Efter en utveckling i rekordfart under förra året, förväntas klimatet för e-handlare att förändras ytterligare under 2021. Det har nog inte undgått någon att e-handelsvärlden blir allt mer konkurrenskraftig och för att du som e-handlare skall säkerställa din framtid behöver du ligga i framkant och göra en frekvent omvärldsbevakning för att hålla koll på de trender som kommer och går och inte minst dina konkurrenter.
I denna artikel, har vi samlat 10 e-handelstrender inkluderande statistik från en infografik av Oberlo.
1. Tillväxten inom e-handel ökar ständigt
Försäljningen inom e-handeln fortsätter att öka. Den globala försäljningen beräknas öka med 26.7% under 2021 jämfört med 2020 enligt Emarketer. Online shopping har blivit en av de mest populära aktiviteterna på nätet och tillväxten för e-handlare grundar sig i några olika faktorer såsom ett ökat förtroende hos kunder och bekvämlighet, samt en förbättrad webbplats upplevelse.
2. Framtiden för e-handlare efter pandemin
Covid-19 har minst sagt varit en av de största faktorerna till att tillväxten inom e-handeln har ökat ordentligt i och med att många fysiska butiker världen över tvingats stänga ned i månader i sträck. Experter säger att effekterna av Covid-19 inte enbart kommer vara en kortsiktig boost för e-handeln utan att detta är det nya normala.
3. Fler konsumenter handlar via mobila enheter
E-handelns tillväxt via mobila enheter drivs dels av att vi använder sociala medier till att söka på nya varumärken och produkter, men också för att konsumenterna känner sig mer bekväma att handla via mobila enheter än någonsin tidigare. Det gäller främst åldersgruppen 18-40 år.
4. Unga konsumenter driver e-handeln framåt
En undersökning av Shopify visar att 67% i åldern 18-34 år spenderar mer på att handla online nu än innan pandemin vilket du som e-handlare bör ha i åtanke vid dina marknadsinsatser.
5. Utveckla rollen för sociala medier inom e-handel
Sociala medier spelar en viktig roll inom e-handeln. Antalet människor som handlar via sociala medier ökar genom att de kan göra köp direkt via Facebook Shops och Instagram Shops. Shopify gör det enkelt för dig som e-handlare att koppla ihop din webbshop med din Facebooksida eller Instagramkonto. De sociala kanalerna uppdateras frekvent för att tillgodose dig som e-handlare nya funktioner som skall underlätta köpprocessen. Konsumenter använder även de sociala plattformarna för att hitta inspiration, söka efter nya varumärken, jämföra produkter osv – sociala medier har blivit en del av vårt vardagliga liv. Därför är det så viktigt för dig som e-handlare att ha en strategi för sociala medier.
6. Miljöaspekten påverkar konsumenternas köpbeslut
Idag behöver e-handelsbolag sträva efter att arbeta med hållbara metoder. Konsumenterna är mer medvetna än någonsin och ställer således högre krav på varumärken. Detta gäller oavsett om det handlar om hudvård eller livsmedel – efterfrågan efter miljövänliga varumärken ökar konstant. Närmare 4 av 10 konsumenter säger att varumärken med större miljöpåverkan påverkar deras köpbeslut (GlobalWebIndex, 2020)
7. Konsumenterna handlar gärna från nya varumärken
Detta grundar sig inte enbart i att allt fler människor handlar online utan deras köpbeteendet har också förändrats. Enligt en undersökning av Shopify är 57% öppna för att handla av ett nytt varumärke. En bidragande faktor är givetvis pandemin och att många småföretag har haft det tufft och uppmuntrat många att stödja dem för dess överlevnad.
8. AR kommer att ge en bättre köpupplevelse för konsumenter
Under år 2022 beräknas det att över 120.000 butiker kommer att använda sig av AR (Augmented Reality) som skall ge konsumenterna en bättre köpupplevelse, (Prnewswire, 2018). En av de största problemen med att handla online är att människor inte kan se hur produkter som exempelvis glasögon kommer att se ut på. Redan idag har några e-handelsbolag börjat experimentera med AR och används inte enbart i syfte att förbättra kundupplevelsen utan för att ge kunder möjlighet att utforska produkter på ett sätt som de skulle göra i butik.
9. Personalisering är framtiden för e-handlare
Mer än 50% av alla konsumenter säger att det är viktigt med en personlig köpupplevelse och 74% av alla marknadsförare tror att personalisering har en stor inverkan på utvecklingen av kundrelationer. Framtidens e-handel handlar om att personalisera varje kundupplevelse för att göra kunderna nöjda. Detta inkluderar såväl kommunikation som rabatter och erbjudanden – genom att bibehålla engagemang från såväl nya kunder till befintliga ser du till att få ett stark och långsiktigt band till dem.
10. Visuell e-handel växer
En av utmaningarna som e-handlare står inför är att sälja produkter till konsumenterna utan att de får en fysisk interaktion med produkten ifråga. Där kan visuell e-handel komma att bli en hjälpande hand. Det sägs att detta är nästa generation av statiska produktbilder och kommer i sin tur att ta annonsering till en ny nivå.
Sammanfattning
Med en förbättrad teknik och ett förändrat köpbeteende hos konsumenterna kommer du som e-handlare behöva ha koll på de trender som kommer och går. Dock är den viktigaste grundpelaren för dig som e-handlare att tänka långsiktigt när det kommer till kundrelationer och arbeta för en sömlös kundresa.
Vill du ta del av mer inspiration och värdefulla insikter om hur du säkrar din effekt i bruset och skapar rätt förutsättningar till maximalt resultat av din investering i sociala medier? Då är du varmt välkommen att titta på inspelningen av vårt webinar ”Så maximerar du säljet via sociala medier i höst: Black Friday & Christmas Edition” här.
Hoppas att du uppskattade denna artikel. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev här nedanför!