Med mindre att göra utomhus och mer att göra inomhus framför våra skärmar, har varumärken idag ytterligare en anledning till att se över sin marknadsföring och hur man bäst skall skapa innehåll för att nå privatpersoner hemma. Med allt färre ögon på fysiska reklamplatser och word of mouth-kommunikation, måste nu många företag förlita sig på en helt digital distribution online och tänka smart kring hur budskap skall spridas genom delningar och t.ex. livesändningar. Vi har också sett ett stort skifte kring hur allt fler och fler privatpersoner skapar innehåll, inte minst genom TikTok, och hur det kan komma att inspirera den professionella branschens sätt att skapa och se på innehåll i ett ljus som faktiskt attraherar, är genuint och fungerar.
Under året som gått har du säkert sett många lösningar och exempel på både bra men också mindre bra kampanjer och strategier. Du har säkert ett par personliga favoriter, så ställ dig frågan; Vad gjorde den kampanjen speciellt bra och vad kan du ta med dig?
Nedan har jag samlat ett par få men konkreta exempel som du kan ta med dig som inspiration.
Adidas — #HOMETEAM
Det populära sport- och klädmärket Adidas samlade sina ambassadörer under benämningen och hashtagen #HOMETEAM. Inte bara utnyttjar Adidas den starka kopplingen till lagsporten men lyfter fram det på ett smart sätt med personliga filmer utan filter och stark utstickande grafik. Ett smart sätt att anpassa en kampanj efter innehåll som kommer från flera personer och platser runtom i världen.
Fortnite — Digitala koncerter
Redan den andra februari 2019 hölls den första konserten i tv-spelet Fortnite. Utvecklaren Epic Games kunde då utnyttja sin erfarenhet och lärdomar och skapa ytterligare en konsert tillsammans med artisten Travis Scott som totalt lockade 12.3 miljoner spelare att samtidigt samlas i spelet. Värt att nämna är också TikTok, som gjorde en liknande satsning tillsammans med The Weeknd nyligen.
Borussia Mönchengladbach — Fans i kartong
Den tyska fotbollsklubben bjöd in sina fans att ladda upp bilder på sig själva som de sedan kunde skriva ut på kartong och placera runtom läktaren för att fylla arenan. I samband med kampanjen samlades totalt €40 000 in till välgörenhet, och arenan fylldes till sin maxkapacitet om 54 014 personer.
ZARA — Egentagna modellbilder
För en ny kollektion skulle klädmärket ZARA vanligtvis organisera en professionell fotografering i en studio, men denna gång bad de sina modeller att fotografera sig själva hemma. Kampanjen och tillvägagångssättet är inte unikt i sig, men det påvisar styrkan i autentiska miljöer. En del personer har dock uttryckt sitt missnöje och påpekat att det inte går att ta ett köpbeslut då modellen i vissa fall poserar onaturligt. Om inte annat, har kampanjen väckt uppmärksamhet.
DC FanDome — Ett globalt event
För att visa upp sina kommande filmer och stärka sitt fäste bland fansen anordnade nyligen serieförlaget DC Comics ett virtuellt event där besökarna kunde vandra runt och besöka fem olika världar — med olika typer av innehåll. Med en mix av förinspelade intervjuer, direkta livesändningar och innehåll som fans själva kunde ladda upp, erbjöd de en exklusiv och personlig upplevelse som var tillgänglig för registrerade personer under 24 timmar. Ett smart sätt att samla in extremt många e-postadresser, och ta reda på vad varje individ intresserade sig för, genom att kunna skapa personliga schema och planera upplevelsen.
För att sammanfatta detta blogginlägg och trenden som vi nu ser framför oss, så är vägen framåt digital, inkluderande, genuin och interaktiv. Ta med dig dessa ledord!