Facebook vill väcka engagemang bland sina användare via “Live Shopping Friday’s” – ett koncept som de har skapat i syftet är att uppmana större varumärken att testa på liveshopping samt att öka medvetenheten kring formatet bland konsumenterna. Konceptet innebär en serie av liveshopping där en rad olika varumärken främst inom skönhet, mode och hudvård kommer att medverka. Eventen kommer att äga rum varje fredag och premiären var den 22 maj 2021 och kommer att vara fram till i mitten av juli. Det har meddelats att varumärken såsom Abercrombie och Fitch, Bobbi Brown, Clinique, Sephora, Dermalogica, Alleyoop och Zox kommer att ansluta sig.
Facebook släppte serien för både mobila enheter och desktops i USA. Åtkomst får man via Facebooks “Shop”-flik där man som användare kan se schema för de aktuella eventen.
Under eventets gång kan tittarna kommentera, ställa frågor och få svar direkt av varumärkena. Om en produkt är intressant kan tittarna klicka på denna för att läsa mer, utan att behöva lämna livestreamingen eller om de önskar köpa en produkt kan de göra det när som helst under eventet. I samband med det får varumärket tillgång till kundernas leveransuppgifter och de kan välja att lämna ut andra uppgifter som exempelvis e-post eller telefonnummer som senare kan användas i annonseringssyfte.
“The way that we’re thinking about this is that e-commerce has made buying incredibly convenient. So when you have a need, you pull out your phone, purchase, and your order is on its way” – Yulie Kwon Kim explains , Leads product for Facebook App Commerce.
Liveshopping blev tillgängligt på Facebook under sommaren 2020, efter ett antal beta tester där formatet var anpassat för små till medelstora varumärken och har sedan dess varit ett vinnande koncept under pandemin.
Facebook är inte den enda plattformen som har sett potentialen av liveshopping sedan Covid-19 bröt ut. Det sägs att startups som NTWRK, Popshop live och Bambuser tog liveshopping till USA efter att det blivit populärt i Kina redan före pandemin. E-handelsjätten Amazon kör också liveshopping frekvent på plattformen. Det är minst sagt ett växande format.
Hoppas att du uppskattade denna artikel. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev nedan för att hålla dig uppdaterad inom de senaste nyheterna och trenderna inom digital marknadsföring!