Vi lever i en konstant föränderlig värld där vårt kreativa skapande och det innehåll vi tar fram har en större roll och påverkan än någonsin. Vår värld digitaliseras fortare än någonsin i effekterna av Covid-19 och vi spenderar alltmer tid framför våra skärmar och enheter.
Därför krävs det att vi skapar innehåll som engagerar och är värdeskapande för användaren, för att faktiskt göra avtryck i det digitala bruset och samtidigt göra världen till en lite mer värdefull plats. För att sticka ut bland den stora mängden reklam och annonsering vi möts av dagligen — behöver huvudsyftet vara att bli ihågkommen lite längre, istället för att glömmas bort dagen eller sekunden efter när vi har scrollat vidare. Allt fler anses tröttna på annonsering vilket är en utmaning för mediebranschen. Detta väcker frågan; Vad ska vi tänka på när vi skapar innehåll, vars syfte är att bli ihågkommet lite längre?
Nedan har jag samlat ett par enkla och tekniska tips som tar dig en bit på vägen, men kom ihåg att det alltid är huvudbudskapet och dess naturliga kraft som spelar roll och faktiskt har en betydelse.
Tidig branding
Presentera varumärket tidigt och visa logotypen i början av en film, speciellt i awareness-fasen för att de personer och kalla målgrupper som inte känner till ditt varumärke sedan tidigare skall lägga det på minnet.
Break the rules
Våga vara kreativ och klamra inte fast vid tidigare etablerade grafiska riktlinjer på detaljnivån. Experimentera med små effekter, detaljer och hur du på ett smartaren sätt kan presentera ett budskap. Begränsa inte ideér och innehåll utifrån hur tidigare kampanjer och innehåll har sett ut, ha för vana att alltid göra något annorlunda. Oavsett hur stort eller litet det är.
A/B-tester
Vi nämner det ofta och det är ett bra sätt för att se vad som faktiskt fungerar och för att ta reda på vad personer reagerar på kopplat till ditt varumärke. Testa olika färger, typsnitt, språk och ordval, bild etc. så kan du enklare nyansera ditt innehåll mot uppsatta mål längst vägen.
Format
Se till att innehållet är anpassat utefter placeringen och plattformen där det ska visas och konsumeras. Lägg den extra lilla kärleken som krävs för att det ska se professionellt ut, och för att dra nytta av de format som du har till ditt förfogande.
Innehållsstrategi
I ett konkurrenskraftigt klimat gäller det att ha tydliga riktlinjer för att lyckas med sin innehållsstrategi i sociala medier. Video och det rörliga formatet är, hör och häpna, fortfarande det som presterar och engagerar bäst. Så detta är att föredra framför bild när det kommer till din annonsering. Detta är en trend som kommer fortsätta växa, och som de allra största företagen idag tävlar om; hur länge de kan engagera dig med video.
Vi har idag ett genomsnitt på 1,7 sekunder på oss att fånga en persons uppmärksamhet. Hur skall man då börja när det kommer till innehållsstrategier?
Börja att utforma ditt innehåll utefter den övre och varumärkesbyggande fasen och kommunicera mot de personer som har ett intresse för vad du vill säga. Innehållet måste i denna övre fas därför vara intressant och engagerande för att personer i fråga skall kunna börja överväga att ta till sig det du vill kommunicera. Det enda som du bör fokusera på här är ren och skär känsla.
Vidare i den övervägande considerationfasen är det först här som du kan presentera mer konkret information.
I den säljande conversionfasen är det viktigt att sätta din produkt/tjänst i ett sammanhang och visa upp produkten i en mänsklig miljö för att visa på användningen om det handlar om ett större köpbesult. Så se över varje steg i processen och planera, samt ta fram innehåll för olika scenarion och beteenden.
“Om det inte handlar om en produkt, utan en tjänst — så behövs en mänsklig känsla för att vilja konvertera:”
Det som många fortfarande gör fel är att tänka traditionellt i form av att de skapar en video som direkt skall driva konvertering. Vad man istället bör göra är att dela upp videon i tre delar, eller att skapa tre helt olika filmer, som följer efter varandra.
Videolängd
“Shorter is better”. Första sekunden så attraherar du målgruppen. Rekommendation är att göra din video så kort som möjlig, men så lång som den behöver vara.
Tänk på ljudet
Majoriteten har fortfarande ljudet avstängt, så utforma ditt innehåll som ska annonseras så det fungerar och kan förstås utan ljud. Visa upp användningen i bild, skriv ut budskap med kreativ text etc. Samtidigt bör du använda ljudeffekter och musik för de personer som har ljudet påslaget. Hälften av upplevelsen är ljudet, så det är inte bra att utesluta detta helt — vilket ger en känsla av ett en bit saknas.
Övergångar
Se till att ha en bra övergång mellan klipp och scener som fortsätter att engagera målgruppen – var kreativ och experimentell.
Sammanfattning
Idag handlar mycket om att testa sig fram genom att tänka utanför boxen och skapa annorlunda innehåll gentemot tidigare för att ha en större chans att engagera personer och få dem att komma ihåg din kommunikation lite längre. I en värld som snabbt förändras kan ett tips vara att omvärldsbevaka konkurrenterna för inspiration och att även se över vad som trendar, eller att göra tvärtemot detta. Bara för att något fungerar idag så behöver det inte betyda att det också kommer fungera imorgon — förändring sker snabbare än vi kan blinka och det gäller att konstant vara agil och öppen för detta.
Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!