Sociala medier används av mer än 53% av världens befolkning enligt senaste undersökningen av Hootsuite. Snapchat används främst av en yngre målgrupp och det finns stora möjligheter att annonsera mot en köpbenägen målgrupp då 60% gör spontana köp i appen. I detta inlägg kommer vi att gå in på hur du kommer igång med din annonsering på Snapchat.
Snapchat är en social plattform där du som användare kan dela bilder och videoklipp med olika stickers och filter till eller ringa ett videosamtal och chatta med andra användare. Appen lanserades under 2011 i USA. Idag används appen dagligen av 238 miljoner miljoner internetanvändare runt om i världen, enligt statistik från Hootsuite. Appen har aktiva användare som i snitt öppnar appen mer än 30 gånger per dag. Snapchat har en ung målgrupp i jämförelse med andra sociala kanaler, hela 82% av alla snapchattare är under 34 år. Enligt en undersökning av Hootsuite så gör 60% av snapchats användare spontana köp.
Låt oss djupdyka i hur du kommer igång med din annonsering på Snapchat.
Varför annonsera på Snapchat?
Snapchat används främst av en yngre målgrupp som även har en hög aktivitet, vilket gör att du som annonsör har stora möjligheter att engagera din målgrupp samt stärka ditt varumärke. Du väljer själv vilken budget du vill spendera på din målgrupp och genom att du kan specificera din målgrupp via demografi, ålder, kön, geografiskt område, intressen och beteende så kan du nå de målgrupper som ger en faktiskt effekt på dina affärsmål. Att arbeta med betald marknadsföring öppnar upp möjligheter, gentemot organiskt innehåll. Men framförallt så du kan utöka räckvidden och prospektera nya potentiella kunder. Du kan sedan genom din annonsering samla data från din målgrupp och återannonsera mot befintliga kunder.
Kom igång med din annonsering på Snapchat
För att komma igång med din annonsering på Snapchat behöver du sätta upp ett företagskonto, för att sedan komma in i Snapchats annonseringsverktyg: Snap Ads Manager. När du sedan har kommit till steget att skapa din annons så behöver du sätta upp en målinriktning beroende på vem du vill nå. Därefter väljer du målsättning med kampanjen; trafik till hemsidan, installering av appar, varumärkeskännedom etc. För att till sist, sedan välja budget och till sist placering av annonsen.
Installera pixel
För att kunna mäta din annonsering och sedan kunna återannonsera mot dina befintliga målgrupper så behöver du samla in data från dina målgrupper. Detta kan du göra genom en pixel som du installerar via Snapchat Ads Manager.
Strategi – Annonsering på Snapchat
Målsättning
Du behöver ett syfte med din annonsering för att kunna veta vilka målsättning du skall utgå från för din kampanj. Vanligtvis baseras dessa på var i köpresan som du vill nå din målgrupp. Det är vanligt att man utgår från dessa tre steg som ingår i en klassisk marknadsförings funnel när väljer målsättning:
- Varumärkeskännedom
- Överväganden
- Konverteringar
Målgrupper
I valet av målgrupp på Snapchats annonsplattform så kan du likt andra kanaler rikta dig mot din målgrupp genom demografi, intressen, beteenden. Ett tips är att ett skapa en personas efter den målgrupp som du har idag för att sedan se vilka som du vill nå med din annonsering. Detta steg är det viktigaste för att du skall lyckas med din annonsering – för når du inte rätt personer med dina kampanjer så är din annonsering inte lönsam.
Innehåll
Via Snapchat kan du använda dig av ett kreativt innehåll och det som trendar främst är rörligt material och att ha i åtanke är att innehållet behöver vara mobilanpassat för att fungera i appen.
Budget
Att ha i åtanke när du väljer budget är att din kostnad på Snapchat varierar utifrån olika faktorer som ditt val av målsättning, konkurrens bland andra annonsörer m.m. Kostnaden styrs av målbaserad budgivning. Detta kommer vi gå in mer på nedan.
Steg för steg – Annonsering på Snapchat.
I Snapchat Ads Manager kommer du igång med din annonsering och så här går du tillväga steg för steg.
Steg 1 – Välj målsättning
Som tidigare nämnt så behöver du sätta upp ett mål med din kampanj innan du kommer igång. I Snapchat Ads Manager så kan du välja mellan dessa mål:
- Varumärkeskännedom.
- Övervägande.
Appinstallationer
Trafik till hemsida
Trafik till App
Engagemang
Videovisningar
Leadsgenereringar - Konverteringar.
Konverteringar på hemsidan
Katalog/sälj
Steg 2 – Budget
Du kan välja att sätta en daglig budget eller livstidsbudget. När du har satt ditt mål så baseras din kostnad i din annonsering på en målbaserad budgivning. Detta för att kunna optimera dina annonser. Det finns tre typer av budstrategier:
Automatiskt bud – Tillåter snapchat att själv fördela din budget för att få så många interaktioner av målgruppen som möjligt.
Maximalt bud- är det maximala budget som snapchat får spendera för att få så kostnadseffektiva CPA som möjligt
Målgruppskostnad – Tillåter snapchat att buda för att få din bästa möjliga fördelning och för att hålla din CPA så låg som möjligt
Steg 3 – Format
I Snapchat Ads Manager så kan du välja mellan dessa format:
Single image eller video
Här kan du driva målgruppen via din bild eller video till din hemsida, app, video, AR Lins, eller App store genom att dem sveper upp på din annons.
Story Ad
En kollektion av 3-20 bilder som kommer upp i din målgrupps “discover-feed”
Collection Ad
En kollektion av bilder på produkter som driver trafik till hemsidan.
AR Lens
En lins som du själv skapar genom Snapchat Lens studio.
Sponsrat filter
Du kan skapa ett eget filter med ett grafisk element med ditt meddelande som kan appliceras på din målgrupps snapchat-video eller bild.
Dynamic Ads
Dynamiska annonser är ett sätt att nå redan varma målgrupper, och att personalisera en annons genom att rikta en produkt som din målgrupp tidigare har kollat så kan du öka chansen för konvertering.
Steg 4 – Målgrupp
När du har valt ditt format är det dags att välja målgrupp. Det finns fyra alternativ att välja på när det kommer till att segmentera dina målgrupper. Du kan även välja att utöka din målgrupp med “Expand audience Automatically” för maximal räckvidd.
Lifestyles
Relevant målgrupp som utgår från vad din målgrupp tidigare har interagerat med, och består av underkategorier baserat på intressen.
Shoppers
Målgrupp som bygger på vad folk köper i butiker, restauranger, arenor och återförsäljare.
Viewers
Målgrupp som är baserad på vad de tidigare tittat på för TV, film och video.
Visitors
Målgrupp som baseras på de platser som de besök under dagen som restauranger, butiker, nöjesaktiviteter m.m
Steg 5 – Mäta annonsering
När du väl har en pixel på på plats så kan du mäta hur dina annonser presterar för att kunna optimera dem mot ditt tidigare satta kampanjmål. De vanligaste är att man sedan sätter upp specifika mätetal (KPI:er).
Här är några av de vanligaste KPI:erna:
Impressions
Hur många unika visningar har din annons?
Completion Rate
Hur många ser hela din videoannons på snapchat-story?
Screenshots
Hur många tar en screenshot på din annons?
Cost per click
Vad kostar varje svep upp på din annons?
Cost per mille
Vad har du för kostnad per 1000 visningar?
Swipe Ups
Antal gånger annonsen har registrerat att en användare har gjort en uppåt-swipe.
Du kan med hjälp av dessa KPI:er hålla koll på att din kampanj uppnår den målsättning som du strävar efter och optimera dina annonser under kampanjperiodens gång.
A/B tester
Likt annonsering i Facebooks kan du också skapa A/B tester för att se vad din målgrupp interagerar och engageras av. Det gör du genom att skapa två annonser som är snarlika varandra, men du ändrar små detaljer som kan vara färg, copy, språk etc. Sedan kan du utvärdera vad som attraherar din målgrupp och optimera dina annonser.
Sammanfattning
Som med all annonsering i sociala medier så tar det tid att nå resultat. Det gäller att analysera din målgrupp och se så att du når ut till rätt publik. Det är A och O för gör du inte det så spelar det ingen roll hur grafiskt snygga dina annonser är eller hur viktigt ditt budskap är. Så fokusera på att förstå din målgrupp och A/B testa sedan dina annonser. Det finns inget facit utan enbart riktlinjer på hur du skall gå tillväga. Så Testa, lär och OPTIMERA mera!
Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!