Kom igång med din annonsering på Twitter

Dagens internetanvändare spenderar i snitt 2,5h i sociala kanaler per dag, därför finns det stora möjligheter för ditt bolag att synas genom att annonsera på plattformarna. På twitter finns idag över 353 miljoner aktiva användare världen över. I detta blogginlägg kommer vi djupdyka i hur du kommer igång med din annonsering på på plattformen.

Bakgrund

Mikrobloggen Twitter lanserades redan år 2006 och var till en början ett socialt forum som användes främst av ungdomar som debatterade och diskuterade nutida ämnen. Under senare år har plattformen utvecklas till ett medium för innovationsföretag, politiska rörelser och nyhetsbyråer. Idag har plattformen över 353 miljoner globala användare som är aktiva varje månad. Hela 70% av Twitters målgrupp är män. Twitter används främst i USA, med 68.7 miljoner användare, och majoriteten av användarna är mellan 25-49 år. 

Varför annonsera på Twitter?

Att nå rätt målgrupp är A och O för att lyckas med din annonsering. Via Twitter kan du rikta dig till personer som använt sig av specifika sökord, ämnen, hashtags och även få en bild av vilka intressen som de interagerar med och även genom att se vilka konton dem följer. Det är ännu inte lika många som tagit mark på Twitter vilket gör att konkurrensen är lägre än på de andra större plattformarna. En annan fördel är att det finns få format vilket förenklar ditt annons-skapande och de liknar även vanliga inlägg vilket gör att de smidigt smälter in i flödet.  

Detta behöver du för att komma igång med din annonsering på Twitter.

Det första du behöver är ett twitterkonto för ditt företag, för att sedan koppla detta till Twitter Ads Manager som är Twitters egna annonsverktyg. 
För att sedan kunna mäta och optimera din annonser så behöver du ha teknisk implementation på plats; website tag. Det finns två typer av website tags. Du kan välja om du vill mäta enbart antal konverteringar eller varenda interaktion som din målgrupp gör på hemsidan.

Steg för steg – Annonsering på Twitter.

Steg 1 – Välj målsättning

Du behöver först och främst bestämma ett mål för dina annonser. Det kan vara följande; medvetenhet, engagemang, webbplats trafik, nya följare eller appinstallationer. Du väljer även kampanjtyp efter ditt mål: webbplats-klick, followers-kampanj, tweet-kampanjer, appinstallationer och videovisningar.

Steg 2 – Välj Målgrupp 

Du kan via Twitters annonseringsverktyg skapa specificerade målgrupper genom demografi, geografi, ålder, kön och på så sätt öka din räckvidd och samtidigt säkerställa att du når ut till rätt målgrupp.

På Twitter kan du enkelt nå en relevant målgrupp på ett sådant sätt att du kan identifiera den med hjälp av specifika nyckelord, hashtags, intressen och engagemang i ämnen som trendar eller som följer specifika konton.

Steg 3 – Budget

Kostnaden regleras av ett budsystem likt Google Adwords och du väljer om du vill ange ett visst belopp som du vill buda på eller du vill ha automatisk budgivning baserat på din budget och ditt mål. Du väljer en budget, men betalar först när din användare följer ditt konto, retweetar, gillar eller svarar på din marknadsförda tweet. Det finns inget minimum spend på så du väljer själv hur mycket du vill spendera.

Steg 4 – Format & Placeringar. 

Vissa format och placeringar på Twitter kan uppfattas som mer flexibla än Facebook. Så vilka annonsformat har vi?

Promoted Tweets: Det finns två varianter. Det första alternativet är att öka engagemanget ytterligare för en tweet som du tidigare har publicerat som fick högt engagemang. Det andra alternativet är att boosta ett inlägg så att endast målgruppen du riktar dig till ser det. Kör en omröstning, lägg till en GIF eller marknadsför ditt konto. Dessa format fungerar bäst med engagemang, räckvidd och följare-kampanjer. Ett bra sätt att få potentiella följare att upptäcka dig. Läs mer här.

Karusell-annonser: Berätta en historia, visa upp olika produkter eller markera fler funktioner – allt i en enda annons. Karuseller kan visa upp till sex bilder eller videor som driver direkt trafik till din webbplats eller app. Läs mer här.

Videoannonser: är några av de snabbast växande och mest engagerande formaten i media. Lansera en Twitter-videovy eller förstärk kampanjen genom en kort förhandsvisning för att göra ett minnesvärt intryck och maximera prestanda. Läs mer här.

Vill du sticka ut från mängden på Twitter? Förbereder du dig för en stor lanseringsdag?

Twitter har också några övertagande annonsprodukter för att gå ett steg längre än traditionella Twitter-annonskampanjer genom att ge dig exklusivt ägande av Twitters premium-funktion över stationära datorer och mobiler, så att du kan maximera din räckvidd och köra lyft över tratten. Låt oss titta på deras premium erbjudanden:

First View: First View är ett exklusivt, en-dags, ”massiv medvetenhet” – annonspaket med Twitters mest värdefulla intryck. Du kan uppnå stor räckvidd för vår mottagliga publik under en 24-timmarsperiod genom att automatiskt spela upp videor högst upp på tidslinjen. Utforska First View här.

Promoted Trend: En Promoted Trend är en exklusiv och effektiv 24-timmars övertagande av den bästa trender-lista på Twitter och fliken Explore på mobilen – där människor går för att se vad som händer i realtid. Utforska Promoted Trend här.

Promoted Trend Spotlight: Promoted Trend Spotlight är  en annonsplacering som parar den ostoppbara kraften hos video med premium-funktionen på Twitters Explore-flik i 24 timmar. Utforska Promoted Trend Spotlight här.

Steg 5 – Mäta annonsering

För att se hur din kampanj presterar utifrån den målsättning som du har satt så är en fördel att mäta din annonsering. Det som man kollar på är KPI:er som är mätetal som är viktiga för att säkerställa att du uppnår ditt kampanjmål. 

Dessa KPI:er är de vanligaste: 

  • Räckvidd Hur många unika personer har exponerats för dina annonser?
  • Click Through Rate- Hur många klickar sig vidare på din annons?
  • Cost per Click – Vad kostar varje klick på din annons?
  • FrekvensHur många gånger ser din målgrupp din annons per vecka?
  • Video engagement rate – Hur många interagerar med dina annonser genom visningslängd på videos?
  • Trafik – Hur många leads genererar dina annonser till hemsidan?
  • ROAS – Vad blir din avkastning på annonskostnaden?
  • Konverteringar – Hur många konverterar genom dina annonser?
  • Cost per action – Vad är kostnaden per lead?

A/B test

Likt annonsering i Facebooks kan du också skapa A/B tester för att se vad din målgrupp interagerar och engageras av. Det gör du genom att skapa två annonser som är snarlika varandra, men du ändrar små detaljer som kan vara färg, copy, språk etc. Sedan kan du utvärdera vad som attraherar din målgrupp och optimera dina annonser.

Sammanfattning.  

Twitter växer framför allt inom B2B-segmentet. Möjligheten att dels buda på aktuella händelser, men även att bygga målgrupper baserat på andra företags följare gör plattformen unik. Du kan också få specificerade ut målgrupper via Twitters sökfunktion och genom att  du kan granska din målgrupps beteende, exempelvis vilka ämnen som de engagerar sig i eller vilka konton som intresserar dem. Det har inte heller varit möjligt att annonsera i kanalen särskilt länge, därför kan du ta mark i kanalen och genom att du betalar enbart för ditt resultat så kan du effektiv kontrollera din kostnad. 

Oavsett om du nyligen kommit igång med din annonsering på Twitter eller redan annonserat ett tag, behöver du prova dig fram. Det som fungerar i din annonsering idag, kanske inte fungerar imorgon. Det finns enbart riktlinjer – men inget facit för hur du skall nå din målgrupp med din annonsering. Så testa, lär och OPTIMERA mera! 

Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev! 

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm