Enligt uppgifter från Axios testar TikTok ett nytt rekryteringsverktyg för att hjälpa arbetssökande – främst generation Z, att med hjälp av ett CV i ett kortare videoformat få användare att enkelt kunna söka jobb och komma i kontakt med potentiella arbetsgivare.
Redan i mars noterade Washington Post att generation Z använde TikTok för att diskutera jobb och karriär, kort därefter skrev Jena McGregor i Washington Post “.
“TikTok, widely known for 15-second videos of cranberry juice-drinking skateboarders, group dance challenges and recipes for tomato and feta pasta or carrot bacon, is fast emerging as a force in the job search ecosystem at a time when unemployment remains high, a new generation looks for their first jobs and pandemic isolation leads to hours of mindless scrolling”
Det kommer att fungera som en rekryteringskanal för företag och inte integrerad med TikTok-appen i sig, utan alla jobbannonser kommer att vara en separat hemsida. TikTok kommer i början att fråga deras användare om de vill lägga till en CV-video i deras profil för att exponera den nya tjänsten. Än så länge är rekryteringsverktyget under betatestning av några utvalda företag för att därefter utvärdera det och se om det skall öppnas upp för fler varumärken.
Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!