Låt oss kickstarta juli månad med ett par rykande färska nyheter från sociala medier-landskapet!
TikTok lanserar TikTok for Business, en plattform för annonsörer
Den är här. Plattformen för TikTok’s nuvarande och framtida marknadsföringslösningar för varumärken.
Målet med Tiktok For Business är att hjälpa varumärken att skapa, upptäcka och bli upptäckta, och ge marknadsförare en mängd resurser och verktyg för att hjälpa dem att använda TikTok för sina annonskampanjer. Plattformen innehåller tips, case, beskrivningar och länkar till andra TikTok-verktyg, till exempel Creator Marketplace och deras self-service ad platform (ännu ej tillgängligt i alla regioner).
TikTok arbetar också med sina mätningslösningar men har inte meddelat någon större expandering av sitt annonsverktyg eller öppnat upp sin annonsplattform ännu.
Läs mer om TikTok for Business här.
LinkedIn expanderar lanseringen av Linkedin Stories till Australien
Efter den första lanseringen av LinkedIn Stories i Brasilien, Nederländerna och Förenade Arabemiraten kan Australien nu också komma åt det nya vertikalt anpassade formatet för statusuppdateringar på LinkedIn.
Facebook testar Forecast – en app för att göra förutsägelser om världshändelser, såsom Covid-19
Forecast är ett nytt projekt från Facebook’s interna R&D grupp “NPE Team”, och har lanserats för att bygga ett community kring förutsägelser. I iOS-appen kommer användare att kunna ställa egna frågor och sedan använda poängsystem i appen för att göra förutsägelser kring vad som kan ske i framtiden. Användarna kan också skapa, diskutera och visa crowdsourcade förutsägelser.
Appen beta-testas just nu i USA och Canada, men då samtliga förutsägelser, röstningar och diskussioner kommer publiceras på Forecast hemsida, kommer detta vara tillgängligt och delbart för hela världen.
Instagram expanderar tillgängligheten till Instagram Shopping
Instagram har meddelat att de ger fler företag tillgång till instagram Shopping. De beskriver att tillgången kommer att ges till fler typer av företag, inklusive kreatörer som vill sälja sina produkter och merchandise på instagram.
Den 9:e juli kan kvalificerade företag eller kreatörer med minst en kvalificerad product använda Instagram Shopping-taggar och skicka människor till deras webbshop för att handla.
Dessa förutsättningar gäller i länder där Instagram Shopping stöds och fortfarande kan endast företag i USA använda beta-versionen av Instagram Checkout, där människor kan köpa produkter direkt i Instagram-appen. Ingen information har delats kring när Instagram Checkout expanderar till fler länder.
Instagram expanderar TikTok-klonen “Reels” till fler länder
Efter den exklusiva lanseringen i Brasilien förra året tar Instagram nu Reels vidare till Frankrike och Tyskland.
Reels gör det möjligt för användare att spela in korta 15 sekunders videoklipp, addera musik eller annat ljud och dela dem på plattformen med hjälp av en uppsättning av redigeringsverktyg som gör det lättare att spela kreativa videos.
Reels är nu integrerat i Instagram-appen med en egen flik/ikon. Reels finns också tillgängligt i Explore för offentliga konton vilket gör både Reels och dess kreatörer med tillgängliga och exponerade.
Youtube’s senaste experiment: En TikTok-rival med fokus på 15-sekunders videos
Youtube har meddelat att det börjar testa en ny funktion på mobilen som gör det möjligt för användare att spela in 15 sekunders långa videos, samma standardlängd som på TikTok och Instagram Reels.
Användarna i experimentet kommer att se alternativet “Skapa en video” i det mobila flödet. I likhet med TikTok kan användaren sedan trycka och hålla in inspelningsknappen för att spela in sitt klipp. De kan sedan trycka igen eller släppa knappen för att stoppa inspelningen. Denna process upprepas tills de har skapat en 15 sekunder lång videofilm. YouTube kommer sedan att kombinera klippen och ladda upp det som en enda video när inspelningen är klar. Med andra ord, precis som TikTok.
Inga ytterligare detaljer om testet släpps, såsom funktioner som filter, effekter, musik, AR, hastighetsjusteringar eller annat – de verktyg som gör en TikTok-video till vad den är idag. Inga detaljer delas heller kring var dessa 15-sekunders videor kan upptäckas i Youtube-appen.
Youtube introducerar BrandConnect – en plattform för samarbeten mellan kreatörer och varumärken
Youtube utvecklar sin FameBit-plattform till Youtube BrandConnect för att göra det lättare för kreatörer och varumärken att samarbeta.BrandConnect erbjuder insiktsbaserade matchmakingverktyg för kreatörer, vilket ger dem enklare tillgång till branded content på Youtube.
Den tidigare webbplatsen med självbetjäning i FameBit kommer att stängas 31 juli 2020. YouTube BrandConnect kommer endast att fokusera på full-servicedelen av sitt erbjudande, där ett team av experter proaktivt matchar kreatörer med varumärken och stöttar med kampanjhantering från början till slut.
Youtube har också lagt till nya mätlösningar som Brand Interest Lift – som mäter konsumentens sökbeteende som kommer från att titta på en Youtubevideo, Influencer Lift – som mäter konsumentens grad av köpintention, brand recall osv. och slutligen organiska view-through konverteringar.
Google Insights låter också varumärken för första gången på Youtube mäta påverkan och avkastning (ROI) på deras influencer-marknadsföringskampanj för första gången på Youtube.
BrandConnect görs tillgängligt för kvalificerade kreatörer i USA med 25 000+ prenumeranter, som kan registrera sig för tillgång till plattformen i Youtube Studio.
Facebook testar Dark Mode på en liten andel mobilanvändare
Facebook har bekräftat att vissa användare nu kan byta till Dark Mode i mobilappen.
Inom Facebook’s app-familj är dark mode redan tillgängligt på Messenger, Facebook Lite, på WhatsApp och Instagram. Facebook har även adderat Dark Mode i sin nyligen utökade Desktop-uppdatering.
Facebook varnar med pop-ups till användare innan de delar en gammal Story.
Facebook introducerar nu en varningsanvisning för användare om de försöker dela innehåll som är mer än 90 dagar gammalt. De kommer att ges valet att ”gå tillbaka” eller klicka igenom om de fortfarande vill dela historien medveten om att den inte är ny.
Bakgrunden till detta är att gamla Stories som delas ut ur sitt ursprungliga sammanhang spelar en stor roll i spridandet av felinformation, förklarar Facebook. Särskilt nyhetskällor och publicister har uttryckt oro över att gamla nyheter delas som om de vore “breaking news”.
“Over the past several months, our internal research found that the timeliness of an article is an important piece of context that helps people decide what to read, trust and share” – skrev Facebook’s Vice President för Flöden och Stories John Hegeman på företagets blogg .
Facebook överväger även andra typer av notifikationer för att minska felinformation på plattformen. Du kan läsa mer om det i deras bloggpost här.
Nu behövs inget Facebook-konto för nya Instagram-annonsörer
Ända sedan Facebook förvärvade Instagram 2012 arbetade de hårt för att helt integrera appen i sitt ekosystem. Detta har varit särskilt påtagligt när det gäller annonsfunktioner, där Instagram till stor del har gynnats av Facebooks befintliga targeting-modell och marknadsföring över flera plattformar.
Instagram introducerar nu möjligheten för annonsörer att köra annonser på sin plattform utan att ansluta till ett Facebook-annonskonto. Funktionen verkar endast vara tillgänglig för varumärken och kreatörer i Turkiet och USA. Dessutom är det endast tillgängligt för dem som marknadsför på Instagram för första gången och ännu inte har anslutit sig till sina Facebook-konton. Om man tidigare använt sig Facebookkonto för att annonsera på Instagram så måste man fortsätta göra det.
Hoppas att du uppskattade veckans nyhetssvep och att du lämnar med ny inspiration om hur du kan ta ny mark i sociala medier! Om du undrar något är vi bara ett samtal bort.
Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad!