Förra året lanserade Google responsiva sökannonser, vilket låter annonsören ange flertalet rubriker och beskrivningar i skapandet av en annons. Google Ads testar därefter olika kombinationer automatiskt och lär sig vilka kombinationer som presterar bäst – för att kunna optimera resultatet.
Nu hakar Facebook alltså på detta, genom att låta annonsören addera flera alternativa primära texter, rubriker och beskrivningar. Tidigare har detta endast funnits för Facebooks dynamiska annonser, men
kommer nu alltså vara en möjlighet för alla annonstyper.
Verktyget låter en även förhandsgranska varje unik annons-variation, något som ger en möjlighet att se över hur de olika texterna passar med varandra och kan komma att se ut.
För att kunna se hur de olika text-variationerna presterar, välj följande alternativ när du skräddarsyr resultatkolumnerna:
Varför är detta något att bry sig om?
Detta ger en bra möjlighet, utan att manuellt behöva skapa oändligt många annonser, att testa hur olika typer och kombinationer av meddelanden går hem hos olika målgrupper. Att låta algoritmerna testa och optimera annonsresultatet utefter de kombinationer som användarna visar mest intresse för ger en inte bara bra insikter om vilken kommunikation användarna svarar bäst på, det sparar även annonsören massvis med tid.
Enligt Facebook är detta något som rullar ut nu och kommer finnas tillgängligt för alla annonsörer inom några veckor.
Hoppas du uppskattade artikeln och bär med dig värdefulla insikter. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!