Många småföretag har drabbats hårt av pandemin och de som inte legat i framkant och digitaliserat sin verksamhet har hamnat efter. Utmaningen för många har varit resurser och en begränsad budget för marknadsaktiviteter. TikTok meddelade i ett pressmeddelande den 20 maj 2021, att de kommer att lansera ett stödpaket till småföretag på tre marknader: Irland, Sverige och Österrike. Stödpaketet inkluderar tillgång till TikTok Ads Manager, SMB Knowledge Hub samt tillgång till ett partnerskap mellan Shopify och TikTok.
Syftet är att kunna öppna upp för möjligheter inom lokala små- och medelstora företag för att de skall kunna upptäcka och nå ut till nya målgrupper. TikTok har på den svenska marknaden utökat sina resurser inom marknadsföring, reklam och media för att kunna stödja flera varumärken i att utveckla den digitala närvaron samt öka kännedomen om TikTok i Norden efter öppningen av TikToks första kontor i Stockholm i mars 2021. Målsättningen är att kunna stödja småföretag att få kontakt med nya kunder på ett prisvärt och meningsfullt sätt i hela Europa och näst på tur efter denna lansering står Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien.
Shimona Mehta, Managing Director, Shopify EMEA, säger:
”The past year has been one of immense change for retailers, who have had to be agile in a rapidly evolving retail landscape. Today, the way that entrepreneurs start, run, and grow businesses has permanently altered. Brands are also having to compete like never before to get the attention of buyers. The goal is for businesses to make it easier for buyers to discover their brands. With this new TikTok partnership, Shopify merchants in Ireland, Sweden and Austria can connect and build relationships with customers in a way that can help drive long-term sales growth.”
Kom igång med TikTok SMB Hub
TikTok SMB Hub innefattar allt från framgångsrika kampanjer till handfasta kreativa tips och inspiration samt vägledning i verktygen som skall hjälpa företag i alla storlekar att bli verksamma på plattformen i en stor skala. TikTok har också tagit fram Small Business Guide som innehåller verktyg, strategier och inspiration för att hjälpa småföretag att komma igång och utvecklas.
Bli viral med hjälp av TikTok Ads Manager
TikTok Ads Manager är utformad för att hjälpa företag, små som stora, att komma igång på plattformen och göra deras marknadsföring till ”100% TikTok”. Små- och medelstora företag kommer att ha möjlighet att använda TikTok Ads Manager för att tillsammans med tusentals småföretag i Europa bli virala, nå engagerade målgrupper och öka sina intäkter via TikTok. Den kraftfulla plattformen gör det enkelt för företagare att skapa och hantera sina egna TikTok-kampanjer.
Partnerskap med Shopify
TikTok och Shopify samarbetar för att hjälpa företagare att skapa och driva annonskampanjer direkt inriktade via TikToks engagerande community. Via partnerskapet kan företag skapa köpbara videoannonser till flödet direkt i Shopify och enkelt distribuera dem till TikTok. Partnerskapet kommer att hjälpa företag i alla storlekar att ta till sig nya idéer, trender och insikter.
TikTok har redan samarbetat med ett antal innovativa företag i Irland, Sverige och Österrike för att hjälpa dem att nå en ny publik. NinePine, som är baserat i Stockholm är ett av de företag som redan använder partnerskapet för att få tillgång till nya kunder och växa sin verksamhet:
NinePine
Ett svensk klädmärke för träningskläder och arbetar för kombinationen av fysisk aktivitet och mindfulness som kan förbättra människors livskvalitét oavsett om personen i fråga går på Yoga, gymmar, kör crossfit, triathlon, löptränar eller vandrar i skogen. De vill uppmuntra människor att röra på sig.
Kousha Torabi, medgrundare av Ninepine, säger:
”TikToks partnerskap med Shopify presenterar ett helt annan spelplan för vår marknadsföring. Som ett snabbt växande företag letar vi ständigt efter nya sätt att hitta kunder. Genom partnerskapet har vi tillgång till en mängd nya kunder som vi inte kunde ha nått annars. Vi använder partnerskapet för att noggrant mäta och optimera våra utgifter och inriktning på TikTok för att skaffa nya kunder. TikTok och Shopify har redan hjälpt oss att växa bortom Sverige till andra europeiska marknader. Vi ser värdet av TikTok i vår marknadsföringsmix så mycket att vi kommer att arbeta med en innehållsskapare specifikt för att hjälpa oss att producera innehåll för plattformen”
Via TikTok kan småföretag bygga relationer med likasinnade företag. I hela Europa finns det en mångsidig grupp av 100 miljoner människor med en publik för varje enskilt företag. TikTok har sett varumärken skapa verkliga kontakter med samhället genom att omfamna den kreativitet som gör plattformen unik. Varumärken kan använda hashtags som exempelvis #smallbusinesscheck (9,2 miljarder visningar) och #smallbusinessowner (2,2 miljarder visningar) för att dela med sig av sin historia och resa med andra småföretagare och för att bygga ett samhälle med ett ekosystem av stöd. Detta inkluderar allt från packning av ordrar, handledning bakom kulisserna till företagsrådgivning och motivation under tuffare omständigheter som gör att företagare interagerar med varandra och potentiella kunder på TikTok.
Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev här nedanför!