För att se vad som fungerar, respektive inte fungerar, är det essentiellt att mäta resultatet av dina betalda kampanjer. Gör du det öppnar du upp för stor affärsutveckling, tack vare av de insikter som annonseringen ger. Med rätt underlag på plats kan du dessutom kostnadseffektivisera din investering och således göra den desto mer lönsam längs vägen, för att på sikt maximera avkastningen på din mediebudget. Förståelsen för om, och hur, din kampanj presterar i linje med dina målsättningar gör också att du kan få insikter i hur du bör optimera dina annonser – för att uppnå än mer framgångsrika resultat.
Nedan kommer vi gå in på vad du bör ha i åtanke när du mäter din annonsering.
Sätt upp mål efter syftet.
Innan du drar igång med annonseringen behöver du bestämma vilket, eller vilka, mål du har med din kampanj. För att kunna göra det behöver du dock ha ett syfte med kampanjen som du utgår ifrån. Är syftet att du vill stärka din varumärkeskännedom? Eller är det kanske att få folk att köpa din produkt? När du har ett syfte med annonseringen på plats blir målsättningen med kampanjen lättare att sätta – och med ett tydligt mål är det lättare att bedöma hur kampanjen presterar. Det gör det lättare för dig att optimera resultat under tiden som kampanjen är aktiv, samt veta vilka nyckeltal (KPI:er) som du skall ha koll på.
Här är några exempel på KPI:er du kan fokusera på när du mäter din annonsering – utbrutna per målsättning:
Varumärkeskännedom
Räckvidd – Hur många unika personer har din kampanj visats för?
Frekvens – Hur många gånger har samma person i genomsnitt sett din annons?
Engagemang
Video engagement rate – Hur interagerar målgruppen med dina videoannonser?
Trafik – Hur mycket trafik till webbplatsen/app genererar dina kampanjer?
Sälj
Konverteringar och konverteringsgrad – Värdefulla händelser på webbplatsen eller appen, exempelvis köp eller registreringar. Hur många konverteringar genererar vi?
CPA – Anskaffningskostnaden, vad betalar vi för en ny kund eller registrerad användare?
ROAS – Hur mycket pengar får du tillbaka för varje krona du sätter in?
Följ målgruppens beteende.
För att också följa målgruppens beteende efter att de interagerat med din annons kan du installera en pixel för den eller dem plattformar som du väljer att annonsera på. Därefter kan du välja de events/händelser som du vill följa, som antalet som landar på hemsidan, hur många som läser ett värdefullt blogginlägg eller hur många konverteringar som annonseringen genererar.
Under kampanjens gång.
När din kampanj är live skall du hålla koll på de KPI:er som du valt att fokusera på. Detta för att ha koll på att din budget spenderas på ett så effektivt sätt som möjligt och så att du inte spenderar för mycket av din budget i onödan. Att se över är bland annat – Hur stor exponering har dina annonser? Ser du att du betalar en hög summa, men inte når särskilt många så skall du överväga att se över dina målgrupper och segmentera de desto mer specifikt. Om du ser att dina annonser inte har högt engagemang hos din målgrupp kan det innebära att målgruppen inte är relevant nog för den kommunikationen du vill delge.
Efter avslutad kampanj.
När du har avslutat din kampanj har du fått massor av data och insikter som du kan dra nytta av till kommande perioder. Sammanställ vad som fungerade bra och vad som kan optimeras till nästa kampanjperiod.
Kvalitativ data att se över är
All Målgruppsdata – Vilka målgrupper når du ut till?
CRM-data – Hur fungerar leads genereringen?
Befintlig kunddata – Hur presterar dina annonser mot befintliga kunder?
Annonsdata – Hur har användaren interagerat med din annons?
Sammanfattning.
Det finns inga exakta riktlinjer för hur du skall gå tillväga i din annonsering för att lyckas nå framgångsrika resultat utan du måste prova dig fram. Det gäller att våga att lita på den statistik som du har fått efter din kampanj och att se hur dina annonser har presterat efter den data du har fått, så att dina annonser kan prestera ännu bättre under nästa kampanj.
Hoppas du uppskattade artikeln och glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!