Vårt användarbeteende online har ökat rejält i jämförelse med 2019. Vi har varit tvungna att befinna oss i en mer isolerad miljö och i många fall har vi behövt arbeta från distans hemifrån vilket på så sätt lett till högre individuella krav på att anpassa oss desto mer digitalt än tidigare.
Enligt två undersökningar av WeAreSocial och Hootsuite spenderar vi i snitt 6,5h online varav 3-4h via mobilen. I studierna uppger bland annat 47% av användarna att de har ökat sin närvaro online och hela 70% uppgav att deras närvaro i sociala medier har ökat. Detta år har vi dessutom nått en historisk milstolpe, där 51% av jordens befolkning numera är aktiva användare av social medier och där genomsnittet för ett dagligt användande av sociala medier är 2-2,5h.
Faktum är dock, att endast 13% av den globala marknadsföringsbudgeten placeras i sociala medier, uppger Zenith. Vilket till synes är fascinerande låga siffror med tanke på befolkningens användarbeteende och inte minst de nya förutsättningar pandemin har bidragit med. Bland annat kan man märka av en markant ökning i räckvidd bland annonsörer. I jämförelse med Q2 i fjol kan vi även se att CPC är drygt 23% lägre. Detta är intressanta siffror som skall tas i beaktning nu när vi rör oss mot det sista kvartalet, i många fall det viktigaste kvartalet för många företag.
– 23.6%
Lägre CPC i jämförelse med Q2 2019
79%
Ökning i räckvidd bland annonsörer på Facebook och Instagram mellan den 1 mars – 1 september
76.3%
Ökning i ad spend bland e-handlare, i jämförelse med slutet på Q1 2019
Förutsättningar
Ja, vi kan konstatera att människors beteende har förändrats i sviterna av pandemin. För även om corona har drabbat många branscher väldigt hårt är det samtidigt flera branscher som har gått med framgång.
När människor tvingats till en mer isolerad miljö hemma ser vi att kreativiteten ökat och således har nya intressen frodats. Bland annat ser vi en uppgång inom Järn- och bygghandeln med +20%, sport- och fritid med +11% & heminredning +10%, enligt siffror som branschorganisationen Svensk handel sammanställt från Statistiska centralbyrån under andra kvartalet 2020. Dessa intressen är ju inte bara en fluga som kommer gå över – utan nyvunna intressen resulterar i ett ökat köp-beteende inom segmenten och att folk kommer fortsätta önska sig saker för detta i exempelvis julklapp.
Lista – Här är de branscher som ökat & tappat försäljning under Corona-pandemin, rapporterar SVT: Andra kvartalet 2020 (april-maj) jämfört med samma period 2019
- Järn, bygg, färg 19,8 %
- Sporthandel 11,1 %
- Heminredning 10,4 %
- Elektronikhandel 7,8 %
- Möbelhandel 4,3 %
- Dagligvaruhandel 1,7 %
- Leksakshandel -7,2 %
- Guldsmedshandel -9,9 %
- Bok- och papper -15,6 %
- Optik -24,4 %
- Klädhandel -29,7 %
- Ur -35,4 %
- Skohandel -37,9 %
(Källa: Svensk handel/SCB)
Så. Vi har tydliga indikationer kring olika målgrupper som ökat eller minskat sitt köpbeteende. Med detta sagt gäller det att vara uppmärksam på nya beteenden och bryta ny mark för att kunna expandera sin marknad.
Och det bästa av allt – vi behöver inte längre lita på slumpen när vi marknadsför oss online, låt datan och insikterna om era målgrupper styra er nästa kampanj.
Globala aktiva användare av sociala medier per månad
1.08 miljarder
2.6 miljarder
367 miljoner
SNAPCHAT
397 miljoner
YOUTUBE
2 miljarder
326 miljoner
702 miljoner
TIKTOK
800 miljoner
Så vad är nytt för i år och vilka möjligheter ger sociala medier oss?
Som vi nämnt tidigare har användandet av sociala medier ökat i takt med vårt köpbeteende. Instagram har lyckats föra oss marknadsförare närmare kunden på ett mer öppet och autentiskt vis.
Genom deras nya e-handelsfunktion Live Shopping kan nu varumärken som är USA-baserade och redan har tillgång till Instagram Checkout, marknadsföra sina produkter live.
Detta innebär att företag har möjlighet att exponera och integrera utvalda produkter längst ner under kontots livesändning, så att tittarna enkelt kan klicka för att granska produkten och sedan slutföra köpet direkt via Instagram.
Detta är ett utmärkt sätt för företag att marknadsföra sig på en mer personlig nivå där kunden sätts i fokus och genom ett mer interaktivt format än tidigare. Att inkludera Influencer marketing i sin mediemix har aldrig tidigare varit så viktigt som nu.
För att använda live shopping måste både ditt företag och creator vara godkända att använda Shopping from Creators.
Ännu en nyhet på tapeten hos Instagram är Instagram Reels. En redig utmanare till TikTok med snarlika funktioner såsom klippning, musik, filter och effekter. Kan publiceras via både Stories och Feed.
TikTok
TikTok är med sin explosiva tillväxt en ledande plattform bland resten av våra sociala kanaler. Med ett genomsnitt på 800 miljoner aktiva användare per månad bör du som företag ha plattformen i beaktning och se över hur denna kanal kan integreras i din mediemix. TikTok är en perfekt plattform för trendspaning och för att få en större inblick samt förståelse kring målgruppens nya beteenden och intressen.
Annonsering via TikTok är något begränsad men det är bara en tidsfråga innan vi ser ett mer utvecklat annonseringsverktyg för plattformen.
Vi kan skapa annonskonton för Sverige genom TikTok men med begränsningar. Exempelvis kan vi ännu inte annonsera via dess self-service verktyg såsom exempelvis Facebook Ads manager. Detta hindrar dock inte oss från möjligheten, att faktiskt annonsera och nå ut till den stora massan som TikTok tillhandahåller via en s.k insertion order / IO.
TikTok for Business erbjuder i nuläget fem olika annonserings-format:
TOP VIEW
En rullande annons där målet är att hamna högst upp i flödet
BRAND TAKEOVER
När appen öppnas möts man direkt av annonsen
IN-FEED ADS
Likt Instagram och Facebook så syns annonsen i användarens flöde precis som ett vanligt inlägg
BRANDED #-CHALLENGE
En kampanj där man engagerar användarna i temat samt till att använda kampanjens hashtag
BRANDED EFFECTS
Tillåter användarna att använda effekter som inkluderar varumärket
Med sina 2.6 miljarder aktiva användare per månad blir det mer och mer givet att företag skall kunna sälja sina produkter direkt via plattformen.
Facebook lanserar således “Shops” for både Facebook & Instagram för att hjälpa mindre företag att sälja online. Syftet med Facebook Shops är att göra det enkelt för företag att sätta upp en egen onlinebutik för kunder att få tillgång till på både Facebook och Instagram.
“Shop Builder” -plattformen är ett tillägg bland befintliga Facebook Page-verktyg. Från Shop Builder kommer du som företag kunna ladda upp dina produktlistor en efter en, alternativt ansluta till din befintliga eCommerce-leverantör för att streama sin nuvarande katalog.
Detta leder oss till ännu en ny funktion att ta mark, nämligen Facebook Pay som på sikt skall stärka den sömlösa köpupplevelsen via Facebook ytterligare genom att erbjuda användarna ett enklare köpsystem och betalningsmetod direkt i verktyget.
En plattform som inte ska underskattas, med deras 367 miljoner aktiva användare per månad, finns det gott om personer att nå ut till. Pinterest är en perfekt plattform för detaljhandeln, där engagemanget kring inredning och design är stort.
Pinterest använder produktdata från din datakälla för att visa relevanta produkter för intresserade Pinners på alla Pinterest-ytor. Det betyder att du inte behöver ställa in någon ytterligare inriktning på Shopping-annonser.
Något som kan få ditt företags försäljning att öka men framförallt nå rätt målgrupp är funktionen Dynamic Ads. Denna funktion hjälper dig att nå Pinners som redan har besökt din webbplats eller som har icke-köpta artiklar i sin kundvagn genom att rikta in exakta eller liknande produkter till de som engagerar sig när de surfar på Pinterest.
Den största nyheten är att du nu kan ta ett foto med din kamera på en fysisk produkt som du tycker om och sedan få fram liknande produkter på Pinterest. Denna funktion heter Shop Tab och gör det smidigare för kunden att hitta och köpa det man faktiskt söker. En funktion som säkerligen kommer synas i flera plattformar inom en snar framtid.
Snapchat
Har ihop med Shopify gjort det enklare för företag att använda sig av Dynamic Ads. En utveckling där vi ser en mer sömlös upplevelse för kunden, också där du kan nå din redan intresserade målgrupp genom den dynamiska produktplaceringen.
Ytterligare en funktion som är under utveckling är Brand Profiles. Du som företag ska nu, för första gången i Snapchats historia, ha möjlighet att skapa din egen profil på Snapchat. Detta är som sagt under utveckling, men lanseringen av funktionen ryktas lanseras någon gång i slutet av året.
Youtube
En ledande plattform med sina hisnande 2 miljarder aktiva användare per månad lanserar för första gången ett analysverktyg för att mäta faktisk avkastning (ROI).
Verktyget Youtube har utvecklat kallas för Brand Connect. Vilket gör det möjligt att mäta dina creators (eller s.k influencers) impact i både varumärkeskännedom och försäljning i förhållande till kreatörernas spridning via plattformen. Några av mätetalen du kommer kunna följa är:
- Brand Interest Lift
- Brand Influencer Lift
- Organic View-Through Conversions
Inga omvälvande nyheter kring denna plattform men något som man bör veta om, är att man kan klona målgrupper, baserat på andra konton. Om du inte har så mycket data så är detta ett riktigt smart sätt att få in målgrupper baserat på liknande tjänster eller intressen.
Även retargeting på Twitter är något som en del inte känner till. Twitter använder sig av retargeting genom engagemang på sidan men även postade tweets.
Plattformen är således en klockren sådan för att öka varumärkeskännedomen och ihop med liknande målgrupper komma närmare ett faktiskt lead.
Linkedin har tagit marknadens behov på allvar och har således valt att utöka räckvidden på deras annonser. Den nya funktionen tillåter oss äntligen att återannonsera på engegemangsdata samt att vi kan driva hela kundresan på plattformen. Detta i sig skapar förutsättningar för företag att komma närmare en försäljning, som tidigare inte varit lika enkelt på Linkedin.
Kom ihåg!
Att se över er marknadsmix, lägg pengarna där er målgrupp befinner sig. Gå inte på magkänsla, låt datan göra ert val och få den mest precisa informationen kring era målgrupper. Det gäller att göra en noggrann analys kring just er målgrupp och dess beteende. Kan det vara så att er tidigare målgrupp har börjat röra sig på en ny plattform, då är det extra intressant att bryta ny mark på just den plattformen.
Ni ska inte skämmas över att härma era konkurrenter, i vissa fall räcker det med att sno en liten andel av era konkurrenters marknad för att lyckas. Vad gör dem som inte ni gör, se över det ordentligt och gör en konkurrentanalys. Som vi nämnde tidigare så har Twitter en funktion där ni kan nå andra företags målgrupper, ett perfekt sätt att bygga en målgrupp när man inte har så mycket egen data att gå på.
Det gäller att hänga med i svängarna, bekanta er med just er målgrupp. Gå in på de olika plattformarna och bli bekväm med hur dem fungerar. Att faktiskt lära er hur er målgrupp beter sig på plattformen är en av de mest värdefulla insikterna ni kommer ta med er.
Trender kommer och går men vi hoppas att ni har fått nya insikter om hur man bör agera inför kommande period. Vill du fördjupa dig i insikterna och höra mer om hur du som B2C eller B2B-bolag kan lägga upp er strategi?
Titta då på vårt webinar “Digitala Trender & Strategi 2021” i efterhand här och tveka inte över att höra av dig om du behöver hjälp med att spetsa höstens insatser via sociala medier! 🥳
Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!