Utbildning och aktivism
Kunskap är makt!
En Ökad medvetenhet
I USA har många amerikaner höjt sina röster mot rasbaserad ojämlikhet och har visat sitt stöd till Black Life Matters rörelsen. Protester mot ojämlikhet har vuxit i 2,000 städer i alla 50 delstater. I sociala medier har många delat inlägg om rasism i syfte att öka kunskapen och medvetenheten hos sina följare.
Läsning är glädje
I Australien har läsandet ökat på grund av Corona-pandemin. Litteraturen har erbjudit en känsla av flykt från vardagen med sina storslagna landskap, fiktiva karaktärer. År 2020 har varit året då allt fler intresserat sig för böcker om rasism och representation med anledning av den globala dialogen som öppnat upp gällande ojämlikhet.
Nya sätt att lära
I Brasilien har medvetenheten om fördelarna med distansundervisning vuxit.
Stora institutioner stödjer det pågående arbetet med att förlägga allt mer undervisning online. E-böcker, videos, chatforum och andra multimedia resurser ger bränsle till utveckling. Det generella användandet av podcasts och e-böcker har ökat kraftigt överlag sedan Corona-utbrottets start.
Livsstil
Gör din grej.
Odla mera
I Storbritannien har 42% av invånarna börjat odla själva. Då människor spenderar mer tid hemma är detta, bland annat ett sätt att få utlopp för frustration. Med denna nyfunna kärlek för odlandet skapar britterna en grund för ett mer hållbart leverne.
En mer avslappnad kultur
Amerikanerna prioriterar autenticitet före utseende. Med videomöten som den nya normala och då personliga möten fått stå tillbaka, har många fått en mer avslappnad inställning till sitt utseende. Många amerikaner verkar prioritera det autentiska över ett perfekt utseende trots att detta kan göra dem mer sårbara.
Hårt arbete hemma
I Kananda ökar antalet renoveringar i hemmen. Många kanadensare har inspirerats av olika renoveringsprogram på Tv och vill skapa ett mer effektivt hem. När människor försökt att kombinera arbete, träning, lekt och fritid har viljan att renovera och göra om i hemmet ökat. I Juli 2020 ökade försäljningen av produkter relaterade till detta med 20%.
Teknologi
Digitalisering på alla nivåer
Bättre förbindelser
I Indien saknar nästan hälften av invånarna tillgång till internet men detta något som är i förändring. Uppkopplingen nådde sitt all-time high under 2020 och e-handeln har intensifierats kraftigt. Som ett resultat av detta står Indien inför ett massivt behov av att öka uppkopplingen och tillgången till internet i landet.
Nya typer av Banker
I Mexiko blir digitala banker allt mer populära. Under 2018 klubbades den första lagen för finansiell teknologi igenom, vilket ledde till att fintech-bolagen ökade med 18% på bara ett år. Många av Mexikos närmare 42 miljoner invånare som saknat bank, har redan skaffat sig mobila plånböcker, kreditkort och andra digitala banklösningar.
Hybrid shopping
Australien har legat efter när det kommer till e-handeln men intresset har ökat sedan Amazon etablerade sig 2017. Förra året, mellan mars och april 2020 ökade e-handeln med hela 29% och nästa hälften av alla australiensare använde en digital e-handelsplattform för första gången mellan Juli and Augusti 2020.
Fritid
Vår fritid har förändrats
Digital konst
I Brasilien har digital konst haft en boost under en tid och intresset för digital konst accelererar. Det första statliga museet dedikerat till enbart digital konst öppnade sina portar i São Paulo 2019. Museum och andra organisationer uppmuntrar nu människor att fortsätta utveckla sina kunskaper och färdigheter för att sedan kunna söka jobb hos olika företag i landet.
Mode blir personligt
Corona har resulterat i färre anledningar till att klä upp sig och minskat intresset för de årliga modetrenderna. Dock har intresse för att själva laborera med att sy och förändra utseendet på kläder ökat. Nästan 24% av brittiska konsumenter har genomfört ett eget klädprojekt under det gånga året.
På väg
I Tyskland har intresset för cykling ökat kraftigt vilket skapat en boost för cykelåterförsäljarna. Samtidigt har trenden gällande drive-in bio, teater och andra event med bil ökat. Under 2020 planerade 34% av tyskarna för en hemmasemester och 68% av dessa planerade att ta bilen.
Sammanfattning
För att sammanfatta detta års Facebook Topic and Trends rapport, räcker det egentligen med ett ända or; Covid-19. Pandemin har haft stor påverkan på hela världen under det gångna året. Denna rapport är behjälplig när det kommer till att förstå hur människor över hela världen hittat sätta att hantera situationen och ger värdefulla insikter om trender för 2021. Nedan följer de två tydligaste trenderna från rapporten;
Ökande digitalisering på alla nivåer!
Den digitala utvecklingen accelererar, digitala tjänster, e-handel, underhållning och social interaktion förläggs mer och mer online och fler och fler människor får tillgång till bra uppkoppling.
Gör-det-själv-tänket!
På grund av restriktioner av olika slag har människor blivit mer intresserade av att göra saker själva. Allt ifrån trädgårdsarbete till renoveringar, mode och grooming har präglats av denna trend. Gör-det-själv trenden kommer med stor sannolikhet fortsätta så länge pandemin fortgår, frågan är om denna trend är här för att stanna även efter pandemin.
Hoppas ni haft en trevlig läsning och skaffat er värdefulla insikter för detta års digitala strategi! Är ni nyfikna på DigiView och på hur vi kan öka er tillväxt med digital marknadsföring – tveka inte att höra av er!