Den sociala plattformen lanserades i början av 2010 och idag har appen över 442 miljoner globala användare varje månad. Pinterest används främst till att samla inspiration i form av bilder, det kan vara till din kommande renovering, bröllop eller middagsbjudning. Användarna kan själva ladda upp bilder och dela med andra för att sedan skapa pinboards – som en form av digital anslagstavla. Plattformen domineras av kvinnliga användare varav majoriteten är mellan 29-34 år. USA har största användarantalet som är 97 miljoner enligt senaste statistiken från Hootsuite.
Varför annonsera på Pinterest?
I knappt tio år har vi kunnat använda oss av betald marknadsföring i sociala medier. Att annonsera är ett kostnadseffektivt sätt för att nå ut till fler än din följarskala, och interagera med nya potentiella kunder. Annonsering i sociala kanaler har öppnat för nya affärsmöjligheter genom att bidra till e-handelns tillväxt.
Genom Pinterest funktioner har du redan en köpbenägen målgrupp och du kan rikta dina annonser genom Pinterest sökfunktion likt googles sökmotor. Detta öppnar upp möjligheter för dig som annonsör. Likt andra annonseringsverktyg kan du själv välja vilken budget du vill sätta för din kampanj. Du kan sätta mål och genom detta uppnå din målsättning såväl som att driva varumärkeskännedom till leadsgenerering.
Det finns även alternativ för dig som E-handlare genom att Pinterest kopplades ihop med Shopify under 2020 och möjliggjorde att koppla ihop affären direkt med plattformen.
Genom Pinterests annonseringsverktyg kan du skapa målgrupper genom demografi, geografi, ålder, kön och på så sätt öka din räckvidd och samtidigt säkerställa att du når ut till rätt målgrupp.
Detta behöver du för att komma igång med din annonsering på Pinterest.
För att kunna komma igång med din annonsering och få tillgång till Pinterests annonseringsverktyg behöver du skapa ett företagskonto, för att sedan komma igång med ett annonskonto i Pinterest business där du skall skapa dina första annonser.
För att sedan mäta ditt resultat av din annonsering är en rekommendation är att installera en pixel, för att på så sätt ha möjlighet att följa din målgrupp genom köpresan.
Steg för steg – Annonsering på Pinterest.
Steg 1 – Välj målsättning
Du behöver likt andra kanaler sedan välja målsättningen med din kampanj som kan vara;
- Öka varumärkeskännedom
- Skapa överväganden
- Driva konverteringar
- Onlineförsäljning
Läs mer om Pinterest tillgänglighet för mål och annonsformat här.
Steg 2 – Välj målgrupp
Via Pinterests inriktningsverktyg så får du hjälp att hitta rätt målgrupp för dina annonser. Så här hittar du rätt publik:
Automatisk inriktning: Baseras på uppgifter från din pin
Målgrupper: Rikta in dig till rätt publik via information som ålder, kön, plats och språk.
Intressen: Nå den publik som är intresserad av exempelvis recept, inredning eller mode
Sökord: Nå din målgrupp genom att inrikta dig på specifika söktermer.
Kundlistor: Nå befintliga kunder som varit i kontakt med din webbplats, butik eller via innehåll på Pinterest.
Lookalike målgrupper: Dessa målgrupper kan du skapa för att hitta andra personer som har liknande beteenden och intressen som dina befintliga kunder
Läs mer om hur du ställer in din målgruppsinriktning här.
Steg 3 – Välj budget
Du kan välja vilken budget som du vill avsätta för din annonsering, och du väljer mellan daglig budget för din kampanj eller livstidsbudget som är totalsumman för hela perioden. Beroende på vilket kampanjmål som du valde i tidigare steg så kan du välja att ställa in egna bud för dina annonser eller att Pinterest hjälper till med automatiska bud.
Läs mer om hur du ställer in och redigerar ditt bud här.
Steg 4 – Välj format & Placering
Innehållet avgör vilket format eller placering som du väljer på Pinterest samt vad du har för målsättning med din annonsering. Dessa format är rekommenderade för Pinterest: 2:3,9:16 1:1, för att sedan nyttja dessa placeringar som finns att välja emellan:
Statiska pins: Har en bild och liknar vanliga pins, men är märkta med “sponsored”.
Videoannons: Liknande statiska pins men i rörligt format.
Annons för app-installation: Annons som vill få användaren att installera en specifik app, utan att lämna Pinterest.
Karusell- annonser: En serie av fler bilder.
Shopping-annonser: visar en bild/video i taget och gör det möjligt för användaren att köpa produkter som de hittar på Pinterest.
Samlings-pins – visas med en huvudbild ovanför tre mindre bilder i flödet på mobila enheter.
Granska Pinterest’s produktspecifikationer här.
Steg 5 – Mäta annonsering i Pinterest.
Baserat på vad du har satt för målsättning för din kampanj så är det olika mätetal (KPI:er) som är intressanta att kolla på. Dessa är några av de vanligaste KPI:erna:
Cost per action – Vad är kostnaden per lead?
Cost per Click – Vad kostar varje klick på din annons?
Frekvens – Hur många gånger ser din målgrupp din annons per vecka?
ROAS – Vad blir din avkastning på annonskostnaden?
Läs mer om rapportering på Pinterest här.
A/B testning på Pinterest
Likt annonsering i Facebooks kan du också skapa A/B tester för att se vad din målgrupp interagerar och engageras av. Det gör du genom att skapa två annonser som är snarlika varandra, men du ändrar små detaljer som kan vara färg, copy, språk etc. Sedan kan du utvärdera vad som attraherar din målgrupp och optimera dina annonser.
Sammanfattning.
Det har inte varit möjligt att annonsera i Pinterest lika länge som i våra största sociala kanaler, och detta gör att det ännu är låg konkurrens jämfört med de andra kanalerna. Det möjliggör för ditt företag att ta mark och kunna kostnadseffektivt annonsera i kanalen.
Dessutom så kommer det successivt nya uppdateringar som kan utveckla din annonsering. Nyligen lanserade Pinterest Dynamic Creative som automatiserar dina personliga annonser och gör så att de smälter in i flödet och inte känns som “reklam”. Pinterest lanserade också en funktion under 2020 som öppnar upp för ännu fler konverteringsmöjligheter för e-handelsbolag. Genom “Shop tabs” kan privatpersoner ta bild på möbler de är intresserade av, därefter kommer liknande möbler upp på plattformen – en anledning till varför du som företag även ska arbeta organiskt på plattformen.
Oavsett om du nyligen kommit igång med din annonsering på Pinterest eller redan annonserat ett tag, behöver du prova dig fram. Det finns enbart riktlinjer – men inget facit för hur du skall nå din målgrupp med din annonsering. Så testa, lär och OPTIMERA mera!
Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!