Facebook lanserar sin nya webb-browsing app Discover som låter användare i utvecklingsländer besöka olika webbsidor gratis med stöttning från mobiloperatörer.
- Discover låter användarna browsa gratis med en daglig “pott” av data som fylls på varje dag av en rad mobiloperatörpartners
- Appen testas just nu i Peru via utvalda mobiloperatörer
- Discover stöder endast låg bandbreddstrafik, och därför stöds inte dataintensiv trafik som video, ljud etc
Detta är ännu ett steg som Facebook tagit för att bistå med internet till regioner i världen som har låg anslutning.
Pinterest släpper Q1 rapport och tar jättekliv – ökar användarna under Q1 med 32 miljoner!
- Pinterest har upprepande gånger meddelat om en rekordhög användningsnivå som ett resultat Covid-19 lockdowns
- Pinterest har nu 367 miljoner aktiva användare, vilket är en ökning med 32 miljoner från Q4-rapporten 2019.
- Pinterest är en av de kanaler som har starkast tillväxttakt just nu (9,55% kvartalsvis ökning jämfört med ex Snapchat 5%, LinkedIn 2,22% och Facebook 4,20%).
- Pinterest har nu fler användare än Twitter och Snapchat
- Även deras annons-affär har växt betydligt via deras produkter såsom video annonsering, konverteringsoptimering och shopping ads, vilket bland annat syns på ökningen i uppladdade produktkataloger med 144% under Q1.
Linkedin rullar ut Stories i Brasilien!
- Efter att Linkedin meddelande om sitt test av Stories-formatet i februari, rullar de nu den nya funktionen till medlemmar och sidor i Brasilien
- Formatet är väldigt likt det vi ser på ex Instagram Stories med cirkulära profilbilder längst upp på förstasidan i mobilappen, de försvinner efter 24 timmar, man kan inte redigera en upplagd Story och till skillnad från Instagrams 15 sekunder så kommer maxlängden på Linkedin Story att vara 20 sekunder.
Det återstår att se vilken marknad som står näst på tur, men vi håller ögon och öron öppna!
Linkedin ökar i popularitet – både i medlemmar och engagemang!
- Linkedin är nu uppe i 690 miljoner totala användare (ej synonymt med aktiva användare) vilket är en ökning från 675 miljoner användare från Januari.
- De meddelar att de har sett “rekordhöga nivåer av engagemang” vilket både kan vara ett resultat av högre aktivitet från bolag och medlemmar men också det faktum att innehållet på plattformen har tenderat att bli mer privat i skuggorna av Coronapandemin och därmed även mer engagemangsdrivande.
- Linkedin ökar i intäkter med 21% under det senaste kvartalet
- Samtidigt ser plattformen en minskning i efterfrågan på annonser och jobbannonser som ett resultat av Covid-19.
Snapchat lanserar ny måleri-Lins med brittiske konstnären Damian Hirst för insamling till Covid-19!
- Den nya special-linsen gör det möjligt för användarna att skapa sin egna unika “snurrmålning” genom att interagera med linsens funktioner
- Samarbetet mellan Snapchat och Hirst syftar till att samla in pengar till Partners in Health, en supportorganisation till folkhälsosystem i samhällen med sämre stöd, och användare som använder linsen blir uppmuntrade till att donera till PiH
- Ursprungligen skulle samarbetet vara en del av en fysisk utställning, men pågrund av rådande omständigheter fick Snapchat skapa en ny upplevelse för att engagera användarna hemifrån.
Ännu ett bevis på plattformens höga kreativitet.
Youtube lanserar Virtuellt Studentevenemang, med Barack Obama & Lady Gaga
När studentmottagningar och firanden ställs in världen över visar de sociala plattformarna var skåpet ska stå.
- Den 6e Juni går Youtube’s virtuella studentevenemang “Dear Class of 2020” av stapeln – ett digitalt evenemang som ska samla inspirerande ledare, kändisar och Youtubers för att fira studenter, familjer och deras communities.
- Bland annat kommer fd Presidenten Barack Obama, Lady Gaga och Sydkoreanska gruppen BTS att medverka
Tuna in på Live Streamen här.
Den 15e maj håller även Facebook & Instagram sitt #Graduation2020 event som kommer att innehålla en större ceremoni för att uppmärksamma alla statliga skolor i USA med årets avgångselever tillsammans med bilder, videos och meddelanden från rektorer. Utöver det kommer studenterna själva ha möjlighet att anordna egna virtuella examensceremonier och mottagningar via Facebook, innefattande en virtuell student hub, anpassade filter och AR-effekter, möjlighet till mötesplatser via Messenger Rooms och en hel del andra verktyg och funktioner via Instagram som ska göra det digitala firandet så festligt och kreativt som möjligt.
McDonalds imponerar med kampanj under RamadanDet är inte lätt för varumärken som McDonalds att fortsätta reklam under den islamiska månaden Ramadan. Under denna tid fastar muslimer mellan gryningen och solnedgången och bryter bara fastan efter solnedgången vid kvällsmåltiden (“Iftar”).
I Saudiarabien är det inte tillåtet att marknadsföra mat under Ramadan. Så McDonalds hittade en annan väg att gå utan att bryta mot reglerna.
- Tillsammans med byrån Leo Burnett byggde de “Iftar Sand Clock”, ett levande virtuellt timglas som räknar tiden fram till Iftar (tiden på dygnet då de får bryta sin fasta) varje dag. Det är förstås inte bara ett timglas. Dessa är formade och färgade som ikoniska McDonald’s-produkter: en Big Mac, en McFlurry och den berömda McDonald’s fries.
- Kampanjen marknadsförs på sociala medier och på digitala skärmar utanför McDonald’s drive-thrus
Hoppas att du uppskattade veckans nyhetssvep och att du lämnar med ny inspiration om hur du kan ta ny mark i sociala medier! Om du undrar något är vi bara ett samtal bort 🥳
Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev nedan!