Men vad är egentligen nyckeln till framgång vid lansering av en bildelningstjänst när föregångarna lagt ner en efter en? Hur positionerar man ett helt nytt varumärke i sociala medier där inte bara nedladdningar av appen är bärande, utan även långsiktigt användande?
Utöver den effektiva prismodellen och det faktum att aimo-bilarna är helt eldrivna, är svaret relevans. Bildelning är fortfarande ett relativt nytt fenomen i Stockholm, därför krävs det en vattentät kommunikationsstrategi som inte bara ökar kännedomen om varumärket utan även om fenomenet bildelning för att trigga till engagemang och stärka lojaliteten långsiktigt hos målgruppen.
Vi har djupdykt i målgruppsanalyser för både innerstad och förort, konkurrenternas såväl framgångar som misslyckanden samt prospektering av konkurrenternas mest och minst frekventa användare och utifrån detta arbetat fram en lanseringsplan för sociala medier där strategi, innehåll och distribution är synkroniserat in i minsta detalj för varje enskild målgrupp. Med målsättningen att etablera varumärket, fånga intresset för tjänsten och maximera användningen av aimo i Stockholm stad kommer målgruppen utefter behov och livsstil möta aimo på helt unika sätt för högsta möjliga relevans. Tillsammans med varumärkeskonceptet “Gets you there” och sajt framarbetad av våra grymma samarbetspartners RUTH och Sunny at Sea, ska ingen Stockholmsbo missa aimo i sina sociala flöden.
Aimo är ett helt nytt koncept som vi tyckte behövde en nytänkande, innovativ byrå och då var SocialView det perfekta valet! Vår satsning kommer att fokusera på det digitala och med vårt samarbete har vi utformat ett minst sagt spännande kampanjkoncept. Vi är spända på att se hur stockholmarna tar emot sin nya bildelningstjänst – Josephine Adorelle, General Manager aimo
Aimo är ett otroligt spännande varumärke och vi är extremt stolta över att agera social media partner för uppdraget. Ett helt nytt varumärke behöver en välarbetad och stark branding, eye catching content och inte minst rätt budskap vid rätt tidpunkt för att ta en position långsiktigt. Då samarbetet med aimo innefattar både strategiskt och operativt arbete i form av projektledning, produktion, distribution och optimering tillsätts vår expertis i sin fulla form för maximalt resultat vilket vi onekligen ser fram emot att leverera på.
Äntligen någon som förstår vad som krävs för en lyckad satsning i sociala medier! Att få arbeta med Josephine och gänget på aimo som har modet och det digitala mindsetet “social is the way to go” och samtidigt förstår att det behövs rätt strategi, innehåll och distribution i sin kompletta form för att lyckas är oerhört roligt och vi ser verkligen fram emot att se kampanjen rulla ut i dagarna – Pauline Wallander, Project Director SocialView
Arbetsgrupp
KAM / Projektledare – Pauline Wallander
Projektledare – Sofia Vinsa
Creative Director – Felicia Holte
Creative / Producer – Totte Annerbrink
Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av de senaste insikterna inom digital marknadsföring och fler nyheter om DigiView!