Konkurrensen om ljudtrenden rusar: Facebook, Twitter & Linkedin slåss om prispallen

Ljudformatet har tagit fart ordentligt sedan 2020 och de sociala plattformarna ser konstant över möjligheter att skapa nya verktyg, appar och funktioner i formatet vilket gör att konkurrensen växer. Låt oss i detta blogginlägg ta tempen på Facebook, Twitter och LinkedIns svar på Clubhouse.

Ljudformatet har vuxit ordentligt efter att Clubhouse lanserade sin app i mars 2020.  Plattformen tog världen med storm där grunden ligger i den mänskliga faktorn och att vi vill finna nya sätt att skapa en personlig kontakt med andra människor. Andra sociala medier såsom Facebook, Twitter och Linkedin har uppmärksammat potentialen i det växande formatet och jobbar i skrivande stund stenhårt på att identifiera sin plats på marknaden genom att utveckla konkurrerande ljudformat.

LinkedIn arbetar på en ljudbaserad funktion efter att användarna visat intresse för ett nytt format för att skapa gemenskap med andra människor i nätverket då meningsfulla och givande diskussioner samt samtal är centralt via plattformen. Användarnas egna professionella identitet kommer att vara kopplad till verktyget vilket gör att LinkedIn tror att funktionen kan bli ett desto starkare verktyg för marknadsföring. 

”Vi ser att nästan 50% tillväxt av konversationer på LinkedIn återspeglas i berättelser, videodelningar och inlägg på plattformen. Vi gör några tidiga tester för att skapa en unik ljudupplevelse kopplad till din professionella identitet och tittar på hur vi kan ta med ljud till andra delar av LinkedIn, till exempel evenemang och grupper, för att ge våra medlemmar ännu fler sätt att ansluta till en gemenskap” säger Suzi Owens, talesperson för LinkedIn. 

Facebook hakar också på tåget för att se hur ljudformatet kan prestera och smyglanserar ljudappen “Hotline” med utvalda användare för att skapa evenemang under en provperiod –  däremot kan vem som helst delta. Appen är endast ljud, dock kan man välja att koppla på video i inställningarna. Hotline liknar Clubhouse, fast med en annorlunda touch eftersom att deltagarna kan vara delaktiga från början och ställa frågor direkt, för att sedan ranka frågorna och få dem besvarade i en önskad ordning. Det finns utöver det en emoji-funktion där användarna kan reagera med hjälp av en emoji i samtalet.

Facebook hävdar att denna period är för att hjälpa plattformens team att bättre förstå användarna:

”Med Hotline hoppas vi kunna förstå hur interaktiva, levande multimedia-frågor kan hjälpa människor att lära sig av experter inom områden som professionell kompetens, precis som det hjälper experterna att bygga upp sina affärer. En nytt produkttest har även gjorts av multimediaprodukter som CatchUp, Venue, Collab och Bars, och vi uppmuntras att se formaten fortsätta att hjälpa människor att ansluta och bygga en gemenskap” säger Facebook 

Twitter har lanserat “Spaces” på marknaden som en konkurrent till Clubhouse och inkluderar även android-användare som kan medverka och prata i funktionen. Twitter har en provperiod för att skapa “spaces” för android-användare, som är en motsvarighet till de rum som Clubhouse har. Clubhouse har nämligen hittills enbart lanserat appen för IOS vilket gör att Spaces kan växa bland Android-användare.

Nyligen var Twitter i samtal med Clubhouse om att förvärva plattformen. Bolagen diskuterade ett affärsvärde av 4 miljarder dollar för Clubhouse. Dock kom de inte vidare enligt Bloomberg och Twitter satsar därmed på Spaces.

Sammanfattning. 

Clubhouse har varit den ledande ljudappen på marknaden ett tag. Frågan vi ställer oss är om appen kommer att fortsätta att vara det när Facebook, Twitter och LinkedIns nya funktioner börjar ta mark. Det återstår att se. Ser vi tillbaka på Meerkat – en tidigare plattform för live-streaming som Facebook var intresserad av när den först kom, men där de sedan istället valde att utveckla sina egna funktioner, gjorde att Meerkat försvann. Detta hände även med Periscope som togs över av Twitter, som sedan valde att utveckla en egen live-streaming funktion, och gjorde att Periscope sedan också lades ned. 

Hoppas att du uppskattade artikeln. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm