Twitter var en gång i tiden ett socialt forum som ungdomar använde för att kommentera, diskutera och debattera. Under de senaste åren har plattformen dock alltmer utvecklats till ett medium för innovationsföretag inom teknik, hållbarhet och läkemedel. Även politiska rörelser och nyhetsbyråer är aktiva användare av plattformen. Globala trender och det mesta som är i tiden cirkulerar på Twitter vilket gör att det kan vara fördelaktigt för företag att befinna sig på Twitter. Det finns därför stora möjligheter att som B2B-bolag skapa kännedom och stärka ditt varumärke här.
Varför annonsera på Twitter?
Twitter som annonsplattform tog ny mark under 2020. De har förenklat och förbättrat interfacet, utvecklat möjligheterna (som pixeln och målgruppsalternativen) samt gjort det till en mer användarvänlig plattform för annonsörer. Utvecklandet av de olika formaten på plattformen är i gång och nyligen har Twitters egna “stories” kallade “Fleets” precis kommit, där annonsering bör komma igång under 2021. Plattformen har under en tid varit lönsam på grund av låg konkurrens och därmed låga kostnader för annonsering, men har varit lite bakdaterad genom dess funktioner. Detta har gjort att det funnits utmaningar med annonsformaten genom bland annat en begränsad copy. Men annonsverktyget har utvecklats, det har också gjort att annonseringen på plattformen förenklats.
Likt Facebooks annonsverktyg så finns det möjligheter att skapa intressebaserade målgrupper, genom pixeln bygga målgrupper, ladda upp kundlistor och bygga engagemangsmålgrupper. Därmed är Twitter en klockren B2B-kanal då bland annat kopplingen via Salesforce ger en möjligheten att bygga varma målgrupper och sedan bearbeta dem på Twitter. Det finns även möjligheter att bygga målgrupper baserade på lookalike-följare till andras twitterkonton.
Varför annonsera på Pinterest?
Under pandemin började kanalen ta allt mer mark. Enligt svenskarna och internets senaste rapport ökande användandet i samtliga målgrupper under 2020, men främst i åldern 16 – 25 år då en ökning på 7% mellan Q1 och Q3. Allt fler personer spenderar mer och mer tid hemma på grund utav av COVID-19 pandemin och söker sig till inspiration för att göra förändring på hemmaplan. Till skillnad mot Twitter har kanalen kunnat gå mer mot retail och e-handel då målgruppen redan är mer köpbenägen.
Precis som Twitter har även Pinterest utvecklat sitt system under 2020. På plattformen kan du bland annat bygga intressebaserade målgrupper, lookalike-målgrupper, pixel-målgrupper och ladda upp kundlistor. Pinterest gick även ihop med Shopify under 2020 vilket gör att företag som jobbar med just Shopify enkelt kan koppla affären direkt via Pinterest. Det gör att implementeringen av pixlar inte behövs, och användandet för annonsörer på plattformen förenklas.
Likt Twitter finns det på Pinterest en sökfunktion, vilket annonsörer kan utnyttja genom att buda på keywords. Om någon söker efter exempelvis bröllop, barnkalas eller hemmakontor har du som företag möjlighet att synas där med, precis som på Google. Förra året introducerade även Pinterest dynamiska produktannonser vilket ger bolag möjligheter att återannonsera mot personer som som sökt på specifika produkter inne på hemsidan. Detta är ett klockrent sätt att anpassa kommunikationen till målgruppen som tidigare har interagerat med ens företag.
Utöver det har Pinterest även just lanserat ett nytt sätt att automatisera personliga annonser till målgrupperna – dynamic creative. Det ger en möjlighet att skapa annonser som är anpassade till målgrupperna och som smälter in i flödet. Dessa annonser som smälter in i flödet gör fler benägna att klicka på annonsen, det i sin tur leder till att fler personer blir benägna att köpa.
Sist men inte minst lanserade Pinterest en ny funktion under 2020 som öppnar upp för ännu fler konverteringsmöjligheter för e-handelsbolag. Genom “Shop tabs” kan privatpersoner ta bild på möbler de är intresserade av, därefter kommer liknande möbler upp på plattformen – ett starkt motiv till varför du som företag även ska arbeta organiskt på plattformen.
Sammanfattning.
Systemutvecklingen av båda plattformarna möjliggör enklare och smidigare annonsering.
När det kommer till Pinterest är mediet anpassad för inspiration genom framförallt stillbilder, något som gör att innehåll i videoformat snabbt kan sticka ut mer som reklam än som inspiration – vilket man helst vill undvika. Då är det bättre att nyttja andra plattformar där fokuset primärt är rörligt, såsom TikTok eller Instagrams Reels. Twitter är en social plattform som framförallt växer inom B2B-segmentet. Möjligheten att dels buda på aktuella händelser, men även att bygga målgrupper baserat på andra företags följare är unikt.
Som vi har sagt tidigare: Testa, lär och prova dig fram för bästa resultat. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!