Facebook lanserar ”Live Shopping Fridays” tillsammans med stora varumärken inom mode, skönhet & hudvård

Ett nytt koncept lanseras av Facebook i form av en serie för att få större varumärken att använda sig av liveshopping. Eventen kommer att pågå varje fredag från nu till mitten av juli. I denna artikel får du veta mer om vilka varumärken som skall ansluta sig till eventen och hur formatet har utvecklas under de senaste året.

Facebook vill väcka engagemang bland sina användare via Live Shopping Friday’s” – ett koncept som de har skapat i syftet är att uppmana större varumärken att testa på liveshopping samt att öka medvetenheten kring formatet bland konsumenterna. Konceptet innebär en serie av liveshopping där en rad olika varumärken främst inom skönhet, mode och hudvård kommer att medverka. Eventen kommer att äga rum varje fredag och premiären var den 22 maj 2021 och kommer att vara fram till i mitten av juli. Det har meddelats att varumärken såsom Abercrombie och Fitch, Bobbi Brown, Clinique, Sephora, Dermalogica, Alleyoop och Zox kommer att ansluta sig. 

Facebook släppte serien för både mobila enheter och desktops i USA. Åtkomst får man via Facebooks “Shop”-flik där man som användare kan se schema för de aktuella eventen. 

Under eventets gång kan tittarna kommentera, ställa frågor och få svar direkt av varumärkena. Om en produkt är intressant kan tittarna klicka på denna för att läsa mer, utan att behöva lämna livestreamingen eller om de önskar köpa en produkt kan de göra det när som helst under eventet. I samband med det får varumärket tillgång till kundernas leveransuppgifter och de kan välja att lämna ut andra uppgifter som exempelvis e-post eller telefonnummer som senare kan användas i annonseringssyfte. 

“The way that we’re thinking about this is that e-commerce has made buying incredibly convenient. So when you have a need, you pull out your phone, purchase, and your order is on its way” – Yulie Kwon Kim explains , Leads product for Facebook App Commerce.

Liveshopping blev tillgängligt på Facebook under sommaren 2020, efter ett antal beta tester där formatet var anpassat för små till medelstora varumärken och har sedan dess varit ett vinnande koncept under pandemin. 

Facebook är inte den enda plattformen som har sett potentialen av liveshopping sedan Covid-19 bröt ut. Det sägs att startups som NTWRK, Popshop live och Bambuser tog liveshopping till USA efter att det blivit populärt i Kina redan före pandemin. E-handelsjätten Amazon kör också liveshopping frekvent på plattformen. Det är minst sagt ett växande format. 

Hoppas att du uppskattade denna artikel. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev nedan för att hålla dig uppdaterad inom de senaste nyheterna och trenderna inom digital marknadsföring!

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm