Facebook har lanserat dynamiska annonser som en annonslösning för streaming-plattformar i syfte att kunna lyfta fram deras innehållsbibliotek genom att visa relevanta titlar för rätt målgrupp. Tidigare har annonsörer behövt annonsera varje titel på en serie eller film för sig, medans dynamiska annonser nu möjliggör för att automatisera hela processen och tillåter dig att skapa en always-on-kampanj där du kan byta ut titlar löpande som du anpassar för den målgrupp som du vill nå.
Annonserna kommer på ett effektivt sätt kunna visa upp titlar som baseras på målgruppens intresse. Via dynamiska annonser kan annonsörer använda maskininlärning för att skala annonserna för det breda utbudet och streamingtjänsten får en möjlighet att automatiskt visa relevanta och personaliserade titlar. För att därefter uppmana användaren att klicka sig vidare på en call-to-action som kan vara att t.ex påbörja en provperiod hos streamingtjänsten. Beroende på vilken fas man är i köpresan har dynamiska annonser två alternativ:
Varumärkeskännedom
För dem som ännu inte känner till ditt varumärke och som ännu inte har gjort ett köp från ditt företag eller har intresserat sig för de produkter eller tjänster som du erbjuder.
Konvertering
Återannonsering mot dem som uttryckt ett intresse för specifika produkter/tjänster på din webbplats eller i app och du vill uppmuntra dem att slutföra åtgärden.
Enligt en studie av Kantar testar människor ofta nya streamingtjänster för att de vill se annat innehåll, inte på grund av de har en specifik titel i åtanke.
“64% som provar en ny streamingtjänst säger att de vet att det finns många titlar som de vill se”
Med den nya annonslösningen är målsättningen att steaming-plattformar skall öka antal registreringar av nya användare genom att visa relevant innehåll för rätt målgrupp.
Dynamiska annonser på Facebook finns tillgängligt för alla streaming-plattformar världen över.
Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!