Facebook News kommer till en början att testas i USA och kommer att erbjuda dessa funktioner;
TODAY’S STORIES
Generella nyheter som ändras löpande för att visa upp de största händelserna i världen. Dessa väljs ut av journalister anställda av Facebook och kommer att väljas ut utifrån kriterier för att få ett så blandat innehåll som möjligt.
PERSONLIGT INNEHÅLL
Anpassar innehållet efter vilka nyheter som man tidigare läst, delat eller följt. Detta kommer däremot inte att påverka vad som syns i det vanliga Facebook flödet.
ÄMNEN
Sorterar nyheterna som visas efter ämnesområden, såsom affär, nöjen, hälsa, vetenskap & tech och sport.
PRENUMERATIONER
Koppla betalda prenumerationer från tidningar till News för att läsa artiklarna där.
KONTROLL
Välj bort vilka ämnen, artiklar eller publicister som ska döljas från flödet.
Kategorier
När Facebook tog fram News ville de få ett så varierat nyhetsinnehåll som möjligt och kommer därför dela in nyheterna i fyra kategorier.
- General
- Diverse
- Topical
- Local news
Pålitliga artiklar från verifierade nyhetssidor
Nyhetssidor som vill synas i News fliken kommer behöva bli verifierade efter en rad riktlinjer för att Facebook ska kunna garantera pålitliga och informativa artiklar. Dessa riktlinjer omfattar att nyhetssidan har funnits i minst 90 dagar och att den länkar till en webbplats med verifierad domän. Annonser från nyhetssidorna är tillåtna men nyhetsinnehållet måste överstiga mängden annonsinnehåll och att det är tydligt markerat för läsaren om innehållet .
Genom att öppna upp möjligheterna för att utgivare själva kan registrera sig kan även vinklarna på vad vi läser för nyheter ändras. På många av de större tidskrifterna kan man se olika vinklar på innehåll, främst politiskt, och att detta forum kan ge en bredare syn på vad som faktiskt publiceras och hur det framställs.
Facebook har varit väldigt tydliga i sin ställning om vikten av yttrandefriheten och att kunna uttrycka sina åsikter fritt men de är medvetna om baksidan av detta med skadligt material som kan spridas väldigt fort. De har över 35 000 anställda som dagligen kontrollerar innehåll för att inte otillåtet material så som terrorist-propaganda eller näthat ska kunna spridas men trots detta finns alltid risken att “fake news” och felaktig information smiter mellan.
“Medan vi arbetar hårt för att ta bort innehåll som kan orsaka stor skada tror jag även att vi behöver vara försiktiga med att skapa fler regler kring hur människor får prata och vad de får säga.” – Mark Zuckerberg
Facebook är en av de sociala medier som kommer att tillåta politiska annonser under det amerikanska valet 2020 och detta kommer med stor sannolikhet även att synas i News fliken, antingen genom faktiska annonser eller artiklar med politiska budskap. De har fått stor kritik för detta med tanke på hur valet 2016 starkt påverkades av annonser från bland annat Ryssland genom Facebook och även Cambridge Analytica skandalen.
Annonsering i News?
Facebook har gått ut med att det till en början inte kommer gå att annonsera i News men som tidigare nämnt kan utgivarna använda sponsrat innehåll, referral länkar och Instant Article annonser. Om News fliken blir populär med många läsare och högt engagemang kommer Facebook med största sannolikhet öppna upp för alla att annonsera.
För de som annonserar på exempelvis Aftonbladet eller andra nyhetsmedier kommer det verkligen öppna upp möjligheten att synas för relevanta och värdefulla personer istället för att hoppas att målgruppen först går in på den sidan och sedan faktiskt ser och uppmärksammar annonsen. Ännu en möjlighet att bli smartare i marknadsföringen för att hitta rätt kunder och bearbeta dem. När man dessutom lägger in faktorn att över en tredjedel av svenska folket idag använder annonsblockerare i webbläsaren kan Facebook News verkligen utmana de traditionella medierna.
Nu återstå bara att se hur News mottas av testpubliken och när den kommer att lanseras i Sverige!
Hoppas du uppskattade artikeln och bär med dig värdefulla insikter. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!