Senaste söktrenderna på Pinterest sträcker sig bortom pandemin

Pandemin har över ett års tid begränsat vår vardag, vilket har gjort oss mer kreativa än någonsin. Hemmaprojekt har bland annat varit en stigande trend, som tycks stanna ett tag till. Däremot drömmer vi oss också bort till att resa och att umgås med människor. Låt oss ta en närmare titt på de senaste söktrenderna på Pinterest!

Under det senaste året har pandemin speglat vårt sökbeteende i såväl Pinterest som andra sociala medier, men beteendet börjar sakta förändras genom att vaccineringen är igång runt om i världen och länder börjar öppna upp på nytt. Vi ser en trend i att många längtar tillbaka till sociala tillställningar och evenemang och i väntans tider börjar vi planera för resor och drömma oss bort.

Vad säger Pinterest själva om användarnas sökbeteende?

”While people turned to Pinterest throughout quarantine – with searches for topics like mindfulness, baking and home organization at historic highs – trends now show that same type of fervor, but with skyrocketing searches for vacations, and searches for outfits hitting an all-time high.”

Enligt Pinterest har det skett en ökning för renovering av olika objekt:  

From updating houses for working from home or more space for entertainment, or improving newly purchased homes, searches for renovations are at an all time high. Seasonally, we see spikes in renovation searches every January as people plan for the new year, however this year, coming out of quarantine, marks our highest searches ever for renovation10.  Searches in Q1 2021 were 28% greater than searches in Q1 2020 and 65% greater than searches in Q1 2019″

Generation Z, som inkluderar unga människor mellan 18-24 år, har ökat sina sökningar med upp till 96% för att hitta inspiration till att ta igen det gångna året under pandemin. 

Nedan finner du några av de trendande sökningar för generation Z  (Q1 2020, jämfört med Q1 2021):

  • “Drömresemål” har fått 13x fler sökningar än förra året och “lyxsemester” hakar på därefter med 6x fler sökningar än föregående år.
  • Semestermode har ökat med 3x fler sökningar jämfört med föregående år. 
  • 60 och 70-tals-mode ökade med 133x fler sökningar än föregående år.
  • En trend inom smyckes-kategorin “Clay ring” ökade med 303x gentemot antal sökningar föregående år.
  • “Makeup Makeover” ökade med 100x, fler sökningar än föregående år. 
  • Sökningar relaterade till fest ökade med 64 % från november 2020 till mars 2021. 

Pinterest fortsätter med en stadig tillväxt av användare – nu upp till 478 miljoner aktiva månader per månad – och det ökande skiftet mot e-handel kommer att fördelaktigt med plattformens förutsättningar.

Söktrender kan hjälpa dig som marknadsförare att förstå din målgrupp, och du kan hitta mycket inspiration på Pinterest att ta med i din marknadsföringsstrategi. Om du vill veta mer om söktrender kan du använda dig av Pinterests egna verktyg för att göra en trendanalys, och tillåter dig att söka efter ett specifikt ämne och få ut engagemangs data på plattformen. 

Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

totte.annerbrink@remotion.se
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
totte.annerbrink@remotion.se
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm