Facebook introducerar Multiple Text Optimization

Hack i häl efter att Google lanserade responsiva sökannonser förra året, hakar Facebook på trenden och gör det nu möjligt att addera flera alternativa primära texter, rubriker och beskrivningar i dina annonser. Mer om detta i dagens bloggpost!

Förra året lanserade Google responsiva sökannonser, vilket låter annonsören ange flertalet rubriker och beskrivningar i skapandet av en annons. Google Ads testar därefter olika kombinationer automatiskt och lär sig vilka kombinationer som presterar bäst – för att kunna optimera resultatet.

Nu hakar Facebook alltså på detta, genom att låta annonsören addera flera alternativa primära texter, rubriker och beskrivningar. Tidigare har detta endast funnits för Facebooks dynamiska annonser, men
kommer nu alltså vara en möjlighet för alla annonstyper.

Verktyget låter en även förhandsgranska varje unik annons-variation, något som ger en möjlighet att se över hur de olika texterna passar med varandra och kan komma att se ut.

För att kunna se hur de olika text-variationerna presterar, välj följande alternativ när du skräddarsyr resultatkolumnerna:

Varför är detta något att bry sig om?

Detta ger en bra möjlighet, utan att manuellt behöva skapa oändligt många annonser, att testa hur olika typer och kombinationer av meddelanden går hem hos olika målgrupper. Att låta algoritmerna testa och optimera annonsresultatet utefter de kombinationer som användarna visar mest intresse för ger en inte bara bra insikter om vilken kommunikation användarna svarar bäst på, det sparar även annonsören massvis med tid.

Enligt Facebook är detta något som rullar ut nu och kommer finnas tillgängligt för alla annonsörer inom några veckor.

Hoppas du uppskattade artikeln och bär med dig värdefulla insikter. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

totte.annerbrink@remotion.se
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
totte.annerbrink@remotion.se
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm