7 heta tips för dig som e-handlare i sociala medier

Under 2020 växte e-handeln i en rasande fart, samtidigt fortsatte sociala medier sin ständiga utveckling i vårt allt mer digitaliserade samhälle. Konkurrensen om konsumenterna är hårdare är någonsin och i ett konkurrensutsatt klimat behöver du som e-handlare en tydlig strategi för att lyckas nå ut till såväl existerande som potentiella kunder. I detta blogginlägg får du 7 tips på vad du behöver ha i åtanke när du marknadsför din e-handel i sociala medier.

Förhållningssätt inom annonsering som e-handlare 

Se över din kundresa och hur du kommunicerar med dina målgrupper. 

Många e-handlare är fast i konverteringsträsket, vilket är vad vi på DigiView kallar det när den enda kommunikation som bedrivs av ett varumärke är säljpushar som syftar till att få folk att köpa (helst så mycket som möjligt, helst på en gång). Absolut att du kanske redan har en låg tröskel till konsumenterna, men utan varumärkesbyggande kommunikation som inspirerar och engagerar riskerar du att köparna vänder kappan med vinden om en av dina konkurrenter plötsligt har ett mer förmånligt erbjudande. Konsumenterna gillar produkten, inte dig – det är det som blir problemet. 

Se över din mediemix. 

Vilken intention har din målgrupp när de besöker olika medier? För att lyckas driva en så relevant och kostnadseffektiv annonsering som möjligt behöver du försöka förstå vilket mindset målgrupperna är i när de är besöker olika medier. Du behöver även se till att din mediemix täcker flera stadier, från plattformar där synligheten kommer bli högre till kanaler där engagemanget och köpbenägenheten är större. Pinterest är ett klockrent exempel på en plattform där användarnas syfte ofta är att inspireras – deras köpintention är redan hög och du kan pusha mer för konvertering, medan Facebook och Instagram är plattformar där du garanterar en stor synlighet. Se över var din målgrupp befinner sig, vilket mindset de är i och  hur väl de känner till dig, anpassa därefter kommunikationen. 

7 heta tips för dig som e-handlare inom annonsering i sociala medier

1. Sänk trösklarna på din hemsida

När den potentiella kunden väl har kommit till konverteringsstadiet är en snabbladdad och okomplicerad hemsida en grundförutsättning för att möjliggöra en enkel och smidig köpprocess. Finns det inte på plats är risken stor att konsumenten lämnar i ett för tidigt stadie då engagemanget minskar med långa laddningstider och svårnavigerade webbsidor.

2. Dynamisk produktannonsering via sociala medier 

Dynamiska produktannonser är ett mycket bra och kostnadseffektivt sätt att återannonsera varor mot personer som redan visat ett intresse för dem, antingen genom att ha kikat på produkten eller lagt den i varukorgen, utan att ha genomfört ett köp. Facebook, Instagram, Snapchat och Pinterest är de sociala plattformarna som idag erbjuder DPA’er, YouTube har ett liknande alternativ och snart finns även möjligheten på TikTok. 

3. Utforska Facebook & Instagram Shops

Nya uppdateringar öppnar upp nya möjligheter för din e-handel via social shopping. Sätt upp en gratis shop via din Facebook- och/eller Instagramsida, skapa produktkategorier och låt användarna se ditt sortiment direkt på plattformen. I Sverige finns ännu inte möjligheten att genomföra ett direktköp via Facebook och Instagram Shops men är något som beräknas komma inom snar framtid. 

4. Tekniska fundament & viktiga mätetal att ha koll på

Tekniska fundament:

Pixel – Kan du använda för att analysera effekten av dina annonsering genom att mäta varje händelse som användaren gör på din webbplats. 

Produktkatalog – Kan du använda för att samla de produkter som du vill marknadsföra i dina sociala kanaler, däribland dynamiska annonser och Facebook Shops.

Taktik med din attributionsmodell – Har du koll på last click, first click eller linear? Ett fundament för att ha koll på dina insatser och hur du mäter avkastningen av dem. 

Viktiga mätetal

ROI: Return On Investment – Din avkastning på den investering du gjort

ROAS: Return On Ad Spend – Din intäkt per investerad annonskrona

Purchase Value: Konverteringsvärdet som du fått ut via din kampanj 

Purchases: Köp/Transaktioner som kan attribueras till dina annonser 

Initiate Checkout: Någon har påbörjat köp via din hemsida

Add to Cart: Någon har lagt i varukorgen på din hemsida

Viewed Content: Någon som gjort vad du anser är en värdefull handling på din hemsida – för många e-handlare innebär det att en person har besökt en produktsida

PageView: Någon landar på valfri sida på din webbplats 

5. Ny kund vs. återkommande kund

Hur stor andel av de köp som vi ser attribuerad i våra sociala medier var från helt nya kunder och hur många av de som köpte har köpt hos oss tidigare? För att kunna separera antalet köp som gjorts av nya kunder och antalet köp som gjorts av existerande kunder behöver du ha en gedigen teknisk implementation på plats, men resultatet blir otroligt intressant att analysera. Att mäta CPA (cost per action/acquisition) per ny och existerande kund ger dig värdefulla möjligheter att se vad det kostar att få en ny kund respektive en befintlig kund att köpa igen. Kombinerar du dessa insikter med konverteringsvärdet per grupp kan du få ytterligare förståelse för din kunds Life Time Value och hur du framöver bör fokusera dina marknadsföringsinsatser – mot prospektering eller lojalitet. 

6. Samarbeta med influencers för att stärka ditt varumärke.

För många varumärken har samarbeten med influencers resulterat i ett ökat konsumentförtroende då de valda profilerna ofta har tillitsfulla och varma följare. Använder sig ditt företag av marknadsföring genom influencers? Se till att koppla samman ambassadören ni samarbetar med genom branded content ads. Ditt varumärket blir således en branded partner till ambassadörens profil och du kan sponsra inlägg som personen gjort genom att koppla ihop profilens kanal med ditt annonskonto. Det gör att du äger datan och kan jobba vidare med målgrupperna som engagerat sig i annonseringen längre fram. 

7. Merförsäljning via återannonsering  

Att ha koll på dina produkters köpcykel är viktigt för att kunna vara effektiv i din merförsäljning. Säljer du exempelvis schampo och vet att cykeln på produkten är cirka två månader? Se då till att ha en refill-annons aktiv som uppmanar kunder som köpt produkten för två månader sedan att fylla på.

Vill du att kunden skall handla oftare än varannan månad? Låt köparna upptäcka fler produkter som skulle kunna vara relevanta komplement genom att återannonsera specifikt utvalda produktset till just dem. Om du är kreativ i ditt skapande får du inte folk att enbart köpa samma produkter på nytt, utan även andra produkter i ditt sortiment.  

Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev! 

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm