Allt du behöver veta om Facebook Ad Library & Privacy Checkup

Facebook utökar funktionerna för användarintegritet: Här är allt du behöver veta om ”Ad Library” och ”Privacy Checkup”. Trevlig läsning!

Facebook fortsätter att utveckla nya tekniker för att höja användarnas integritet. Ända sedan skandalen Cambridge Analytica, har plattformen ständigt uppdaterat sina lösningar med nya tekniker som berör användarintegritet. Nu släpps den senaste uppdateringen som bland annat handlar om hur användarna ska få bättre kontroll över vilka annonser de exponeras av och lättare kunna skydda sina privata konton mot oönskad aktivitet.

Debatten kring politisk reklam på nätet har under den senaste tiden varit ett hett diskussionsämne. Företag har valt att vidta olika åtgärder i frågan och nu tar Facebook ytterligare ställning i ämnet. Facebook lanserade 2018 ett nytt verktyg ”Ad Library” med funktionen att offentliggöra alla de politiska annonser som någonsin florerat på plattformen. Detta för att belysa politiska och samhälleliga frågor och även för användarna att se avsändaren av respektive budskap. Under de senaste månaderna har Facebook tittat närmare på vad olika användare tycker om policyn för politiska annonser. Det var då två teman som stack ut:

  • Användare vill ha bättre inblick i vem som försöker påverka väljare genom användning av politiska annonser
  • De vill även ha mer kontroll över vilka annonser de blir exponerade för 

Detta mynnade ut i 4 uppdateringar för att möta de önskningar som uppdagats:

Visad publikstorlek i annonsbiblioteket
I annonsbiblioteket har ännu en flik adderats: Potential Reach. Under denna flik får man information om hur många personer avsändaren ville nå ut till med varje annons. 

Bättre sökning och filtrering av annonsbibliotek
Det kommer nu även att bli enklare att undersöka och söka på specifika politiska kampanjer för väljarna, när filtrering och sökfunktion adderats i annonsbiblioteket. 

Se färre politiska annonser
Som komplement till tidigare uppdateringar i ”Ad-preferences”, som möjliggjort för användare att se färre annonser kring ett visst ämne eller område, kommer det nu gå att välja ”politiska- och samhällsfrågor” under fliken. 

Kontroll över anpassade målgrupper från kundlistor
Anpassade målgrupper från en kundlista är något som går att skapa utifrån befintliga kontakter. Man laddar då upp en lista på mailadresser, telefonnummer eller med annan information som Facebook slutligen matchar mot sina användare. Användare kommer fortsättningsvis ha kontroll över hur denna information går att matcha med ens konto på Facebook. Anpassade målgrupper från kundlistor hjälper annonsören att både exkludera användare från ens annonser samtidigt som de kan bestämma exakt vilka som ska få se innehållet. Den nya uppdateringen gör det nu möjligt för användare som är med på dessa listor att både gömma annonser och lägga till annonser som de vill ta del av även om de exkluderats av annonsören.

Förutom reglaget av annonser som berör politiska och samhälleliga frågor, innehåller även den förnyade transparensen utvecklade verktyg för kontroll över sina konton – Privacy Checkup. Verktyget har funnits sedan 2014 men har nu utvecklat 4 olika kategorier som guidar användarna i hur de kan stärka sin kontosäkerhet och öka kontrollen över vilka som kan ta del av det man delar och hur ens privata information kan användas.

Vem kan se vad jag delar
Under denna flik får man information om vem/vilka som kan ta del av ens poster och se ens profilinformation. Det går även att ändra inställningarna för detta och på så sätt få kontroll över vem man vill ska ha tillgång till informationen.

Hur håller jag mitt konto säkert
Här kan man utveckla säkerheten för ens konto genom att ändra till ett säkrare lösenord och aktivera varningsmeddelanden vid inloggningsförsök från annan enhet. 

Hur kan personer hitta mig på Facebook
Denna funktion hjälper en att ställa in hur man vill att folk ska hitta en på Facebook och vilka som kan skicka vänförfrågningar. 

Mina datainställningar på Facebook
Här ges man information om vilka appar man har loggat in med via Facebook. Det går även att ta bort appar som man inte längre använder. 

Den nya uppdateringen ger nu sina användare mer kontroll över vilket innehåll de väljer att ta del av och insikt i hur annonsörer tänker i bearbetning av målgrupper. De ges även möjlighet att på ett enklare sätt styra över vilka personer som har rätt till privat information som delats på ens profil och i postade inlägg. Facebook har till skillnad från Twitter och Google inte valt att ta bort politiska annonser eller reducera räckvidden av dem, utan har istället utökat transparensen kring avsändarna och gett användarna möjlighet att själva styra över vad de ska exponeras för. Facebook ger även löftet till sina användare att arbetet kring ökad integritet på plattformen kommer att fortsätta bearbetas och utvecklas kontinuerligt. 

Här kan du djupdyka ytterligare i informationen vi har delat med oss av idag:
Facebook – Expanded Transparency and More Controls for Political Ads
Facebook – Guiding You Through Your Privacy Choices

Hoppas du uppskattade artikeln och bär med dig värdefulla insikter om hur Facebook behandlar användarintegritet. Om du undrar något är vi bara ett samtal iväg! 🥳

Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

totte.annerbrink@remotion.se
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
totte.annerbrink@remotion.se
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm