Det är algoritmen som styr det innehåll vi som användare ser på Instagram. Varje gång som vi öppnar appen, sorterar Instagram det innehåll som finns tillgängligt och vilka inlägg som kommer högst upp i ditt flöde samt i vilken ordning. Det gäller även de inlägg som du får se under “utforska”-fliken och i vilken ordning som du får se Instagram stories, Reels och IGTV.
Med andra ord kontrollerar Instagrams algoritm allt det organiska innehåll som du blir exponerad för i appen.
Det innehåll som du får se i appen, baseras på ditt användarbeteende och algoritmen utgår från tre kategorier:
Relationer
Algoritmen antar att du kommer att vara intresserad av det innehåll som du har interagerat med tidigare vilket brukar utgå från detta:
- Om ni följer varandra
- Om du sökt efter personen
- Om ni har skickat meddelanden till varandra eller kommenterat på varandras inlägg
- Om du har sparat hens inlägg
- Om ni taggar varandra i inlägg
Aktualitet
De senaste publicerade inläggen anser algoritmen är de som är viktigast för dig. Däremot hävdar instagram att alla inlägg från de personer som du följer kommer att dyka upp någon gång i ditt flöde.
Intressen
Algoritmens uppgift är i slutänden att ge dig som användare det innehåll som du vill ha. Dessa är några faktorer som kan styra det:
- Frekvens
Om du har följare som är inne på Instagram 10 gånger under en dag är det mer sannolikt att dem ser dina inlägg jämfört med dem som besöker appen en gång per dag.
- Antal följare
Om du följer över 1000 personer så ser du sannolikt färre inlägg från alla dessa jämfört med om du skulle ha följt 100 personer.
- Tid
De som tillbringar mycket tid kring att scrolla igenom sitt flöde lär se fler inlägg än dem som spenderar mindre tid i appen vilket kan tyckas vara en självklarhet.
Hur skall vi då arbeta med Instagrams algoritm för att få synas på plattformen under 2021?
- Karuseller driver engagemang
Inlägg som väcker mycket engagemang verkar belönas med mer räckvidd. Av allt innehåll idag är ca 17% av inläggen publicerade som karuseller. Enligt en undersökning av Hootsuite får inlägg som är karuseller uppemot 1,4x högre räckvidd och 3,1x högre engagemang än andra inlägg.
- Aktivitet lönar sig.
Grunden i att synas på Instagram är att frekvent publicera innehåll, oavsett om ditt mål är att öka engagemang, räckvidd eller antal följare.
- Det finns inga genvägar
Det finns inga genvägar till att få ett väl exponerat konto på Instagram. Att köpa följare anses inte vara ett hållbart koncept när det gäller att uppnå resultat i din räckvidd. Det som du bör fokusera på är det som du kan kontrollera och generera i värde. För att få fler att vilja följa dig – Bygg relationer och skapa ett genuint samt äkta konto.
- Ignorera myter
Kreatörer, verifierade konton, och andra företagskonton blir inte boostade av algoritmen som många kanske tror utan algoritmen påverkar dem på samma sätt som andra konton.
- Våga testa nya funktioner
Instagram har ännu inte bekräftat det ännu, men ser man på tidigare funktioner så vill plattformen att du som användare testar nya funktioner och premierar därför de som testar nytt, exempelvis Reels som är Instagrams senaste tillskott.
- Använd Hashtags på rätt sätt
Tydliga och genomtänkta hashtags hjälper dig som användare att hitta bilder med ett specifikt innehåll, men kan också hjälpa algoritmen att nå ut till relevanta användare.
- Publicera ditt innehåll när din målgrupp är aktiv
För att få dina följare att interagera med ditt innehåll gäller det inte enbart att publicera innehåll som tilltalar dem, utan att tajma publiceringen när de är som mest aktiva på plattformen. Därför behöver du analysera dina följares användarbeteende, omvärldsbevaka och se över när människor generellt är aktiva. Tänk smart. När kollar du själv främst Instagram? Kanske på väg till jobbet mellan klockan 7 och 8 på morgonen eller när du äter lunch. Användaren spenderar i snitt 30 minuter per dag i appen. Dessa är möjligtvis några bra tider att publicera dina inlägg, däremot får du svaret med rätt analysverktyg.
- Engagera din målgrupp
Något som sägs vinna över algoritmen är när du får en bra relation med dina följare som innebär ett högt engagemang. Ett riktmärke för bra engagemang på Instagram sägs vara mellan 1-5% och genomsnittet för företagskonton ligger på 0,85% och dit kommer du genom att engagera dem på något sätt som kan innebära att slänga ut en fråga och skapa en öppen dialog – Var kreativ!
- Automatisera mera
Slutligen för att kunna förstå din målgrupp behöver du ett bra analysverktyg för Instagram, för att kunna mäta dina resultat oavsett vad du har för KPI:er behöver du följa upp dem om du vill förbättra dem.
Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!