Som för allt, innan du börjar göra något, behöver du ha en tydlig plan för ditt innehåll. Låt oss lyssna till DigiViews Art Director, Totte Annerbrink’s bästa praxis för framgång.
1. Relevans, tid och tajming är en viktig faktor
För att uppnå ett högt engagemang hos målgruppen handlar det om att vara relevant i såväl innehåll som kommunikation i sociala medier och vara “up-to-date” med det budskap förmedlas – ha trender, globala händelser, årstider och högtider i åtanke i ditt kreativa skapande. Ett tydligt exempel är Dbjourney som till följd av världsnyheten om containerfartyget som fastnade i Suez Kanalen, publicerade ett inlägg på Instagram och skapade engagemang bland följarna genom att de skrev “Dreadfulblockage…This is the last time we let our intern drive the Deliveryboat. D_b_ name a new boatname below👇🏽 #dbjourney”.
2. Våga testa ditt innehåll över en längre tid
Mycket av det innehåll som du skapar behöver testas över tid för att du skall kunna se vad som fungerar bra respektive mindre bra. Ett exempel är musik som i två olika tempo kan ge olika resultat. Du kan testa ett musikspår som t.ex. har 110 bpm (beats per minute) eller 80 bpm i två annonser för att sedan utvärdera det tempo som flest interagerade med, och fortsätta på det spåret/tempot. Våga prova nya kreativa metoder efter de resurser och den budget som du har för att du skall kunna utveckla ditt innehåll, vilket är nyckeln till resultat i ett föränderligt medielandskap som vi har idag.
3. Markera budskap i innehållscopy
Dina kunder exponeras för mellan 6.000-10.000 budskap per dag. Dina annonser har ofta fler än ett budskap. Du bör därför dela upp det och möjligtvis markera dina viktigaste ord med en stark färg, eller små rörelser för att få en annan effekt som gör att det sticker ut. Det gör också att ditt innehåll blir mer lätt konsumerat och dina budskap fångas upp av målgruppen. Vi kommer ihåg enbart 10% av vad vi läser och 30% av vad vi ser. Om du sedan vill att målgruppen skall klicka sig vidare till din webbsida skall du markera och förtydliga din call-to-action. Se nedan exempel:
4. Återanvänd innehåll i sociala medier
Du kan vara smart med dina resurser genom att se över ditt befintliga material och se över vad som kan användas igen. Att producera nytt innehåll tar tid och resurser. Att omsätta material som du tidigare har skapat gör att du enkelt kan dra ned på både kostnad och tid, och istället vara mer kreativ för att skapa mer och varierande innehåll. Vid en tight deadline kan du forma om gammal infografik med ny data eller använda dig av split-screen för omsätta befintligt material till ett nytt format.
5. Separera din kommunikation beroende på produkt
Om du har flera produkter som är anpassade för olika kunskapsnivåer eller personer, rekommenderas att separera innehållet till dessa eftersom att de riktar sig till två målgrupper. Du kan fortfarande använda samma grundidé, och göra olika annonser. Arbeta med olika tempo, färger och musik för att skapa två helt olika känslor. Om du har ett längre klipp, kan du dela upp det i flera korta sekvenser som gör att innehållet blir lättare att konsumera. Se nedan exempel:
6. Testa andra kanaler i din mediemix
Det är svårt att veta vilken kanal som fungerar bäst för ditt innehåll, därför bör du testa din målgrupp. Varje användare av sociala medier har i snitt 8 konton som de använder i vardagen. Din målgrupp kan interagera med ditt innehåll beroende på plattform för att de använder dem i olika syften. Säg att de börjar dagen med att skrolla i sitt instagramflöde på väg till jobbet, och väl på jobbet klickar in på linkedin med sin första kaffekopp. Vid lunchtid är det dags att leta inspiration på Pinterest för en ny lampa till vardagsrummet och så fortsätter det så. Se din mediemix som en spelplan och hur de jobbar tillsammans. Vi får ut mer data än någonsin, så se till att du har din mätning på plats för att följa din målgrupps användarbeteende, för att kunna finnas där målgruppen är.
7. Arbeta med stora element
Du har 1,7 sekunder att fånga din målgrupps uppmärksamhet och visuella effekter kan hjälpa dig att bibehålla ett engagemang hos din målgrupp. För att kunna sticka ut i mängden bland andra annonser i sociala medier, behöver man experimentera och våga använda sig av starka färger, förstorade ord, inzoomade detaljer i bild och effektfull musik.
Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!