Annonsering på Facebook & Instagram

Sociala medier växer globalt och används av mer än 53% av världens befolkning idag. Detta bidrar till stora möjligheter för ditt företag att nå ut till en bred publik. I detta blogginlägg kommer vi att gå igenom steg för steg hur du går tillväga när du vill komma igång med att annonsera i de största sociala kanalerna: Facebook och Instagram.

Bakgrund

Facebook har över 2,7 miljarder användare varje månad i världen, sedan första versionen lanserades i början av 2004. Den enda sociala plattform som har över hälften av alla sociala medieanvändare. Facebooks hemsida är världens tredje mest besökta hemsida, efter Google och Youtube och är den näst mest nedladdade appen efter TikTok under 2020 enligt Hootsuite. Dagens Facebookanvändare spenderar i snitt närmare 34 minuter på plattformen. 

För drygt tio år sedan lanserades Instagram och idag har appen över en miljard aktiva användare varje månad i världen. Appen används av 51% kvinnor och 49% män och de spenderar i snitt 30 minuter i appen varje dag. Av dessa använder 81% av användarna appen för att söka på produkter eller tjänster. Närmare 130 miljoner av de som använder appen klickar på inlägg relaterade till shopping varje månad. 

Utveckling av betald marknadsföring

I knappt tio år har vi kunnat använda oss av betald marknadsföring i sociala kanaler. Att annonsera är ett kostnadseffektivt sätt för att nå ut till fler än din följarskara, och interagera med nya potentiella kunder. Annonsering i sociala kanaler har öppnat för nya affärsmöjligheter och bidragit till e-handelns tillväxt.

Möjligheter med annonsering på Facebook och Instagram

Att annonsera genom Facebook Family of Apps öppnar upp möjligheterna att nå ut till rätt målgrupp genom att det finns en stor databas från facebooks användare och bygga dina målgrupper. Du kan skapa målgrupper utefter vad din målgrupp har för intressen, demografi, ålder och sedan skapa lookalike målgrupper efter dem, det vill säga målgrupper som har liknande intressen och beteenden med dina redan kvalificerade målgrupper. När du samlat på dig data om målgruppen så kan du dessutom arbeta smart med återmarknadsföring tack vare pixeln på din hemsida. Din annonsering kan hjälpa dig med att bland annat: driva konverteringar, öka trafik till din hemsida, stärka din varumärkeskännedomen och bygga en lojalitet bland både potentiella kunder och befintliga kunder eller rekrytera personal.

Detta behöver du för att komma igång med din annonsering på Facebook/Instagram

Det första som du behöver för att komma igång med din annonsering är att sätta upp ett företagskonto i Facebook Ads manager och därefter göra en företagssida. Sedan går till Facebook Business Manager för att skapa ett Ads konto och använder samma uppgifter som du skapade din företagssida med. 

För att kunna mäta din annonsering och se vart din målgrupp tar vägen när de har interagerat med din annons så rekommenderar vi att ha teknisk implementation på plats. På Facebook kan du installera en pixel, där du väljer vad du vill mäta – så kallade events. Men pixeln är också för att sedan kunna skapa retargeting-kampanjer. 

Strategi för din annonsering

Detta är en grundläggande strategi för din annonsering på plattformen. Längre ner kommer vi att gå igenom steg för steg vad du bör tänka på när du kommer igång med din annonsering. 

Målsättning
Du behöver ett mål med din annonsering för att kunna veta vad du vill åstadkomma. det kan vara att du vill driva fler konverteringar, öka din varumärkeskännedom, få målgruppen att ladda ned din app etc. 

Målgrupp
Utgå från det som du redan vet om din målgrupp exempelvis: ålder, geografisk plats eller beteende. 

Innehåll
För att nå ut till din målgrupp behöver du ett visuellt tilltalande innehåll med ett budskap som fångar upp ett intresse.

Period
Att ta hänsyn till när du väljer kampanjperiod för din annonsering är exempelvis högtider. Då det är ofta stor konkurrens bland annonsörer och därmed dyrare. 

Budget
Att sätta en budget gör att du aldrig behöver betala mer än vad du har tänkt, du kan välja att sätta en daglig budget eller en livstidsbudget under den period som dina annonser skall köras.

Format
Det finns sex flexibla annonsformat som du kan välja mellan och de är anpassade för att fungera på alla enheter. Du väljer själv om du vill visa en bild eller video. Du kan läsa mer om format längre ner i detta inlägg. 

Steg för steg – Annonsering på Facebook och Instagram

I Facebook Ads Manager kommer du igång med din kampanj och kan skapa dina första annonser:

Steg 1 – Välj målsättning för din kampanj

Varumärkeskännedom
Du kan välja mellan varumärkesmedvetenhet och räckvidd för att fånga din målgrupps intresse. I detta steg riktar du dig till kalla målgrupper som du vill skall interagera med ditt varumärke. 

Appinstallationer, Trafik, Leadsgenerering
I detta steg riktar du dig mot redan prospekterade (varma) målgrupper som du vill skall ladda ner din app, besöka din hemsida, registrera sig för att få mer information om ditt företag, ta kontakt via meddelanden, interagera med dina inlägg eller se din video för att öka intresset. 

Steg 2 – Välj målgrupp

Du kan välja mellan tre verktyg för att skapa målgrupper:

Basmålgrupper – Målgrupper baserade på ålder, intressen geografi m.m

Anpassade målgrupper – Byggs på användare som interagerat med ditt företag genom att exempelvis besök din hemsida. 

Lookalike-målgrupper – Målgrupper som du skapar via dina kunders intressen. 

Steg 3 – Välj placering

Facebook for business rekommenderar att du inkluderar annonsering på Instagram om du skapar annonser för Facebook där målsättningen även stödjer Instagram. På så sätt optimerar du leveransen. Att välja automatiska placeringar i Facebook Ads Manager är att föredra då Facebook själv optimerar din budget på de placeringar som går bäst för maximalt resultat.

Facebooks nyhetsflöde
Dina annonser visas i nyhetsflödet på datorn när personer öppnar Facebook-webbplatsen på sina datorer. Dina annonser visas i nyhetsflödet på mobila enheter när personer använder Facebook-appen på mobila enheter eller öppnar Facebook-webbplatsen i en mobilwebbläsare.

Instagram-flödet
Dina annonser visas i mobilflödet när personer använder Instagram-appen på mobila enheter. Instagram-flödesannonser visas bara för personer som använder Instagram-appen.

Facebook Marketplace
Dina annonser visas på startsidan i Marketplace eller när någon bläddrar i Marketplace på Facebook-appen. 

Facebooks videoflöden
Din video visas mellan organiska videor i miljöer med endast video på Facebook Watch och i Facebooks nyhetsflöde.

Facebooks högerkolumn
Dina annonser visas i högerkolumnen på Facebook. Annonser i högerkolumnen visas endast för personer som ansluter till Facebook på sin dator.

Instagram – utforska
Dina annonser visas när någon klickar på ett foto eller en video. 

Messenger-inkorg
Dina annonser visas på startfliken på Messenger.

En rekommendation för ökad räckvidd i din annonsering är att inkludera Audience Network som för att du kan nå fler personer genom andra appar och dessutom till en lägre kostnad. 

Dina annonser visas i externa appar.

Audience Network Native, Banner och Interstitial
Dina annonser visas i appar i Audience Network. Ta reda på mer om bannerannonser, interstitial-annonser och native-annonser.

Audience Network belönad video: Dina annonser visas som videoklipp som folk kan titta på i utbyte mot belöning i en app (till exempel valuta eller objekt i appen). Ta reda på mer om belönad video.

Dynamiska annonser. 

Dynamiska annonser är för dig som E-handlare som har ett brett utbud och inte vill skapa massvis med ad sets, utan det som dina dynamiska annonser hjälper dig med är att automatiskt leverera tjänster och erbjudanden till en relevant målgrupp. De fungerar på samma sätt med som andra annonser att du kan välja både placering och målsättning. 

Om du är i första steget i din köpresa, där du vill nå brett till kalla målgrupper som ännu inte har köpt något från ditt bolag så kan du nå dem via dynamiska annonser. Men du kan även nå till den målgrupp som interagerat med dina produkter genom att uppmana dem att konvertera.   

Steg 4 – Budget

Daglig budget är det genomsnittliga belopp som du vill väljer att spendera på ett Ad Set eller en kampanj varje dag och det finns ingen gräns.

Livstidsbudget: Det totala beloppet som du är villig att spendera under kampanjens eller Ad Setets hela körningstid. Livstidsbudget har en fast gräns och inget genomsnitt per dag som daglig budget har.

Steg 5 – Format

Beroende på innehåll och vad du vill förmedla i dina annonser, kan du välja mellan dessa format:

BildVisa upp engagerande bilder med en tilltalande klickvänlig text. 

Video Skapa känslor genom storytelling och berätta din historia i rörligt format

StoriesInspirera din målgrupp genom ett mobilanpassat format

Messenger – Ta kontakt med din målgrupp

Karusell – Visa upp till tio bilder, där var och en har en egen länk

Bildspel – Videoliknande annonser består av rörelse, ljud och text.

Samling – Din målgrupp kan bläddra och upptäcka bland ditt utbud 

Uppspelningsbara – Annonser som erbjuder en förhandsgranskning innan de laddar ner din app

Därefter är du redo att komma igång med dina annonser!

Steg 6 – Mäta din annonsering

För att sedan kunna se vad som fungerar respektive inte fungerar i din annonsering behöver du ha koll på några viktiga mätetal även kallade KPI:er. Dessa är för att säkerställa att din målsättning uppnås.  Dessa är de vanligaste KPI:erna:

  • Räckvidd Hur stor exponering har dina annonser?
  • Click Through Rate- Hur många klickar sig vidare på din annons?
  • Cost per Click – Vad kostar varje klick på din annons?
  • FrekvensHur många gånger ser din målgrupp din annons per vecka?
  • Video engagement rate – Hur många interagerar med dina annonser genom visningslängd på videos?
  • Trafik – Hur många leads genererar dina annonser till hemsidan?
  • ROAS – Vad blir din avkastning på annonskostnaden?
  • Konverteringar – Hur många konverterar genom dina annonser?
  • Cost per action – Vad är kostnaden per lead?

A/B test
För att se vad din målgrupp interagerar och engageras av, så kan du  skapa två annonser som är snarlika varandra, men du ändrar små detaljer som kan vara färg, copy, språk etc. Sedan kan du utvärdera vad som attraherar din målgrupp och optimera dina annonser.

Sammanfattning

Att nå resultat i din annonsering kan ta tid. Du behöver ge din annonsering minst sex månader för att kunna börja förstå din målgrupp, veta vilka format som fungerar, fördelning av budget m.m. Men det gäller att våga prova sig fram för att komma dit. Det finns inget facit för ett framgångsrikt resultat i annonsering annat än riktlinjer för hur man gå kan tillväga. Medielandskapet förändras konstant och bara för att ditt innehåll fungerar idag så behöver det inte fungera imorgon. 

Behöver du mer resurser för att komma igång? Ta då del av Facebook’s “Vägledning för Facebook-annonser eller deras onlineutbildning “Facebook Blueprint.

Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev! 

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm