En nybörjarguide: Teknisk uppsättning för att mäta din annonsering i sociala medier

För att kunna mäta och se hur din kampanj presterar i sociala medier behövs en teknisk uppsättning för att få ut värdefull data som du sedan kan använda för att optimera din kampanj och nå framgångsrika resultat. I detta blogginlägg kommer vi att gå in på ett par viktiga fundament som du inte få glömma i din tekniska implementation.

Innan du påbörjar din tekniska uppsättning av dina sociala medier behöver du kartlägga hur ditt utgångsläge ser ut. Skanna din hemsida för att säkerställa vad som är möjligt att göra utefter hur din hemsida ser ut idag. Du behöver också sätta upp tydliga mål med din kampanj för att se vad som faktiskt är värdefull data att mäta. Är målsättningen att öka varumärkeskännedomen eller att driva konverteringar?

Nedan finner du tips på vad du behöver inkludera i din tekniska implementation för att kunna mäta dina resultat i sociala medier. 

Installera Pixel

För att komma igång behöver du installera en pixel i de kanaler som du väljer att använda för din kampanj. En pixel används för att analysera hur effektiva dina annonser genom att mäta varje händelse som användaren gör på din webbplats. Nedan finner du ett par resurser för olika pixel-uppsättningar:

Install Snap Pixel
Create and install a Facebook pixel
Install the Pinterest tag
Install TikTok Pixel
Create a Twitter Website Tag

Via din pixel kan du säkerställa följande:

Att dina annonser visas för rätt personer
Du kan säkerställa att du når rätt målgrupp och att de utför den handling som du har som målsättning. Men du kan även prospektera nya kunder som besökt din hemsida genom den data som du får ut av denna händelse.

Ökad försäljning
Du kan konfigurera automatiska bud för att rikta dig mot personer som tenderar i att konvertera på din hemsida.

Mäta annonsernas resultat
Du kan få en ökad förståelse av dina annonser genom att mäta vad som händer när din målgrupp ser din annons och interagerar med den.

Google Tag Manager

Dina pixlar installeras som taggar i Google Tag Manager. GTM är ett tredjepartsverktyg och är gratis att använda för att hantera dina taggar som du kopplar på din hemsidan och i andra mobilappar. Du använder verktyget för att samla data från användare och att följa hur användaren rör sig på din webbplats eller vad användaren i sin tur väljer att interagera med. Dessa resultat gör att du kan optimera din sida för att uppnå bättre resultat när det kommer till exempelvis konverteringar. Det går att implementera samma tekniska uppsättning i alla de sociala kanalerna och det viktiga är att uppsättningen är densamma, för att sedan kunna jämföra datan. 

*Nya uppdateringar av IOS har skett under 2021, som innefattar att ditt bolag skall äga er data, annonskonto samt pixel, du kan läsa mer om det här.

Google Analytics

GTM kan kopplas ihop med Google Analytics och där kan du kan samla all data och information som du får in. Det är den statistik som du sedan kan analysera och på så sätt kan börja förstå dina kampanjer för att sedan kunna optimera dem. 

Detta kan du mäta beroende på vad din målsättning är för kampanjen:

Sidvisningar
Mäter att användaren har kommit i kontakt med varumärket digitalt. Detta event mäts i syfte att kunna skapa retargeting-målgrupper och för att kunna exkludera och blir viktigaste indelningen i kundresan. Men också för att säkerställa de kalla målgrupperna.  

Engagerat besök

Detta event är uppdelat och du kan styra följande:

  • Specifika sidvisningar av nyckelsidor som är kopplade till den produkt som du har i fokus för dina annonser. 
  • Hur långt ned som användaren scrollar på din hemsida. 
  • Den tid som användaren spenderar på din hemsida. 

Inom B2B-segmentet så är endast specifika sidvisningar nödvändigt att mäta, beroende på vad du får ut för data, så kan du segmentera ut målgruppen beroende på hur den har interagerat på landningssidan.

Konverteringar

  • Business-to-consumer
    Detta event är inom B2C, värdefullt att mäta för att se köp/transaktioner som gjorts under kampanjens gång. För att dina kunder inom B2C-segmentet skall komma till slutfasen och nå huvudmålet, är det viktigt att ha tydliga call-to-actions för användaren för att kunna ta sig vidare från din annons till landningssidan och navigera sig där. Se till att värdesätta din konverteringspixel och om du har en multi-marknad är valuta att ha i åtanke med. Du väljer där om du vill använda värdet av dina pixlar manuellt eller dynamiskt hela vägen. 
  • Business-to-business
    Inom B2B ligger inte huvudfokuset på att mäta konverteringar i form av köp/transaktioner utan leadsgenerering. Du kan få in ett lead genom att användaren laddar ned en rapport och då fyller i sina uppgifter i form av namn, mejladress eller telefonnummer som sedan din säljavdelning kan agera på. Via Linkedin kan du få stöttning genom deras leadgen-formulär. 

ViewContent
Du kan mäta vilket innehåll som användaren har interagerat med och sett, och sedan använda den datan till att återannonsera mot denna målgrupp. Vilket gör att du sätter ett värde på räckvidden på din landningssida. 

StoreVisit
Har du en fysisk butik? Då kan du använda data från dina fysiska butiken, om du exempelvis visar en annons för en målgrupp som du sedan kan via kundklubb se köpt den vara som du annonserade. 

UTM-taggar

Genom dessa kan man koppla ihop de länkar som man har till sina annonser med målsättningen för kampanjer för att kunna analysera den trafik som din kampanj driver och se din annonsering jämfört med andra kanaler och aktiviteter.  

Säkerställ din tekniska uppsättning

När du är i slutstadiet av din tekniska uppsättning kan du nyttja preview-läget i GTM och testa din uppsättning innan du har skickar iväg det. Du kan också nyttja pixel-extension för google chrome och se vilka events som du har implementerat. 

Sammanfattning

GTM förenklar din process för att få in data och kan samla dina pixlar från olika kanaler. Det är mycket som den värdefulla datan kan användas till, som du får ut av din tekniska uppsättning. Men det viktiga är att man alltid går tillbaka till – vad målet är för kampanjen och försöka hålla det enkelt för att det finns otroligt mycket som man kan göra – håll dig nära affären.  

Lycka till och som vi brukar säga: Testa, lär och framför allt utveckla för att nå bästa resultat. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev! 

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

totte.annerbrink@remotion.se
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
totte.annerbrink@remotion.se
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm