjänar mer än en miljard aktiva användare, underlättar nu cirka 14 biljoner dollar i mobilbetalningar, varje år, medan AliPay hanterar nästan 20 biljoner dollar årligen. De två apparna står för 92% av alla mobilbetalningar i asienregionen, där en stor del av aktiviteten kommer just via QR-koder, som användare skannar in i butiker, tågstationer, barer – i princip överallt, som direkt kopplar sin onlineidentitet till sina offline-köp.

Så varför har inte QR-koder som alternativ fått samma framfart i västvärlden?

Läs mer om detta i denna bloggpost från Social Media Today. 

Hoppas att du uppskattade veckans nyhetssvep och att du lämnar med ny inspiration om hur du kan ta ny mark i sociala medier! Om du undrar något är vi bara ett samtal bort. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad!

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

totte.annerbrink@remotion.se
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
totte.annerbrink@remotion.se
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm