Köpprocessen har digitaliserats och har medfört att sälj- och marknadsavdelningar behöver ta till nya strategier för att kunna prospektera nya kunder och bygga långsiktiga relationer. Social selling har blivit den dominerande försäljningsstrategin i många branscher.
Social Selling handlar om att tänka långsiktigt i sitt sätt att bygga relationer med sina kunder. Enda anledningen att man vill ta kontakt med människorna inom relevant bransch eller yrke, är att man först och främst vill få ut ett värde, inte att sälja in en produkt eller tjänst. Det är människorna bakom varumärket som man vill nå, och det handlar mer om att ge och inte om att att få någonting tillbaka.
Social selling är effektivt – du kan öka din leadsgenerering med 33% , jämfört med traditionell försäljning. 89% av de toppresterande säljarna säger att en plattform som Linkedin är viktig för att stänga en affär. Sociala mediers framfart har gjort att sociala kanaler har blivit “to-go-to” för säljare att nå ut till sin målgrupp och prospektera kunder.
7 anledningar till varför din organisation bör arbeta med social selling
1. Mer än 50% av intäkterna i 14 stora branscher genereras av social selling.
2. 78% av säljarna som använder sig av social selling säljer för mer än dem som inte gör det.
3. De som använder sig av social selling öppnar upp för 45% fler möjligheter och potentiell chans att stänga en affär är 51% högre gentemot konkurrenter med lägre SSI.
4. 84% av beslutsfattare på C-level säger att sociala medier har påverkat dem någon gång under köpprocessen. Källa: IDG
5. 24% uppger att de har ökat sin sin lead conversion rate via social selling.
6. Genom att använda dig av social selling kan du spara upp till 39% av din tid.
7. Via social selling kan du få närmare 14% kortare säljcykel genom att processen är mer effektiv.
Vi ser en trend i sociala medier att personaliserat innehåll växer för att det skapar värde. Mycket handlar om att vi vill se människorna bakom skärmen istället för varumärket i sig, allt eftersom vår värld blir allt mer digitaliserad. Tiden för social selling är därmed här – fortsätt att skapa nya relationer och bygga upp ditt nätverk.
Relationer tar tid och du behöver också ta hand om dem. Läs vårt tidigare inlägg “Det här är social selling – och så arbetar du med det” för att lära dig mer om social selling.
Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad!